«ساده گرفتیم تا زندگی شیرین شود.» این جمله نقل قول یکی از زوج‌های همسایه ما در پاسخ به خبرنگاری است که از راز ماندگاری بیش از نیم قرن زندگی عاشقانه آنها در کنار یکدیگر پرسیده است...

احياي سادگي در ازدواج

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:  «ساده گرفتیم تا زندگی شیرین شود.» این جمله نقل قول یکی از زوج‌های همسایه ما در پاسخ به خبرنگاری است که از راز ماندگاری بیش از نیم قرن زندگی عاشقانه آنها در کنار یکدیگر پرسیده است؛ کلیدی که این روزها در غبار فراموشی جا خوش کرده و اغلب زوج‌ها در شروع زندگی مشترک به دلیل مسیر سخت و طولانی و هزینه‌های اضافی و تجملات کمرشکن با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بسیاری به بهانه همین مشکلات و هزینه‌های سخت زندگی از ازدواج سر باز می‌زنند یا دوام زندگی‌های مشترکشان به تار مویی وصل است. برای حل این دست مشکلات و همچنین فراهم کردن شرایط آسان ازدواج و استفاده از ظرفیت‌های محلی، مدیر محله مرتضوی، در تکه دهم شهر تهران، پیشنهاد برپایی جشن ازدواج درسراهای محله‌ را به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ ارائه داد. پیشنهادی که با عنوان پویش «احیای سادگی در ازدواج» در این سرای محله در حال اجراست. سری به سرای محله مرتضوی زدیم و در نخستین جشن عروسی برگزار شده در آن شرکت کردیم. تا پایان این گزارش همراه ما باشید.  

از چند قدم مانده به سرای محله، رفت و آمدهای باعجله و بوی دود اسپند توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. برای پاسخ دادن به این حس کنجکاوی کافی است به داخل سرای محله مرتضوی سرک بکشید. داخل سالن ورودی‌ سرا، یک عده خانم با لباس محلی، طبق‌به‌سر، گرم صحبت با یکدیگرند. چند دختربچه هم گل‌به‌دست مقابل در ورودی ماسک‌های روی صورتشان را تنظیم می‌کنند و همه چیز مهیای استقبال از زوج جوانی است که تصمیم گرفته‌اند جشن آغاز زندگی مشترکشان را در کنار همسایه‌ها و اقوام در سرای محله برگزار کنند.  

داخل سالن آمفی‌تئاتر هم، قبل از ورود این زوج جوان، حجت‌الاسلام حاج «علیرضا رضائیان اسفندآبادی»، امام جماعت مسجد سید عزیزالله، خطاب به مهمانان از مزایای ازدواج ساده، به‌ویژه آسان گرفتن این سنت حسنه پیامبر(ص)، برای شروع زندگی مشترک و تشویق خانواده به برداشتن موانع دست و پاگیر ازدواج جوانان سخنرانی می‌کند. بعد از پایان سخنرانی، با نواختن موسیقی مشهدی و حضور بانوان طبق‌به‌سر داخل سالن آمفی‌تئاتر، مراسم عروسی و شادمانی رسماً شروع می‌شود.  

  •  استفاده از ظرفیت‌های محلی 
زندگی شیرین می‌شود
پروانه سلطان‌لو/مدیر سرای محله مرتضوی

«به دلیل شیوع بیماری «کوویدـ ۱۹‌»، بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکل اقتصادی شدند، بسیاری از کسب و کارها صدمه دیدند و با بحران مالی مواجه شدند و خیلی‌ها عزیزانشان را از دست دادند. به این فکر کردم که در این شرایط، چه‌کاری می‌توان برای حل این مشکلات و حذف بسیاری از موانع ازدواج جوانان انجام داد. استفاده از ظرفیت‌های محلی برای کمک به آسان شدن ازدواج در ذهنم جرقه زد.» 

مدیر سرای محله مرتضوی این جملات را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «بسیاری از ارگان‌ها و نهادها مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و دانشگاه‌ها مراسم جشن ازدواج دانشجویی برپا می‌کنند. به این فکر کردم که چرا ما در محله‌ها از این فرصت استفاده نکنیم. ‌سراهای محله‌ برای برپایی مراسم ازدواج مناسبند. در واقع، با این کار هم از جوانان محله حمایت می‌کنیم، هم سنت حسنه فرهنگ ساده‌زیستی و ازدواج آسان میان جوانان‌ ترویج می‌شود. این ایده را با معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۰ مطرح کردم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. قرار شد سرای محله به رایگان در اختیار زوج‌های جوان منطقه برای برپایی مراسم ازدواج اختصاص یابد. این برنامه با عنوان پویش «احیای سادگی در ازدواج» را در دستور کار قرار دادیم.»

«پروانه سلطان‌لو» در ادامه درباره برپایی نخستین جشن ازدواج در سرای محله توضیح می‌دهد: «برای باب شدن این رسم و تشویق دیگران و ترویج فرهنگ ساده‌زیستی، یکی از کارمندان سرای محله پیشگام شد تا جشن شروع زندگی مشترکشان را در سرای محله برپا کند.»
به گفته این مدیر محله، برپایی جشن ازدواج درسراهای محله‌ فرصت خوبی است تا خیّران هم در زمینه تأمین جهیزیه، تهیه شیرینی و میوه، لباس عروس و داماد، آرایشگاه و حتی شام عروسی پای کار بیایند و جوان‌های بیشتری برای شروع زندگی مشترک انگیزه پیدا کنند.  

  •  ارمغان ساده‌زیستی؛ زندگی سالم 

گذشت، قناعت و ساده‌زیستی ضامن دوام و کیفیت زندگی است. موضوعی که هر زوج جوانی باید در ابتدای امر، برای داشتن یک زندگی عاشقانه به آن توجه کند. حجت‌الاسلام حاج «علیرضا رضائیان اسفندآبادی» سخنران این مراسم با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «ترویج ازدواج آسان کمک زیادی به شکل‌گیری زندگی سالم و پایدار میان زوج‌ها می‌کند. در واقع، خانواده‌ها باید برای برداشتن بسیاری از موانع پیشگام باشند و با ساده گرفتن برای زوج‌ها در شروع زندگی مشترک به آنها درس عشق و ایثار و گذشت در زندگی را آموزش دهند.

استفاده از ظرفیت‌های سرای محله‌ کمک بزرگی به جوانان می‌کند. اگر خیّران هم پای کار بیایند و با حمایت و تأمین بخشی از هزینه ازدواج کمک‌حال آنها باشند، در این روزهای سخت اقتصادی، به افزایش آمار ازدواج کمک فراوان کرده‌اند. امیدوارم که برپایی مراسم ازدواج در همه‌سراهای محله‌های شهر تهران باب شود تا سبک جدیدی از زندگی ایرانی ‌ـ اسلامی میان جوانان‌ رونق گیرد.»

  •  معیار انتخاب نجابت و اصالت باشد

زندگی شیرین می‌شود

«ازدواج یک معامله نیست، بلکه پیوندی است بر مبنای محبت و مودت میان زن و مرد. خانواده‌ها باید به فرزندانشان آموزش دهند که اصلی‌ترین معیار برای انتخاب همسر نجابت و اصالت فرد است.» «منیر بیدگلی»، مادر مریم زمان‌پور، با بیان این مطلب می‌گوید: «معیار ما برای انتخاب داماد نجابتش بود که خوشبختانه این شرایط را داشت. خانواده‌ها باید در آسان گرفتن شرط‌های شروع زندگی پیشگام باشند. اینکه از روز اول از داماد یا عروس خواسته غیرمنطقی داشته باشند یا برای برپایی مراسم جشن عروسی برای داماد خرج‌تراشی کنند، درست نیست، چون تبعات و سختی‌های این قبیل خواسته‌ها و سختگیری‌ها قبل از هر چیز، گریبانگیر فرزندانمان در زندگی می‌شود.» 

  •  مراسم نمادین نباشد

«مظفر لنگری»، از اهالی خیابان مرتضوی، که در این جشن برنامه اجرای رقص بجنوردی را به عروس و داماد هدیه کرد، تدوام اجرای چنین برنامه‌هایی را درسراهای محله‌ مهم می‌داند و می‌گوید: «مهم دور هم جمع شدن و شاد بودن برای شروع یک زندگی است. اینکه حتماً مهمانان با شام و ناهار پذیرایی شوند، چندان مهم نیست. همین که چند ساعتی را دور هم باشیم و برای ۲ جوان دعای خیر کنیم تا با دلخوشی راهی خانه بخت شوند ارزش دارد. البته امیدوارم که این رسم محدود به محله ما و نمادین نباشد و در همه محله‌ها با همراهی خیّران برپا شود.»

  • سفر کربلا به جای برگزاری مراسم

«از همان ابتدای امر تصمیم گرفتیم تا به جای برپایی مراسم به کربلا سفر کنیم. اما شیوع بیماری «کووید ۱۹‌» اتفاقات تلخی را برای ما رقم زد و سفرمان منتفی شد.» «مریم زمان‌پور»، از اهالی خیابان قصرالدشت و نوعروسی که مراسم ازدواجش را در سرای محله مرحله مرتضوی برگزار کرده است،

این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «متأسفانه در این ایام کرونا، من و همسرم پدرانمان را از دست دادیم. به همین دلیل، برنامه سفر به کربلا را کنار گذاشتیم. در واقع، ما با هم عهد بستیم تا در این روزهای سخت برای بسیاری از هزینه به یکدیگر سخت نگیریم. چون بسیاری از هزینه‌ها در روزهای اول زندگی نفعی که ندارد هیچ، حتی باعث تلخ شدن زندگی هم می‌شود. وقتی ایده اجرای مراسم در سرای محله مطرح شد، موضوع را با همسرم مطرح کردم، حسابی استقبال کرد و برای اینکه این رسم میان جوانان محله هم رایج شود مراسم را در کنار اهالی گرفتیم.»

«سعید بیک‌بردی»، همسر زمان‌پور، در تکمیل صحبت‌های همسرش اضافه می‌کند: «ازدواج سنت پیامبر است، هر چند این روزها دغدغه‌های اقتصادی مانع تصمیم‌گیری درست برای ازدواج می‌شود. اما خداوند روزی‌رسان است. خوشبختانه خانواده همسرم به من سخت نگرفتند و خودشان تأکید داشتند حتماً از هزینه اضافی و دست و پاگیر زندگی کم کنیم. البته این زوج‌ها هستند که باید بتوانند با رفتار درست و فرهنگسازی بسیاری از رسم‌های دست و پاگیر و کهنه را در شروع زندگی مشترک حذف کنند.»

کد خبر 634769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha