پژوهشگران چینی می‌گویند فعالیت آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده پس از دوز یادآور واکسن کرونای چینی سینوفارم در مقابل سویه‌ی اومیکرون «به طور قابل‌توجهی پایین‌تر» است، اما اثربخشی کلی این واکسن در برابر سویه‌ی اومیکرون نامعلوم باقی می‌ماند.

Sinopharm

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی که بوسیله پژوهشگران دانشگاه جیائو تانگ در شانگهای و یک آزمایشگاه تخصصی بیماری‌های تنفسی در شانگهای انجام شد فعالیت خنثی‌کنندگی واکسن یادآور سینوفارم را در مقابل سویه‌ی اومیکرون با سویه‌های قبلی کروناویروس مقایسه کرد.

بر اساس مقاله‌ای که این دانشمندان روز شنبه منتشر کرده‌اند، آزمایش نمونه‌های سرمی افراد هشت تا ۹ ماه پس از دوز دوم واکسن BBIBP سینوفارم نشان داد که فعالیت خنثی‌کنندگی را در آنها «نمی‌توان شناسایی کرد» اما در افرادی که دوز سوم یادآور را دریافت کرده بودند، میزان پاسخ آنتی‌بادی خنثی‌کننده بر ضد سویه‌ی اصلی کروناویروس به شدت بالا رفته (افزایشی ۶.۱ برابری پیدا کرده بود).

اما فعالیت خنثی‌کنندگی ناشی از دوز یادآور یا تقویتی واکسن BBIBP سینوفارم در مقابل سویه‌ی اومیکرون در مقایسه با فعالیت آن در مقابل سویه‌ی اصلی ووهان کروناویروس  ۲۰.۱ برابر پایین‌تر بود.

شرکت سینوفارم هنوز درباره یافته‌های این بررسی اظهارنظری نکرده است.

این بررسی نمونه‌های بدست آمده از ۲۹۲ نفر از کارکنان مراقبت بهداشتی که دوز سوم یا یادآور واکسن سینوفارم را حدود هشت تا ۹ ماه پس از دوز دومشان دریافت کرده بوند، آنالیز کرده بود. بررسی مجدد نمونه‌های سرمی این افراد در چهار هفته بعد نشان داد در ۷۸.۱ درصد از آنها فعالیت خنثی‌کنندگی بر ضد سویه‌ی اومیکرون حفظ شده است.

یافته‌های این بررسی هنوز داوری همتا نشده است یعنی بوسیله کارشناسن مستقل بازبینی نشده است.

این پژوهشگران همچنین هشدار دادند که بر اساس نتایج این بررسی نمی‌توان درباره میزان حفاظت ناشی از دوز یادآور سینوفارم داوری نهایی کرد، چرا که آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده فقط بخشی از پاسخ ایمنی انسانی هستند.

کد خبر 644538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha