مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: خودروسازان در گذشته روی قیمت تاکسی تخفیف‌هایی را لحاظ می‌کردند و بخشی از سود تسهیلات بانکی را پرداخت می‌کردند اما امروز آن سود تسهیلات بانکی را که پرداخت نمی‌کنند هیچ، فرایند صدور پیش‌فاکتور تاکسی را هم متوقف می‌کنند.

تاكسي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره شرایط مورد نیاز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: تحقق این مساله به فراهم بودن شاخصه‌هایی مربوط می‌شود که من بارها درباره آن‌ها صحبت کرده‌ام. برای مثال، از ابتدای آذرماه سال جاری مجددا آن شرکت خودروسازی که وظیفه تولید خودروهای تاکسی جدید را بر عهده دارد صدور پیش‌فاکتور را متوقف کرده و گفته تا قیمت اصلاح نشود، من پیش‌فاکتور صادر نمی‌کنم. همین وقفه‌هایی که در نوسازی ناوگان اتفاق می‌افتد روند را کُند می‌کند. از طرفی برنامه‌ریزی مالی راننده تاکسی مبتنی بر این است که با مبلغی که فراهم کرده خودرو را نوسازی کند اما از ۳۰ آبان این فرایند متوقف شده و خودروساز گفته باید قیمت خودرو اصلاح شود تا من پیش‌فاکتور را عرضه کنم.

تهیه ۲۰ میلیون تومان افزایش یکباره قیمت تاکسی برای رانندگان بسیار سخت است

وی ادامه داد: واقعیت این است که اصلاح قیمت به یکباره باعث افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ خودرو می‌شود. پس باز راننده تاکسی با یک چالش جدید مواجه خواهد شد. حالا سوال این است که این راننده کسری بودجه را از کجا باید فراهم کند؟ نکته اینجاست که در شرایطی که قیمت خودرو تاکسی افزایش پیدا می‌کند فراهم کردن این مبالغ جدید امکان برنامه‌ریزی را از ما و از رانندگان تاکسی سلب می‌کند. اینکه به طور ناگهانی و در یک لحظه ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه شود فشار بسیار زیادی به رانندگان تاکسی‌ها وارد می‌کند چون فراهم کردن این پول برای قشر رانندگان تاکسی واقعا سخت است. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند که فرایند نوسازی ناوگان تاکسیرانی به کُندی پیش برود.

خودروساز در راستای مسئولیت اجتماعی‌اش باید به ما کمک کند

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور با بیان اینکه ما به یک طرح جامع با محوریت دولت نیازمندیم، اذعان داشت: هر زمانی که محوریت موضوع در دولت با حمایت همراه شده ما توانسته‌ایم طرح‌های نوسازی موفقی را به اجرا دربیاوریم. بنابراین لازم است همه دستگاه‌ها به ما در این زمینه کمک کنند. از جمله خودروساز در راستای مسئولیت اجتماعی‌اش باید به ما کمک کند. مگر ما به چند دستگاه خودرو برای نوسازی این ناوگان نیاز داریم؟ ما در سال به ۲۰ هزار خودرو برای نوسازی نیاز داریم. اگر بنا به درصد تولیدی که شرکت خودروساز دارد بخواهیم این موضوع را محاسبه کنیم، تولید خودرو تاکسی رقمی به مراتب کمتر از ۵ درصد را شامل می‌شود. پس این موضوع در معادلات اقتصادی شرکت خودروساز هم خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. 

قیمت تاکسی را به صورت یک‌ساله ثابت نگه دارند

ضامنی اضافه کرد: برای همین انتظار ما این است که متولیان این شرکت خودروسازی بیایند و قیمت خودروهای تاکسی را به صورت یک‌ساله ثابت نگه دارند. به یاد داشته باشیم در سال‌های گذشته خودروسازان در بخش قیمت تاکسی تخفیف‌هایی را لحاظ می‌کردند و بخشی از سود تسهیلات بانکی را پرداخت می‌کردند. من نمی‌خواهم بگویم مانند گذشته عمل بشود. اما امروز خودروسازان آن سود تسهیلات بانکی را که پرداخت نمی‌کنند هیچ، فرایند صدور پیش‌فاکتور خودروهای تاکسی را هم متوقف می‌کنند. از طرف دیگر، قیمت این خودروها هم هر ۳ ماه یک بار تغییر می‌کند. وقتی این‌گونه با حوزه‌ای که منافع عمومی جامعه را دربر دارد برخورد می‌شود، طبیعی خواهد بود که روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور به کُندی پیش برود.

کد خبر 642682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha