جواد انصافی از هنرمندان نمایش‌های آیینی و سنتی معتقد است مسئولان فرهنگی علاقه‌مند به نمایش‌های ایرانی از جمله سیاه‌بازی نیستند، به همین خاطر این نمایش‌ها خانه و مکانی ثابت برای اجرا ندارند.

جواد انصافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، جواد انصافی بازیگر و کارگردان نمایش‌های آیینی و سنتی که قصد دارد با نمایش «عروس فراری» در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور پیدا کند، درباره این اثر نمایشی گفت: «عروس فراری» ادغامی است از نمایش‌های زنانه و سیاه‌بازی که در این نمایش ایفای نقش سیاه را خودم بر عهده دارم. البته در تولید و تمرین «عروس فراری» کل خانواده انصافی شامل ۲ پسر و همسرم درگیر بوده و هستند.

وی با اشاره به اینکه نگارش متن «عروس فراری» را هم خود بر عهده داشته، درباره دیگر فعالیت‌های خود توضیح داد: قرار بود اسفند سال ۹۸ نمایشی مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان را درباره ماجرای حاجی فیروز و ننه سرما روی صحنه ببریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد و قرار است اسفند سال جاری این اثر را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا کنیم.

انصافی ادامه داد: همچنین این روزها مشغول ایفای نقش در نمایش «رخشورشاه» به کارگردانی علی یدالهی هستم که در تالار محراب اجرا می‌شود.

این هنرمند با سابقه تئاتر درباره جایگاه نمایش‌های آیینی و سنتی در سیاستگذاری مدیران و مسئولان فرهنگی، تصریح کرد: معتقدم مسئولان موافق نمایش‌های آیینی و سنتی از جمله سیاه‌بازی و همچنین موافق برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیستند زیرا این جشنواره قبلاً به صورت همه ساله برگزار می‌شد ولی برگزاری آن را به صورت دوسالانه تغییر دادند. همچنین جوایز جشنواره حذف و کمک هزینه گروه‌ها نصف شد و به نظر من این یکی از دلایل واضح و روشن درباره اهمیت نداشتن نمایش‌های آیینی و سنتی نزد مسئولان است.

وی ادامه سخنان خود نبود سالن و خانه‌ای ثابت برای نمایش‌های آیینی و سنتی را یکی دیگر از دلایلی دانست که بیانگر کم اهمیت بودن این گونه‌های نمایشی نزد مدیران و مسئولان فرهنگی است.

انصافی یادآور شد: بارها تقاضا کردیم یکی از خانه‌های قدیمی موجود در شهر تهران را در اختیار نمایش‌های آیینی و سنتی قرار دهند تا به عنوان سالن و خانه‌ای ثابت برای هنرمندان این عرصه باشد و در طول سال به اجرای سیاه‌بازی و دیگر نمایش‌های آیینی و سنتی بپردازند و در ایام ماه‌های محرم و صفر نیز در آن تعزیه اجرا شود ولی هیچکدام از تقاضاهای ما به نتیجه نرسید.

این هنرمند نمایش‌های آیینی و سنتی متذکر شد: تئاتر کودک و نوجوان و تئاترهای دیگر سالن ثابت اجرا و خانه دارند الا نمایش‌های آیینی و سنتی. در گذشته سیاه‌بازی در ایران ۳ مکان دائمی اجرا شامل تئاترهای نصر و دهقان و موزه آب انبار را در اختیار داشت ولی حالا هیچ خانه و سالنی ثابت برای اجرا ندارد.

انصافی معتقد است برگزاری هر جشنواره‌ای از جمله جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اتفاق مثبتی است زیرا باعث گردهمایی هنرمندان و تبادلات فکری و فرهنگی می‌شود به شرط اینکه از آثار شرکت کننده در این جشنواره حمایت شود.

وی در پایان تأکید کرد: چرا باید جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی هر ۲ سال یک بار برگزار شود؟ چرا از گروه‌های شهرستان‌های مختلف که اجراهای قابل توجهی در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی تولید و اجرا می‌کنند برای اجرا در تهران و شهرهای دیگر کشور حمایت نمی‌شود؟ همه این مسائل بیانگر این امر است که مدیران و مسئولان علاقه‌ای به نمایش‌های آیینی و سنتی از جمله سیاه‌بازی ندارند.

کد خبر 637753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha