به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سید علی محتشمیپور معاون فنی و بهرهبرداری تاکسیرانی شهر تهران در گفتگویی درباره علل اصلی توقف نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر تهران، تفاهم نامه سهجانبه میان شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید، آمار فرسودگی تاکسیها و... توضیحات مفصلی را بیان کرد. این گفتگو به شرح زیر است:
ماجرای توقف نوسازی تاکسیهای فرسوده تهران چیست؟ جزئیات هدفگذاری برای نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در تهران چگونه است؟
هدفگذاری برای نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده در تهران از اواخر سال گذشته مدنظر قرار گرفت و قرار شد برای این منظور بخش عمدهای از بودجه از شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید تهیه شود و بر همین اساس تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی برای ۱۰ هزار راننده تاکسی فرسوده به صورت قرضالحسنه با بازپرداخت ۵ ساله ارائه شود. بر همین اساس تفاهمنامهای اواخر سال گذشته بین سازمان برنامه و بودجه، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید منعقد شد.
بر اساس انعقاد این تفاهمنامه بین ۳ طرف قرار شد ۱۵۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه، ۱۵۰ میلیارد تومان شهرداری تهران و ۶۰۰ میلیارد تومان صندوق کارآفرینی امید برای این منظور در نظر بگیرند. تا امروز سازمان برنامه و بودجه ۳۰ میلیارد تومان و شهرداری ۶۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتهاند که مجموع ۹۰ میلیارد تومان میشود. بر همین اساس ۱۸۰ میلیارد تومان هم صندوق کارآفرینی امید باید بدهد تا در مجموع این بودجه ۲۷۰ میلیارد تومان شود و بتوان نوسازی تاکسیها را انجام داد.
چرا صندوق کارآفرینی امید پول تاکسیهای پیشفاکتور شده را نداده است و این میزان بدهی چقدر است؟
از ۳ هزار تاکسی که این پول میتوانست برای نوسازی آنها استفاده شود متأسفانه برای ۲ هزار مورد بیشتر محقق نشده و از مهرماه امسال صندوق کارآفرینی امید ۲ نوبت برخلاف تعهدات خود که در تفاهمنامه سهجانبه وجود داشته عمل کرده و به موقع مطالبات ایرانخودرو را پرداخت نکرده است. در پایان شهریور شرکت ایرانخودرو اعلام کرد که صندوق پول تاکسیهای پیشفاکتور شده را نداده و تاکسیرانی ۳ هفته این قضیه را پیگیری کرد تا بالاخره به نتیجه رسید ولی دوباره مدیران صندوق بدعهدی کردند و از ۳ آذر تا امروز ۵۸ میلیارد تومان از تعهدات ایرانخودرو را ندادهاند.
چند راننده تاکسی مبلغ پیشفاکتور را به صندوق کارآفرینی امید پرداخت کردهاند؟
طی حدود ۲۰ روز گذشته صندوق کارآفرینی امید مبلغ پیشفاکتور ۴۴۰ تاکسی را که رانندگان به صندوق واریز کردهاند، به ایرانخودرو پرداخت نکرده است. این در حالی است که صندوق باید علاوه بر پولی که رانندگان دادهاند، مبالغی را از سهم خود و شهرداری به این شرکت پرداخت کند. اکنون شرکت ایرانخودرو اعلام کرده خط تولید ما به خطر افتاده و پروژه نوسازی تاکسیها را فعلا متوقف میکنند تا صندوق به تعهدات خود عمل کند.
پیگیریهای شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی چگونه بوده است؟
ما پیگیریهایی را از سوی معاونت حمل و نقل و سازمان تاکسیرانی انجام دادهایم که این مطالبات توسط صندوق کارآفرین پرداخت شود ولی متأسفانه تا امروز به نتیجه نرسیده است. به نظر میرسد برخی از تغییرات مدیریتی در صندوق کارآفرینی امید سبب عدم پاسخگویی آنها شده است و امیدوارم هرچه سریعتر این ماجرا به پایان برسد.
رانندگان اعتراض شدید دارند و این اعتراضشان کاملا بحق است. مکاتبات ما و جلسات برای صندوق کارآفرینی به نتیجه نرسیده و متأسفانه مدیران این صندوق پاسخگو نیستند.
رانندگان چه میزان پیشپرداخت به صندوق کارآفرینی امید واریز کردهاند؟
مطابق تفاهمنامهای که از ابتدای سال انجام گرفته به رانندگان تاکسی فراخوان داده شد که جهت نوسازی تاکسیهایشان بر حسب اولویت زمانبندی ثبتنام کنند و سهم خودشان را به صندوق کارآفرینی امید بپردازند که این سهم برای رانندگان برای تاکسی پژو ۴۰ میلیون و تاکسی سمند ۵۶ میلیون بوده است که تا کنون بیش از ۲ هزار راننده تاکسی این پیشپرداخت را به صندوق کارآفرینی امید واریز کردهاند و این اقدام از مرداد ماه توسط آنها انجام گرفته و اکنون جای تأسف دارد که زمانی که رانندگان به صندوق کارآفرین مراجعه کردهاند آنها اعلام کرده که تخلف از سوی تاکسیرانی است.
۲۱۰۰ راننده مبلغی بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان به حساب صندوق کارآفرینی امید طی ۴ ماه پرداخت کردهاند و در این مدت ۳۰ میلیارد هم شهرداری تهران پرداخت کرده که در مجموع ۱۲۰ میلیارد در حساب صندوق کارآفرینی امید از این طریق افزوده شده ولی متأسفانه صندوق پول شرکت ایرانخودرو را نمیدهد و پول رانندگان و شهرداری را گرو نگه داشته و جواب سربالا به پیگیریها میدهد.
آیا شهردار تهران به این موضوع ورود کرده است؟
بله، این موضوع را با زاکانی شهردار تهران در میان گذاشتهایم و جلسهای نیز در این زمینه برگزار شده و قرار شده است که شهردار تهران از طریق هیأت وزیران این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.
درخواست شهرداری تهران از ایران خودرو با توجه به افزایش رسمی نرخ خودرو برای رانندگان تاکسی چیست؟
شرکت ایرانخودرو از چهارشنبه هفته گذشته موضوع افزایش قیمت خودروها را اعلام کرده است ولی شهرداری مطالبه دارد که حداقل این ۲ هزار راننده که پیشپرداخت را واریز کرده و فیش دارند افزایش قیمت شامل حالشان نشود.
شهردار تهران گفته این موضوع را از طریق وزارت صمت پیگیری میکند که به ایرانخودرو این موضوع را بگویند و ابلاغ کنند که افزایش قیمت شامل این ۲ هزار راننده نشود. قرار است به زودی در جلسه با هیأت دولت این مسأله مطرح شود.
تاکسیرانی و معاونت حمل و نقل شهرداری از صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیسجمهور طی مکاتبهای درخواست کرده که مدیریت صندوق کارآفرینی امید به سرعت تعیین تکلیف شود چراکه اگر تا پایان دیماه مطالبات پرداخت نشود تاکسیرانی در بحران عمیقی فرومیرود و رانندگان دیگر برای نوسازی تاکسیهایشان به آن اعتماد نخواهند کرد.
حال این ماجرا مطرح است که اگر صندوق کارآفرینی امید مشکل منابع مالی دارد چرا هفته گذشته خبری منتشر شد که یک تفاهمنامه جدید با یک بنیاد جهت توسعه بهبود کسب و کارها داشته است. متأسفانه صندوق کارآفرینی امید برخلاف تعهدات خود عمل کرده و حتی پیش از این یک شعبه هم در سطح شهر برای موضوع نوسازی تاکسیها اختصاص نداد و روزانه قبلا ۱۰ تا ۱۵ پرونده به سختی تکمیل میشد ما از مرداد جلسات مکرر گذاشتهایم و گفتهایم سوء مدیریت نسبت به این قضیه شده است.
شرکت ایرانخودرو تنها تولیدکننده تاکسی در کشور است/۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی سن بالای ۱۰ سال دارد/ ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم
میزان فرسودگی تاکسیهای تهران چقدر است؟
شرکت ایرانخودرو تنها تولیدکننده تاکسی در کشور است و باید حتما مبالغی که نزد صندوق کارآفرین است برای نوسازی تاکسیها به این شرکت واریز شود و ما همه پیگیریها را در این راستا انجام میدهیم. اکنون ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی سن بالای ۱۰ سال دارد و فرسوده است بیش از ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم و بنابر هدفگذاریها قرار بود امسال ۱۰ هزار تاکسی نوسازی شود.
آیا شورای اسلامی شهر به این موضوع ورود یافته است و راهکار آنها برای برونرفت از این مشکل چیست؟
بله، اعضای شورای اسلامی شهر هم در جریان کشمکشهای پیش آمده و مشکل اخیر رانندگان و شهرداری هستند و حتی قضیه در استانداری تهران مطرح شده است. امیدواریم هرچه زودتر این مسأله برطرف شود.
سهم تاکسیهای تهران در تولید آلودگی هوا چقدر است؟
در مطالعات انجام شده آلودگی هوای ناشی از تاکسیهای تهران ۱۰ درصد اعلام شده است ولی باید توجه داشت که در مطالعات صورت گرفته تاکسیهایی که از شدت فرسودگی دیگر قابل تردد نیستند محسوب نشدهاند. از میان این ۴۰ هزار تاکسی فرسوده برخی آنقدر فرسوده شدهاند و میزان آلایندگیشان بالاست که اگر در سطح شهر تردد کنند آلودگی هوا قطعا بیشتر خواهد بود.
نظر شما