سازمان غذا و داروی آمریکا روز جمعه تزریق دوز یادآور واکسن‌های کرونای فایزر/بیونتک و مدرنا را برای همه افراد بالای ۱۸ سال که قبلا دو دوز این واکسن‌ها را تزریق کرده‌اند، تایید کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این اقدام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به هدف تقویت حفاظت در برابر کروناویروس در افراد کاملا واکسینه‌شده است که با گذشت چند ماه از واکسیناسیونشان پاسخ ایمنی‌شان افت کرده است و در معرض عفونت با سویه‌ی واگیرتر دلتای کرونویروس در آستانه زمستان هستند.

بر اساس این مجوز همه افراد بزرگسالی که دست کم شش ماه از دریافت دوز دوم واکسن فایزر/بیونتک یا واکسن مدرنا در آنها گذشته است، می‌توانند یک دوز یادآور یا تقویتی واکسن دریافت کنند.

پس از این تصمیم FDA،  کمیته مشورتی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در این مورد نظر می‌دهد و در نهایت مدیر این مرکز توصیه نهایی درباره دریافت دوز یادآور این واکسن‌های کرونا را انجام می‌دهد.

قبلا چند ایالت آمریکا از جمله ایالت‌های کلرادو، کالیفرنیا و ماساچوست همه بزرگسالان در ایالت‌ها را واجد شرایط تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن‌های کرونا اعلام کرده بودند.

سازمان غذا و آمریکا می‌گوید این تصمیم بر اساس داده‌های به دست آمده از بررسی‌های انجام‌شده درباره واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا است که نشان می‌دهد تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن باعث افزایش پاسخ ایمنی در افراد می‌شود.

فایزر نیز داده‌های یک کارآزمایی بالینی بزرگ را منتشر کرده است که نشان می‌دهد یک دوز تقویتی یا یادآور واکسنش در مقایسه با گروه افراد واکسینه‌شده‌ای که این دوز سوم را دریافت نکرده‌اند، اثربخشی ۹۵.۶ درصدی در برابر کرونا ایجاد می‌کند.

قبلا در آمریکا تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن‌های کرونای فایزر/بیونتک و مدرنا که از فناوری mRNA استفاده می‌کنند، برای افراد دچار نقصان دستگاه ایمنی، افراد ۶۵ ساله و بالاتر و افراد در معرض حطر بیماری شدید کووید یا افرادی در تماس زیاد با کروناویروس به دلایل شرایط شغلی یا زندگی تایید شده بود.

تا به حال حدود ۶۰ درصد آمریکاییان بزرگسال - حدود ۱۹۵.۶ میلیون نفر- به طور کامل واکسینه شده‌اند، یعنی دو دوز واکسن‌های فایزر/بیونتک یا مدرنا یا یک دوز واکسن تک‌دوزی جانسون اند جانسون را دریافت کرده‌اند.

کد خبر 638453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha