بازسازی ساختمان یکی از مسائلی هست که باید به‌ طور جدی به آن توجه کرد. چرا که هزینه‌های بازسازی به ‌مراتب از خریدن خانه جدید پایین‌تر و کاملاً مطابق میل شماست.

image-20211120102041-1.png

بازسازی،کلید حل مشکلات خانه‌ی شما!

همسایه‌مان مدام از خانه‌اش شکایت می‌کند: «از اتاق‌خوابم بیزارم. اگر لباس جدید بخرم نمی‌دانم کجا جایش بدهم. وسایلم زیاد نیست، اما فضای کمد دیواری به حدی کم هست که لباس‌ها می‌خواهند از آن بیرون بریزند. جاکفشی هم کوچک است. کفش‌هایم را داخل کارتن زیر تخت گذاشته‌ام. از آشپزخانه هم که بهتر است چیزی نگویم. سقف کاذب آن خیلی پایین است. کاش می‌شد خانه را عوض کنیم. اما برای خرید خانه بزرگ‌تر پول کافی نداریم. کاش حداقل کمد دیواری را عوض می‌کردیم یا این سقف کاذب را درست می‌کردیم.»

خوشبختانه من چنین مشکلاتی نداشتم. وقتی این موضوع را به او گفتم تعجب کرد و من به او توضیح دادم که: «قبل از اینکه به این خانه نقل‌ مکان کنیم، آن را مطابق نیازمان بازسازی کردیم.»

بازسازی ساختمان چیست؟

همسایه از بازسازی ساختمان از من پرسید و من به او توضیح دادم که: «بازسازی ساختمان یعنی دوباره ساختن و تغییرات اساسی، اما برای تغییرات حدی تعیین می‌شود. حدی که برای بازسازی تعیین می‌کنند این هست که اسکلت کلی سازه تغییر نکند. در غیر این صورت، خانه نیاز به نوسازی دارد و خانه جدیدی ساخته می‌شود.

البته در بازسازی ساختمان، جابجایی تعداد کمی از ستون‌ها ممکن است اتفاق بیفتد ولی اسکلت کلی ساختمان تغییری نمی‌کند.»

همسایه‌مان مشتاق به حرف‌هایم گوش می‌داد و پرسید: «می‌شود توضیح دهی چه تغییراتی؟»

به او توضیح دادم: «تغییرات بسته به نیاز کارفرما صورت می‌گیرد. مثلاً من به دلیل اینکه آشپزخانه برایم اهمیت زیادی داشت، آن را بزرگ‌تر کردم. در واقع آشپزخانه را به سبک و سیاق قدیم بازسازی کردم که موقع مهمانی‌ها راحت‌تر باشم. روی سقف کاذب هم چند لامپ هالوژن وصل کردم که پرنورتر باشد. یک دیوار هم برای اتاق خواب تعبیه کردم که پشت آن دو کمد دیواری بزرگ با درب‌های آینه‌ای نصب شده بود.»

همسایه‌ای که به‌جای بازسازی خانه‌اش، مدام گلایه می‌کرد!

او می‌خواست خانه من را ببیند تا اگر دوست داشت، خانه‌اش را به این شیوه بازسازی کند اما به او گفتم: «برای ایده گرفتن خوب است، اما در نهایت باید برای تغییرات و بازسازی ساختمان با یک مشاور صحبت کنی.»

با یکی از دوستان مشاورم تماس گرفتم تا همه‌چیز را برای همسایه‌مان شفاف کند.

برای بازسازی ساختمان به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟

در هنگام بازسازی ساختمان بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱. بودجه مسئله‌ای هست که برای بازسازی ساختمان بایستی به آن توجه کرد، در این راستا هزینه‌های مشورت با یک مشاور کار بلد به‌مراتب کمتر از این است که بخواهید بدون آن اقدام به تغییرات و بازسازی کنید.

 بازسازی به دو دلیل عمده انجام می‌شود:

· یا خانه مشکلی دارد که باید رفع بشود

· یا اینکه طراحی آن مطابق سلیقه شما نیست

 مثلاً کمد دیواری کوچک است و یا برای باز شدن درهای کمد دیواری فضا وجود ندارد.

۲. در بازسازی باید به این نکته توجه کنید که چه میزان زمان و بودجه می‌خواهید به این کار اختصاص بدهید.

۳. در بازسازی به اسکلت کلی ساختمان دست نمی‌زنند، بلکه باید تغییرات این موارد را در نظر داشته باشید:

مراحل نازک‌کاری، گچ کاری، عایق‌کاری، سنگ کاری، سقف کاذب، کمد دیواری، کناف‌کاری، رنگ آمیزی و در بعضی موارد لوله‌کشی و سیم‌کشی.

همسایه‌ای که به‌جای بازسازی خانه‌اش، مدام گلایه می‌کرد!

۴. قبل از همه این‌ها باید با یک پیمانکار مشورت کنید و نیازهای خود را از یک‌خانه ایده آل برای او شرح دهید. بعد از آن مطابق سلیقه و بودجه‌ای که در نظر گرفتید طرح موردنظر را ارائه می‌دهید. درنهایت به دنبال بقیه مراحل می‌روید.

۵. طراحی اولیه هم هزینه‌هایی دارد که بسته به متراژ خانه و نوع تغییرات مورد نظر، متغیر است. اگر بازسازی ساختمان تغییرات زیادی نخواهد، هزینه طراحی خیلی نیست. اما اگر این هزینه را نپردازید بقیه مراحل بازسازی ساختمان هم به خوبی جلو نمی‌رود.

۶. باید اول نیازهای خود را معلوم کنید و بعد قسمت‌هایی از خانه که دوست ندارید و ناکارآمد هستند را مشخص کنید و به مشاور بگویید. برای این کار بودجه کافی هم در نظر داشته باشید. چون اگر بودجه کم باشد، پیمانکار ممکن است از مصالح ارزان ‌قیمت برای شما استفاده کند.

در نهایت بازسازی بهتر است یا تغییرات جزئی؟

در نهایت توصیه میشه اگر بودجه و زمان کافی برای بازسازی دارید به‌جای تغییرات جزئی یا اصلاً جابجا کردن خانه، آن را بازسازی کنید.همانطور که همسایه‌مان نیز با فکر بازسازی ساختمان، به‌جای تغییر جزئی در کمد دیواری و سقف کاذب آشپزخانه از پیش ما رفت.

اگر کسی را می‌شناسید که می‌خواهد بازسازی ساختمان داشته باشد، این مطلب را برای او هم بفرستید. شاید برایش مفید واقع شود.

کد خبر 638536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha