منطقه۱۸ از لحاظ جغرافیایی پرتراکم و پرجمعیت است. این محدوده از شهر تهران، سکونتگاه اقوام و قومیت های مختلفی است. البته گیلانی ها پرجمعیت ترین اقوام ساکن در این منطقه به شمار می روند.

منطقه ۱۸

همشهری آنلاین/مریم قاسمی: سایر ساکنان منطقه ۱۸ تهران  از اقوام کُرد، لر، فارس و آذری زبان هستند. این افراد در سبک زندگی و رفتارشان نشانه هایی از آداب و رسوم گذشتگان شان دیده می شود که رسوم آنان در نوروز را با هم مرور می کنیم. 

شهرک ولی عصر(عج) شمالی به ویژه محدوده خیابان شهید بهرامی را می توان خواستگاه و سکونتگاه اصلی اقوام گیلانی عنوان کرد.

«رمضان عشقی» از ساکنان قدیمی شهرک ولیعصر(عج) شمالی درباره رسوم نوروزی قدیمی که اکنون کم و بیش در میان اقوام مختلف دیده می شود، می گوید: «قاشق زنی قدیمی ترین رسم گیلانی هاست که نوجوانان آن را به جا می آورند. البته این رسم بیشتر در روستاها رواج دارد، اما در بین خانواده های گیلانی که در یک محدوده زندگی می کنند و به اصطلاح در یک کوچه و محله ساکنند نیز دیده می شود.»

وی درباره آیین قاشق زنی گیلانی ها می گوید: «در این رسم چند نوجوان شرکت می کنند. یکی از آنها ۲قاشق بزرگ را به هم می کوبد و با به صدا درآوردن قاشق ها، صاحبخانه را از حضور خود و دوستانش باخبر می کند. نفر بعدی پیاله ای کوچک در دست دارد و نفر سوم هم با سینی بزرگ آنها را همراهی می کند و خانواده ها در حد توان و بضاعت عیدانه خود را که بیشتر تخم مرغ رنگی، اسکناس نو، نقل و نبات، شیرینی و گاهی پارچه سفید است، داخل کاسه و سینی می گذارند. بیشتر وقت ها بچه ها اشعاری را به زبان گیلانی می خوانند که مضمون آن رسیدن بهار و سال نو و آرزوی سالی خوب برای صاحبخانه است.»

  • زندگی مشترک بوی بهار می گیرد

یکی دیگر از آیین های پررونق در ایام نوروز برگزاری مراسم ازدواج است. جوانان مجرد منطقه در ایام نوروز زندگی مشترک خود را آغاز می کنند. «فاطمه اوحدی» از ساکنان محله زاهدی در این باره می گوید: «در آیین بیشتر اقوام (آذری زبان، لر، کرد و...) هدایای نوروزی عروس و داماد وجود دارد. اول هدایای ویژه خانواده های داماد و عروس است که بزرگترها به همراه سینی و تزیینات زیبا برای آنها می برند. اگر مراسم عروسی برگزار نشده باشد، خانواده داماد علاوه بر عیدی باید لباس، کیف و کفش، آجیل و حنا هم با خود ببرد تا رسم ادب به جا آورده شود.»
او اضافه می کند: «شروع زندگی مشترک در فصل بهار طبیعت حس و حال خوبی دارد، ضمن اینکه در دید و بازدیدهای نوروزی، خانواده های شمالی هدایایی معروف به «بی گورمه» به زوج های جوان می دهند که به نیت خوشبختی و سعادت و دور شدن بلا از سر زوج هاست.»

البته برپایی این رسوم زیبا در سالجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده و ممکن است برخی از آنها مثل هدیه بردن برای نوعروس ها با تاخیر انجام شود. 

کد خبر 491049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha