رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه تعداد ساختمان‌های ناایمن در تهران زیاد است اما شهرداری فقط می‌تواند به آنها اخطار دهد.

ساختمان ناایمن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، تعدادی ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد که مدیران شهری اقدام به شناسایی آنها کرده‌اند. تاکنون از بیش از ۳۳ هزار ساختمان بازدید و البته فقط اخطار داده‌ شده است چراکه از نظر قانونی، شهرداری فقط می‌تواند اخطار دهد.

در دوره قبل مدیریت شهری سامانه برخط پایش ایمنی راه‌اندازی شد و قرار بود که ساختمان‌های ناایمن معرفی شوند. این کار صورت گرفت اما چند روز بعد از اجرا اطلاعات از دسترس عموم شهروندان خارج شد.

دسترسی دستگاه‌های مسئول به اطلاعات ساختمان‌های ناایمن/ بررسی‌ ساختمان‌ها مستمر است و قطع نمی‌شود

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درخصوص خارج شدن اطلاعات مرتبط با بررسی ایمنی ساختمان‌ها از دسترس عموم گفت: طی جلساتی که با مدیران سابق برگزار شد، مشخص شد انتشار این اطلاعات با شرایطی که پیش‌تر قرار گذاشته شده بود، نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: فرآیند بررسی‌های ساختمان‌ها از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران مستمر است و قطع نمی‌شود.

داوری بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی جزئیات را در سامانه‌های خود دارد و این سامانه‌ها را در اختیار دستگاه‌های مسئول، حتی دستگاه‌های مسئول خارج از حوزه شهرداری که می‌توانند درخصوص ایمنی ساختمان‌ها نقشی داشته باشند، قرار می‌دهد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: ما تلاش می‌کنیم ساختمان‌های شهر از نظر ایمنی وضعیت بهتری داشته باشند. البته این را هم بگویم که ممکن است یک ساختمان با ضوابط لازم هم ساخته شود اما در ایمنی مشکل داشته باشد. بگذارید یک‌ مثال بزنم. ساختمان ایمن است اما راه‌پله‌ به انبار تبدیل شده‌ است. همین امر ساختمان را از حالت استاندارد خارج می‌کند. یا اینکه سیستم اعلام حریق دچار مشکل شده است.

نمی‌توانیم نام ساختمان‌های ناایمن پایتخت را اعلام کنیم

گلپایگانی معاون وقت معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز گفت: نمی‌توانیم نام ساختمان‌های ناایمن پایتخت را اعلام کنیم. اعلام اینکه در شهری مثل تهران کدام ساختمان‌ها آسیب‌پذیری بالایی دارند درست است که به افزایش حساسیت جامعه نسبت به مساله ایمنی کمک می‌کند، اما محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌شود همه اطلاعات وضعیت موجود شهر را به صورت علنی اعلام کرد. قرار بود در سامانه پایش ایمنی ساختمان‌ها فهرست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود، اما این کار نشد.

وی ادامه داد: ایمنی ساختمان‌ها از مواردی بود که مورد توجه شهرداری تهران قرار داشت و پس از حادثه پلاسکو اقدام به شناسایی ساختمان‌های ۸طبقه به بالای ناایمن در شهر تهران کردیم و این موضوع از طریق کمیته ایمنی در مناطق پیگیری شد. پس از شناسایی ساختمان‌ها، دستورالعمل ایمنی به مالکان آنها ابلاغ شد و ساختمان‌هایی که در اختیار ذی‌نفعان بودند از طریق دادستانی مورد پیگیری قرار گرفتند.

گلپایگانی گفت: برخی از ساختمان‌ها به گونه‌ای هستند که وقتی شهروندان در کنار آنها تردد می‌کنند نمای ساختمان ریزش می‌کند.

شهرداری فقط می‌تواند اخطار دهد

همچنین، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مباحثی در خصوص ساختمان‌های ناایمن مطرح شده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری فقط می‌تواند به ساختمان‌های ناایمن اخطار دهد، گفت: متاسفانه تعداد ساختمان‌های ناایمن زیاد است است و نباید فقط به اخطار کفایت کرد و باید فراتر رفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: البته آتش‌نشانی نمی‌تواند بیشتر از اخطار هم کاری انجام دهد. برای ساختمان‌های ناایمن برنامه‌هایی داریم که آنها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی در خصوص معرفی ساختمان‌های ناایمن هم گفت: معرفی  چه فایده‌ای دارد؟! باید کار اصولی و علمی انجام شود که بتوانیم این مشکل حل کنیم.

کمک شورای شهر به نوسازی بافت‌های فرسوده 

علی اصغر قائمی عضو شوای اسلامی شهر تهران گفت: برای نوسازی بافت‌های فرسوده قانون مشخصی داریم. شهرداری و دولت موظفند به این موضوع رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: البته شهر تهران برای نوسازی بافت‌ها در تهران سرعت بهتری در مقایسه با کلانشهرهای دیگر دارد. برای نوسازی بافت‌های فرسوده، شورای شهر هم با منابعی که در اختیار دارد تلاش خود را به کار می‌گیرد، اما همراهی صاحبان و مالکان هم نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

سید محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران هم در خصوص موضوع ساختمان‌های ناایمن و فرسوده گفت: در رابطه با ساختمان‌های ناایمن شهر تهران باید یک تیم کارشناسی به آن‌ بپردازد که وضعیتشان مشخص شود و ببینیم اصلا قابلیت احیا دارند یا باید آنها را از دور خارج کنیم تا مشکلاتی برای ساکنان ایجاد نکند. به هرحال، ما برای این ساختمان‌ها در شهر تهران برنامه‌های خودمان را اجرایی می‌کنیم و در دستور کار هم قرار می‌گیرد، زیرا مسئله بسیار اساسی و مهمی است.

شناسایی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن/ وجود ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر در تهران 

زهرا شمس احسان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بعد از حادثه پلاسکو هوشیاری بیشتری در مدیریت آتش‌نشانی به وجود آمد. در شورای شهر چهارم، با پیگیری آقای چمران، سازوکاری برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی ایجاد شد. همچنین در سال ۹۸ شهرداری ۳۳ هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرد که از بین آنها ۶ هزار مورد کم‌خطر و ۳۵۰۰ مورد پرخطر بودند.

وی  ادامه داد:  برای حل این مشکل قانونی در دوره گذشته چه کاری صورت گرفته است؟! باید در این دوره این موضوع در اولویت قرار گیرد تا فاجعه کلینیک سینا اطهر تکرار نشود. در ماه‌های اخیر شهرداری تهران و دادستانی همکاری سابق را نداشته‌اند و بالغ بر ۵ هزار ابلاغیه برای ساختمان‌های در خطر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

کد خبر 641395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha