به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایلنا، ابراهیم نعیمی سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به ۱۹ هزار دانشجو که در شیوع ویروس کرونا تعدادی از اعضای خانواده خود را از دست دادهاند و در پاسخ به این سوال که چه پشتیبانیای در زمینه روحی و روانی از آنها در سازمان امور دانشجویان خواهد شد، گفت: کارنامه سلامت روانی و جسمانی برای دانشجویان در نظر گرفته شده که تا حدود یک ماه دیگر در سامانه دانشجویان باز است و دانشجویان میتوانند اطلاعات مختلفی را که ما از آنها خواستهایم، اعلام کنند. سپس برحسب اطلاعاتی که به ما میدهند، آنها را به چند دسته تقسیم خواهیم کرد.
او ادامه داد: دسته اول دانشجویانی هستند که در معرض آسیبهای جدی قرار دارند و در صورتی که دانشگاهها حضوری شوند، حضوری مشاوره خواهند شد. آنهایی هم که نیاز به مشاوره فردی دارند، مراکز مشاوره دانشگاهها با آنها تماس میگیرند و آنها را دعوت میکنند تا به دانشگاه بیایند و مسائلشان را مورد پیگیری قرار دهند.
نعیمی افزود: در صورت حضوری شدن دانشگاهها آن دسته از دانشجویانی که به مشاوره فردی نیاز دارند به صورت حضوری پیگیری خواهد شد و سایر دانشجویان در قالب کارگاههایی که اساساً در قالب پیشگیری هستند، پوششدهی میشوند.
برگزاری کارگاههای آموزشی متناسب برای تابآوری دانشجویان
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با تاکید بر برنامههای پیشگیری از آسیب گفت: بنا داریم برنامهها را به سمت پیشگیری ببریم و حوزه مداخله و درمان را کمرنگتر کنند، اما باید بررسی شود که چرا این دانشجویان آسیب دیدند و دارای خشم و ناراحتی هستند. بنابراین لازم است که در ارتباط با آنها کارگاههای آموزشی متناسب برای تابآوری جهت حل مسائل برنامهریزی کنیم.
او توضیح داد: این برنامهریزیها انجام شده و وابسته به این است که دانشگاهها بازگشایی شوند. اگر بازگشایی حضوری نشوند در قالب وبینار که از دوره قبل شروع شده و در حوزه سواد سلامت تأثیرگذار بوده است با جدیت ادامه خواهد یافت. تلاش میکنیم در برخی جاها که ضرورت دارد کارگاه تعریف کنیم و آنها را توسعه دهیم.
هنوز پایش نهایی از وضعیت روحی و روانی دانشجویان اعلام نشده است
نعیمی در واکنش به پایش نهایی از وضعیت روحی و روانی دانشجویان در پی شیوع کرونا و فاصله از فضای دانشگاهی بیان کرد: هنوز پایش نهایی دانشجویان اعلام نشده است، زیرا دانشجویان تا حدود نیمه آذر فرصت دارند اطلاعات خود را وارد سایت کنند و بعد ما نسبت به اطلاعات دقیق، تجزیه و تحلیل را انجام دهیم.
بازگشایی دانشگاهها اقتضائات خاصتری دارد
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در واکنش به احتمالات شروع پیک ششم و ضرورت بازنگری بر پروتکلهای سلامتی و بهداشتی دانشجویان و دانشگاهها گفت: قطعاً بر اساس آخرین تصمیمگیریهای کلان ملی مقابله با کرونا و ابلاغیههایی که صادر شده، دانشگاهها خودشان را داخل آن چارچوبها تنظیم خواهند کرد. بنابراین قانونهایی که مصوب میکنند باید متناسب با بازگشایی دانشگاهها باشد.
او با اشاره به تفویض اختیار وزیر علوم به دانشگاهها افزود: وزیر علوم این اختیار را به دانشگاهها داده است که بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و انتظارات خود دانشگاه تصمیمگیری شود در نتیجه فعلا تصمیمات به شکل واحد و همهجانبه نیست.
نعیمی گفت: اکنون مدارس میتوانند با آن شرایط و پروتکلهای لازم بازگشایی شوند، دانشآموزان تا ظهر مدرسه هستند و بعد از آن به خانه میروند اما شرایط دانشگاهها متفاوت است. دانشجویان بعد از کلاس با خوابگاه، رستوان و ... مواجه هستند از این رو اقتضائات خاصتری دارند. بنابراین اگر قرار است بازگشایی شود حتما جنبههای متعددی در حوزه بهداشت و سلامت جسمانی باید مورد توجه قرار بگیرد.
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: به خاطر شرایط مذکور نیاز است که یک مقدار دقت نظر بیشتری نسبت به دانشگاهها شود و تصمیمگیریها گام به گام باشد.
نبود آموزشهای مهارت زندگی در سالهای قبل از دانشگاه
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به این سوال که چه خطر و آسیبی برای دانشجویان وجود دارد که باید نسبت به آن پیشگیری شود، گفت: تاکید من بر پیشگیری و مهارتافزایی است. من در حوزه مشاوره و معلمی فعالیت داشتم بر اساس تجربیات هم به این جمعبندی رسیدم که علت اساسی بسیاری از مسائل فقدان مهارتها است؛ کودکان و نوجوانان ضربههای مختلفی را در طول زندگی دریافت کردهاند که این ضربهها آرامآرام جمع شده است.
او توضیح داد: راهکارهای مختلفی که آنها باید بیاموزند مهارت مدیریت هیجانی است، در برخی مواقع مهارت حل مساله را به درستی نمیدانند. از این رو نهادهایی که قبل از دانشگاه مسئول تربیت افراد هستند باید این موارد را به خوبی به دانشآموزان آموزش دهند، اما متاسفانه نتوانستند آن را جا بیندازند.
مسئولان افزود: پس از آن وقتی فرد به نقطه دانشجویی میرسد ممکن است با ضربههای بزرگتری مواجه شود و شاید دست به رفتارهای خودآسیبرسان بزنند. در نتیجه ما نمیخواهیم در آخرین پیوستار قرار بگیریم و مداخله و درمان کنیم بلکه میخواهیم در ابتدای پیوستار باشیم و تلاش میکنیم دانشجویان ورودی دورههای مختلف، مهارتهای زندگی را به خصوص در قالب حل مسئله، تعامل مطلوب، مدیریت هیجان و کنترل خشم آموزشهای فراگیری را بیاموزند.
نعیمی اظهار کرد: ما این آموزشهای فراگیر را برای دانشجویان برنامهریزی و اجرا خواهیم کرد تا آنها نکاتی را بیاموزند که نه فقط در دوران دانشجویی، بلکه در طول زندگیشان از آن به نحو مطلوب استفاده کنند.
نظر شما