سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که روز گذشته اظهارات متناقضی درباره تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی منتشر شد، درساعات پایانی، ایرنا با انتشار حکم رئیس‌جمهوری از جایگزینی محمود بهمنی به جای طهماسب مظاهری در بانک مرکزی خبر داد و به همه شایعات در این زمینه پایان داد

در حالی که وزیر امور اقتصادی و دارایی از استعفای مظاهری خبر داد و اعلام کرد که در روزهای آینده مجمع عمومی بانک مرکزی نظر خود را در این زمینه اعلام می‌کند، قائم‌مقام بانک مرکزی به صراحت تاکید کرد که مظاهری استعفا نداده است و حتی خود محمود بهمنی به صراحت اعلام کرد که درباره ریاست بانک مرکزی با او صحبتی نشده، اما بالاخره او بود که به ریاست بانک مرکزی رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه ریاست‌جمهوری، در حکم محمود بهمنی آمده است: با عنایت به سوابق و تجربیات ارزشمند جناب عالی و با استناد به مصوبه مورخ 30/06/87 مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به موجب این حکم به سمت رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شوید.

در این حکم آمده است: انتظار دارد با به کارگیری همکارانی مومن، متعهد، خلاق و کارآمد و با برنامه‌ریزی دقیق در جهت روان‌سازی‌ و کارآمد کردن نظام بانکی و پولی کشور و مراقبت در استخراج آمار دقیق و شاخص‌های کلان اقتصادی و با اعمال سیاست‌های پولی کشور و نظارت بر عملکرد بانک‌ها همچنین با تلاش در ترویج و نهادینه‌کردن سنت ارزشمند و اسلامی قرض‌الحسنه و حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری مولد و پشتیبانی از صادرات، صیانت از منافع و نظام بانکی کشور در عرصه‌های بین‌المللی، شرایط لازم را برای حفظ و ارتقای ارزش پول ملی و نیز رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم آورید.

رئیس‌جمهوری در حکم رئیس‌کل جدید بانک مرکزی آورده است: امیدوارم با توکل به خداوند متعال و با تلاش بی‌وقفه و خالصانه و همکاری مدیران و کارکنان متعهد و متخصص در بانک مرکزی و سایر بانک‌ها و ضمن توجه به اصول چهارگانه دولت اسلامی عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی معنوی و مادی کشور در ایفای وظایف محوله موفق باشید.

با وجودی که مجمع عمومی بانک مرکزی متشکل از رئیس‌جمهوری، وزیر اقتصاد، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، وزیر بازرگانی و معاون اول رئیس‌جمهوری روز شنبه تصمیم به تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی گرفت، اما قضیه برکناری مظاهری به 12مردادماه امسال بازمی‌گردد.

در این روز خبرگزاری فارس نامه احمدی‌نژاد به مظاهری برای رفع سریع موانع تسهیلات‌دهی بانک‌ها را به طور اختصاصی منتشر کرد که در این نامه، رئیس‌جمهوری به رئیس‌کل بانک مرکزی یک ماه مهلت داده بود بدون مماشات و اتلاف وقت برای رفع مشکلات جدی اخیر در تسهیلات‌دهی بانک‌های دولتی به اقشار مردم اقدام کند. 

این نامه از آن جهت نشانه تصمیم رئیس‌جمهوری برای تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی بود که هیچ‌گاه به دست مظاهری نرسید بلکه مستقیماً از دفتر رئیس‌جمهوری به خبرگزاری فارس ارسال شد تا منتشر شود.

مهلت یک‌ماهه رئیس‌جمهوری به مظاهری بیانگر آن بود که وی یک ماه دیگر باید برود.  به نظر می‌رسد ارسال مستقیم نامه مردادماه رئیس‌جمهوری به این خبرگزاری بدون آنکه مظاهری از آن اطلاع‌ داشته باشد، بیانگر اقدامی سازماندهی شده برای برکناری مظاهری بود.

2هفته پیش هم بعد از نامه سرگشاده وزیر کار به رئیس‌جمهوری و انتقاد وی از مظاهری و درخواست برای برکناری هر دو، بار دیگر بحث رفتن مظاهری قوت گرفت.

در دیدار مظاهری با رئیس‌جمهوری، وی به احمدی‌نژاد اعلام کرد که حاضر است برای مصالح دولت و مملکت کناره‌گیری کند.

در این دیدار احمدی‌نژاد به مظاهری گفته بود در این یک سال با کلیه برنامه‌های بانک مرکزی موافقت کردم، اما به خواسته‌هایم عمل نشده است.

مظاهری هم در پاسخ به رئیس‌جمهوری اظهار کرده بود که در این یک سال بیشتر توان بانک مرکزی، صرف مقابله با سیاست‌های نادرست دیگر نهادهای اقتصادی دولت شده است.

به هر حال با وجود اینکه در آن دیدار احمدی‌نژاد بر ادامه فعالیت مظاهری در بانک مرکزی، تاکید می‌کرد اما واقعیت آن است که خروج وی از کابینه قوت گرفت.

در مجمع بانک مرکزی چه گذشت؟

در مجمع عمومی بانک مرکزی، ریاست صمصامی یا بهمنی مطرح می‌شود و این مسئله به صورت تلفنی به اطلاع بهمنی می‌رسد. وی با اصرار مظاهری حاضر به پذیرش پست ریاست کلی بانک مرکزی می‌شود.

گزینه دیگر حسین صمصامی، سرپرست سابق وزارت اقتصاد و دبیر سابق کمیسیون اقتصاد دولت بود که از چند هفته پیش رایزنی‌ها با او برای جایگزینی مظاهری آغاز شده بود.

صمصامی با حمایت پرویز داوودی، شانس زیادی برای رسیدن به پست ریاست بانک مرکزی داشت.

خصوصاً آنکه نزدیکان رئیس‌جمهور تلاش زیادی می‌کردند که از انتصاب بهمنی به ریاست بانک مرکزی جلوگیری کنند چون به اعتقاد آنها (که درست هم هست) تفکرات بهمنی به مظاهری نزدیک است و انتصاب وی، به معنای ادامه مناقشات در تیم اقتصادی دولت است.

با وجود این و در حالی که از یک سو، احمدی‌نژاد در آخرین صحبت تلفنی خود با مظاهری از اعلام موافقت صریح با تغییر وی خودداری کرده و از سوی دیگر، برگه حکم بهمنی امضای رئیس‌جمهوری را در پای خود داشت اما او با نظر رئیس‌جمهوری برای انتصاب صمصامی به قائم‌مقامی مخالفت کرد تا همین مسئله حکم او را با ابهام و تأخیر مواجه ساخت.

اظهارات وزیر اقتصاد

اما در این زمینه سخنان وزیر اقتصاد جالب توجه بود. سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی که دیروز برای شرکت در مراسم گشایش مدارس در یکی از مدرسه‌های منطقه 3 تهران حضور یافته بود ضمن تایید استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد که هنوز چیزی قطعیت نیافته و مجمع بانک مرکزی به جمع‌بندی قطعی و نهایی در این زمینه نرسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: مجمع عمومی بانک مرکزی نظر خود را در مورد پذیرش استعفای طهماسب مظاهری ظرف چند روز آینده اعلام خواهد کرد.

حسینی درباره انتخاب جایگزین مظاهری اظهار کرد: گزینه‌های مختلفی مطرح شده‌اند که شانس برخی از آنها نسبت به دیگران بیشتر است اما اجازه دهید نظر قطعی این مطلب را مجمع بانک مرکزی اعلام کند.

این در حالی است که ایسنا گزارش داد: یک مقام مسئول در بانک مرکزی درباره استعفای طهماسب مظاهری اظهار داشته است: وی در واقع استعفا نکرده است اما طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با تشریح وضعیت نظام پولی و اقتصادی کشور 3 راهکار برای حل مشکلات اقتصادی ارائه کرده و عنوان کرده است که اگر می‌پذیرند که آنها را اجرایی کند می‌ماند، وگرنه می‌رود.

به گفته وی هنوز رفتن مظاهری قطعی نشده و تصمیم‌گیری قطعی در این باره به روزهای آینده موکول شده است. به گزارش خبرنگار ما، نامه مظاهری، مهر خیلی محرمانه دارد و امکان انتشار آن نیست.

آخرین اظهار نظرها

ایسنا: دبیرکل سابق بانک مرکزی هر گونه صحبت با وی درباره جانشینی‌اش با طهماسب مظاهری به عنوان رئیس‌کل این بانک را رد کرد. 

محمود بهمنی درباره جانشینی خود به جای طهماسب مظاهری گفت: من هم این شایعه را در مورد خود شنیده‌ام ولی تاکنون رئیس‌جمهوری حتی قبل از سفر خود در این خصوص با من هیچ صحبتی نکرده است.

مهر: قائم مقام بانک مرکزی گفت: من و طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی از سمت‌های خود استعفا نکرده‌ایم.  حسین قضاوی با تاکید بر اینکه از قائم‌مقامی ‌بانک مرکزی استعفا نکرده است، افزود: تا جایی که مطلع هستم رئیس کل بانک مرکزی نیز استعفا نکرده است.

مهر: مرتضی تمدن، مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با انتقاد سیاست‌های پولی بانک مرکزی گفت: سیاست‌های فعلی پولی فضای کسب و کار و تولید را به دلیل استفاده‌نکردن از منابع بانکی به شدت تحت تاثیر قرار داده است. وی با اشاره به موضوع احتمال انجام تغییرات در بانک مرکزی اظهار داشت: هنوز کسی نمی‌تواند خبری قطعی درباره رفتن مظاهری از بانک مرکزی و انتصاب نفرات جدید در این بانک بدهد

کد خبر 64160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز