یک بررسی جدید نشان می‌دهد هر سه واکسن تاییدشده کرونا در آمریکا ظاهرا در برابر سویه‌ی جدید اومیکرون به میزان بسیار کمتر اثر حفاظت‌کننده دارند، اما احتمالا دوز یادآور یا تقویتی اثر حفاظتی آنها را عمدتا بازمی‌گرداند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز در این بررسی که بوسیله پژوهشگران در «بیمارستان عمومی ماساچوست»، دانشگاه هاروارد و «موسسه فناوری ماساچوست» (ام‌آی‌تی) انجام شده و هنوز داوری همتا نشده نمونه‌های خون افراد دریافت‌کننده واکسن‌های مدرنا،‌فایزر/بیونتک و جانسون اند جانسون استفاده شد، در برابر ذرات شبه‌ویروسی مهندسی‌شده شبیه سویه‌ی اومیکرون به کار برده شدند.

این پژوهشگران فقدان یا میزان پایین آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده سویه‌ی اومیکرون را در نمونه‌های خون این افراد که این واکسن‌ها را مطابق ترتیب معمول در آمریکا- یعنی دو دوز واکسن مدرنا یا فایزر/بیونتک یا یک دوز منفرد واکسن جانسون اند جانسون- دریافت کرده بودند- مشاهده کردند.

اما این بررسی نشان داد نمونه‌های خون به دست آمده از افرادی که یک دوز یادآور یا تقویتی هم دریافت کرده‌بوند، خنثی‌کنندگی قوی سویه‌ی اومیکرون را نشان داد.

این دانشمندان همچنین می‌گویند سویه‌ی اومیکرون ممکن است نسبت به سایر سویه‌های کروناویروس واگیرتر باشد، از جمله دو برابر واگیرتر از سویه‌ی غالب فعلی دلتا که ممکن است به زودی با اومیکرون جایگزین شود.

این نتایج با نتایج سایر بررسی‌های اخیرا منتشرشده مطابقت دارد. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد روز دوشنبه اعلام کردند که دریافته‌اند دو دوز واکسن فایزر و آسترازنکا نمی‌تواند میزان کافی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بر ضد سویه‌ی اومیکرن را ایجاد کند.

شرکت‌های فایزر و بیونتک هفته پیش اعلام کردند دوره سه دوزی واکسن کرونای آنها توانسته‌است سویه‌ی اومیکرون را در بررسی آزمایشگاهی خنثی کند، اما میزان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده با دو دوز این واکسن‌ها به طور قابل‌توجهی پایین‌تر بوده است.

در همین زمینه:

کد خبر 643421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha