انگار که بزرگراه درست از وسط‌هال و پذیرایی رد ‌شود؛ تا پنجره را باز می‌کنند صدای گوشخراش کامیون و موتورسیکلت‌ جستی می‌زند داخل خانه و چهاردیواری را روی سرش می‌گذارد.

آلودگی صوتی

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده:  قصه آلودگی صوتی و حاشیه‌نشینان بزرگراه صدر در محدوده محله اختیاریه سر دراز دارد؛ به جدال نابرابری می‌ماند که پیروز قاطعش آلودگی صوتی و صدای کلافه‌کننده موتورسیکلت‌ها و خودروهاست. اینجا در بخشی از بزرگراه صدر، شماری از صفحات جاذب صوت حاشیه بزرگراه از ۳ سال پیش به سرقت رفته و اسکلت به جا مانده از دیوار هم در برابر هجوم آلودگی صوتی بی‌دفاع است. سری به ساکنان حاشیه بزرگراه زدیم و درباره معضلاتی که سرقت‌گاه و بیگاه و تخریب دیوار صوتی برای آنها به ارمغان می‌آورد، گزارشی تهیه کرده‌ایم.  

  • وعده‌هایی که عملی نشد

ساکنان آپارتمان‌های دیگر بخش‌های حاشیه بزرگراه به اندازه ساکنان محدوده خیابان عرفاتی خوش شانس نبودند. آنها از زمان ساخت بزرگراه صدر در انتظار نصب دیوار صوتی هستند؛ وعده‌ای که تا امروز محقق نشده است. در حد فاصل خیابان‌های پاسداران و دیباجی هم فاصله منازل مسکونی تا بزرگراه در برخی نقاط به کمتر از ۳‌متر و به اندازه عرض یک پیاده‌رو می‌رسد. اما در این محدوده خبری از دیوار صوتی نیست. «عباس رنجبر» یکی از معتمدان محله می‌گوید: «اگر تعداد زیادی از صفحات جاذب صوت دیوار صوتی محدوده خیابان عرفاتی به سرقت رفته، در محدوده حد فاصل خیابان‌های پاسداران تا بلوار کاوه و کوچه‌های نصرت، نماززاده، گل، علیزاده و... تا امروز دیوار صوتی نصب نشده است.

عصرها و با افزایش بار ترافیک بزرگراه، آلودگی صوتی آنقدر زیاد می‌شود که پنجره‌های دوجداره هم جوابگو نیست.» ساکنان این محدوده سراغ تنظیم و امضای استشهادنامه هم رفته‌اند اما تلاش‌های آنها نتیجه‌ای در پی نداشته است. رنجبر می‌گوید: «بعد از ساخت پل طبقاتی صدر، مسئولان شهرداری وعده نصب دیوار صوتی به طول حدود ۵۰۰‌متر را در محدوده پل عابر دیباجی دادند. اما این وعده تا امروز محقق نشده و استشهادنامه اهالی و پیگیری از شهرداری هم نتیجه‌ای نداشته است.»

  • سارقانی در لباس تعمیرکار

یک پیاده‌رو باریک میان پنجره‌های بسته آپارتمان‌ها و اسکلت‌ به جا مانده از دیوار صوتی فاصله انداخته است. در این محدوده از بزرگراه صدر، فاصله آپارتمان‌های مسکونی با بزرگراه در برخی نقاط به کمتر از ۳‌متر می‌رسد. «آرش ثمری نیک» رابط و عضو هیأت‌رئیسه شورایاری منطقه ۳ می‌گوید: «دیوار صوتی از یک بدنه و پایه فلزی آلومینیومی و یک صفحه پلاستیکی جاذب صوت تشکیل می‌شود. وقتی سارقان بدنه آلومنیومی را سرقت می‌کنند، صفحه پلاستیکی هم تخریب می‌شود.» بیش از ۲ سال از سرقت بخش‌های فلزی و تخریب تعداد زیادی از دیوارهای صوتی حاشیه بزرگراه می‌گذرد. سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به تازگی کار مرمت شماری از صفحات مسروقه را شروع کرده است. ثمری نیک ادامه می‌دهد: «شهرداری طی چند سال اخیر تعدادی از صفحات جاذب صوت را به‌صورت موضعی و انگشت‌شمار تعمیر کرد.

به تازگی تعداد دیگری از صفحات مسروقه هم ترمیم شد. اما به علت هزینه بالای مرمت کامل همه بخش‌های مسروقه، کار به کندی پیش می‌رود و ساکنان حاشیه بزرگراه همچنان با پیامدهای آلودگی صوتی دست و پنجه نرم می‌کنند.» «عباس ابهری» شورایار محله اختیاریه می‌گوید: «۳ سال پیش افرادی در لباس تعمیرکار، قسمت‌های آلومنیومی دیوارهای صوتی را سرقت کردند. این سرقت‌ها کمتر شده اما با توجه به مشاهدات ما هنوز هم کم و بیش تکرار می‌شود.»

چه کسی دیوار صدا را دزدید؟

  • انگار ماشین‌ها از وسط خانه رد می‌شوند

از دیوار صوتی بخش‌هایی از حاشیه بزرگراه صدر تنها اسکلتی بی‌خاصیت باقی مانده که مثل قایقی در برابر هجوم تندباد، در مقابل صدای بی‌وقفه خودروها و موتورسیکلت‌ها تاب مقاومت ندارد. اگرچه مرمت بخش‌هایی از دیوارهای صوتی مسروقه آغاز شده، اما هنوز هم جای خالی شماری از صفحات جاذب صوت مثل دندان کرم خورده توی ذوق می‌زند. عصرها که ترافیک بزرگراه صدر اوج می‌گیرد و قطار بی‌انتهای خودروها تمام بزرگراه را اشغال می‌کند، چالش همسایگان بزرگراه هم با صدای بوق خودروهای گرفتار در ترافیک آغاز می‌شود. اوضاع برای ساکنان آپارتمان‌های محدوده کوچه دلاویز تا خیابان عرفاتی وخیم‌تر است. اگرچه شهرداری پس از ساخت بزرگراه صدر به دلیل فاصله کم آپارتمان‌های این محدوده با بزرگراه، در حد فاصل خیابان‌های بهار جنوبی و عرفاتی دیوار صوتی نصب کرد اما سرقت‌گاه و بیگاه دیوارهای صوتی بلای جان همسایه‌ها شده است.

سارقان، قسمت‌های فلزی پایین دیوار صوتی را سرقت می‌کنند و در نتیجه‌بخش پلاستیکی دیوارها نیز از بین می‌رود. «مهدی سعیدی‌زاده» ساکن یکی از آپارتمان‌های حاشیه بزرگراه می‌گوید: «صدای کلافه‌کننده‌ ماشین‌ها شب و روز ندارد. شب‌ها اما انگار خودروها از وسط خانه ما رد می‌شوند. دیوار صوتی تا حدی جلو صداهای آزاردهنده را می‌گرفت اما وقتی سارقان به فکر سرقت قسمت‌های قابل فروش دیوارها افتادند، اوضاع مثل روزهای قبل از نصب دیوار صوتی شد.»

  • مرمت دیوارهای مسروقه آغاز شد

آمارهای شهرداری از سرقت و تخریب بیش از ۲۵۰ صفحه جاذب صوت در بزرگراه صدر حکایت می‌کند. «محمد خردمند» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه یک  می‌گوید: «صفحات جاذب صوت قسمتی آلومینیومی دارند که با توجه به ارزش این فلز مورد توجه سارقان قرار می‌گیرد.» خردمند درباره وضعیت مرمت دیوارهای صوتی حاشیه بزرگراه هم می‌گوید: «کار مرمت دیوارهای صوتی مسروقه در طبقه دوم بزرگراه توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌طور کامل انجام  و مرمت دیوارهای صوتی طبقه همسطح در محدوده بلوار کاوه تا قیطریه هم آغاز شده است.»

کد خبر 640375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha