گروه اجتماعی: سال تحصیلی 88-87 با به صدا در آمدن زنگ مهر و مقاومت با حضور 14میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور آغاز می‌شود.

امسال علاوه بر آنکه بهار قرآن با بهار دانش درهم آمیخته است، شروع سال تحصیلی 88-87 با سومین روز هفته دفاع مقدس همزمان شده است. به همین مناسبت برنامه‌های متنوعی امروز در مدارس کشور اجرا می‌شود.

‌در سال تحصیلی 88-87 حدود 5 میلیون و 800هزار نفر در 62 ‌هزار مدرسه در دوره ابتدایی تحصیل خواهند کرد. یک میلیون و 200 هزار نفر از این تعداد دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی هستند.

بیش از 3 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز دوره راهنمایی نیز در 31 هزار آموزشگاه به تحصیل خواهند پرداخت. همچنین بیش از 4 میلیون دانش‌آموز نیز در دوره متوسطه و پیش دبستانی مشغول به تحصیل خواهند شد.

امسال جمعیت دانش‌آموزی کشور نسبت به سال گذشته حدود 200 هزار نفر کاهش یافته است.

در حالی که براساس افزایش نرخ رشد جمعیت در دهه‌های 60 و 70، آمار دانش‌آموزان، حتی به19میلیون نفر نیز رسید،  به‌دلیل کاهش رشد جمعیت در واپسین سال‌های دهه 70 و سال‌های آغازین دهه 80 در سال تحصیلی جدید شاهد کمترین میزان دانش‌آموز در چندین سال اخیر هستیم و امسال تعداد دانش‌آموزان اندکی بیش از 14 میلیون نفر شده است.

کاهش جمعیت دانش‌آموزی در 3-2 سال اخیر از بیش از 18 میلیون به 14 میلیون نفر و افزایش جهشی اعتبارات وزارت آموزش و پرورش قاعدتا باید منجر به رشد کیفی سطح برنامه‌های آموزشی و پرورشی می‌شد ولی متأسفانه به‌دلیل ضعف مدیریت در این وزارتخانه نتیجه کاملا معکوس بوده است.

سرانه دانش‌آموزی با یک سال تاخیر پرداخت می‌شود. از طرفی شاهد افت شدید تحصیلی و انحلال یا ادغام مدارس در روستاها به بهانه کاهش دانش‌آموز هستیم.

علاوه بر این، محتوای برنامه‌های آموزشی نیز به‌ویژه در دوره‌های راهنمایی و متوسطه هنوز بر پایه ‌محفوظات است و دانش‌آموزان پس از فراغت از تحصیل فاقد هرگونه مهارتی هستند.

کد خبر 64010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز