شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

گروه ورزشی: پیروزی 4 بر یک انگلیس در زمین کرواسی فراتر از یک انتقام بود.

 از سال 1994 که کرواسی به عنوان یک کشور مستقل وارد مسابقات مقدماتی شد، این نخستین شکست خانگی این تیم پس از 36 بازی بود. انگلیس که در مرحله مقدماتی یورو 2008 با مربیگری مک‌لارن دو بار مغلوب کرواسی شده بود، با کاپلو توانست به یک پیروزی فراموش‌نشدنی برسد و پیرمرد ایتالیایی درس بزرگی به بیلیچ جوان داد. اما هواداران انگلیس در این بازی لذت مضاعفی را تجربه کردند، چراکه علاوه بر شیرینی انتقام، شاهد تولد ستاره‌ای جدید بودند. تئو والکات با زدن 3 گل بهترین بازیکن زمین بود و در
19 سالگی تبدیل به جوان‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس شد که هت‌تری ک کرده است.

انگلیس شروع بهتری داشت و با گل دقیقه 26 والکات با برتری به رختکن رفت. اخراج رابرت کوواچ در دقیقه 51، امیدهای کرواسی برای جبران را از بین برد و انگلیس به بهترین شکل از این برتری استفاده کرد تا به یک پیروزی پرگل برسد. کاپلو پس از این پیروزی که او را به یک مربی محبوب تبدیل خواهد کرد، گفت: «انتظار چنین نتیجه‌ای را نداشتم، ولی منتظر چنین نمایشی از تیم بودم. این بازی مهمی برای بالا رفتن اعتماد به نفس بازیکنان بود.»

کاپلو همچنین گفت که در یورو 2008 تیم کرواسی را به دقت مورد مطالعه قرار داده است. مطبوعات کرواسی هم پس از این بازی به تمجید از کاپلو و انتقاد از بیلیچ پرداختند. روزنامه پرتیراژ چرنی‌لیت تیتر زد: «کلاه‌ها را به احترام آقای کاپلو بردارید. فابیوی بزرگ، بیلیچ را در شب تولدش تحقیر کرد.» این روزنامه در تحلیل بازی می‌نویسد: «دن فابیو حیله‌گر به بیلیچ و پسران ما نشان داد که نیاز به آموزش اضافه‌ای دارند. بیلیچ بسیار مستعد است، ولی هنوز باید کاملاً به این حرفه مسلط شود.»

نجات دومنک دومنک با پیروزی 2 بر یک فرانسه مقابل صربستان فعلاً از خطر سقوط نجات پیدا کرد و حالا یک ماه فرصت دارد تا تیمش را برای بازی دشوار در خانه رومانی آماده کند. در این بازی تنها 45 هزار نفر به ورزشگاه استاد‌دوفرانس رفتند و آنها قبل و در جریان بازی خواستار استعفای دومنک شدند.

آنری در دقیقه 55 فرانسه را پیش انداخت و آنلکا که از ابتدای نیمه دوم به جای بن‌زما به بازی آمده بود، در دقیقه 64 کار را تمام کرد. تک‌گل صربستان در دقیقه 76 روی یک ضربه کرنر و توسط ایوانوویچ به ثمر رسید تا مشخص شود ضعف فرانسه روی ضربات ایستگاهی پابرجاست. دومنک در این بازی سیستم تیم را به 1-3-2-4 بازگردانده بود و یوهان گورکف که پس از نمایش ضعیف نصری مقابل اتریش جانشین او شده بود، در نقش بازیساز عملکرد بسیار خوبی داشت. دومنک پس از بازی درباره اعتراض‌های تماشاگران گفت: «من چیزی نشنیدم. من کاملاً روی بازی متمرکز می‌شوم و توجهی به بیرون زمین ندارم.»

دومین پیروزی لیپی

ایتالیا هم با دو‌گل ده‌روسی توانست گرجستان را با نتیجه 2 بر صفر شکست دهد تا 6 امتیازی شود. با این حال مشکلات دفاعی این تیم که در بازی مقابل قبرس دیده شده بود، در این بازی هم مشهود بود، هرچند کیه‌لینی، گامبرینی و گروسو مدافع اصلی تیم مصدوم بودند. کاناوارو معتقد است که باید چهره‌های تازه‌ای در خط دفاعی ظاهر شوند: «زمان زود می‌گذرد و 2 سال از قهرمانی جام‌جهانی گذشت. ما منتظر چهره‌های جدید در خط دفاع هستیم، هرچند این مسئله اضطراری نیست.» این در حالی است که لیپی معتقد است به دلیل آموزش فراگیر دفاع منطقه‌ای، مدافعین جوان مانند سابق در یارگیری نفر به نفر قوی نیستند.

پس از این بازی، مطبوعات ایتالیا بار دیگر به انتقاد از لوکا تونی پرداختند. مهاجم بایرن که یورو 2008 را بدون گل زده به پایان برد، در بازی مقابل قبرس و گرجستان هم در گلزنی ناکام بود. تونی در دفاع از عملکردش می‌گوید: «اگر تیم‌ملی ایتالیا ببرد، تونی بد بازی کرده است. اگر ببازد، مقصر تونی است. از این وضعیت خسته شده‌ام. از وقتی در خارج از کشور بازی می‌کنم، دائماً مورد حمله قرار می‌گیرم و این ناجوانمردانه است. اگر من بازیکن میلان یا یووه بودم، قطعاً با من برخورد بهتری می‌شد.»

اولین شکست کروش

گل دانیل ینسن در دقایق تلف‌شده منجر به پیروزی 3 بر 2 دانمارک در خانه پرتغال شد. در این بازی پرهیجان، در 7 دقیقه پایانی 4 گل ردوبدل شد تا برتری اولیه پرتغال با گل نانی از دست برود. کارلوس کروش که اولین شکستش روی نیمکت پرتغال را تجربه کرد، پس از بازی گفت: «اینگونه باختن بسیار ناراحت‌کننده است. ما بازی را تحت کنترل داشتیم، ولی در فوتبال وقتی گل نزنید، اینگونه مجازات می‌شوید.» این اولین شکست پرتغال‌ در مقدماتی جام‌جهانی در 12 سال گذشته است. مورتن اولسن، سرمربی دانمارک هم که حالا تیمش 4 امتیازی شده، می‌گوید: «این اولین بار است که در زمین مجارستان و پرتغال امتیاز می‌گیریم. این سناریویی رویایی است. این بیش از آن چیزی است که از 2 بازی دشوار انتظار داشتیم.»

ناکامی بزرگ هیتسفلد

اوتمار هیتسفلد سرمربی جدید سوئیس شکست خانگی 2 بر یک مقابل لوکزامبورگ را یکی از بدترین ناکامی‌های دوران حرفه‌ای‌اش می‌داند و قول می‌دهد که سوئیس همچنان مدعی صعود باشد. شکست باورنکردنی سوئیس موجب شد این تیم از 2 بازی تنها یک امتیاز داشته باشد. هیتسفلد می‌گوید: «با داشتن چنین بازیکنانی ما به کسب 3 امتیاز عادت داریم، بنابراین این شکست، تجربه‌ای تلخ و ضربه‌ای بزرگ برای ما و همه بازیکنان بود.»

کد خبر 63169

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز