مجموعه پروپیمانی از عناوین و مدال‌های قهرمانی دارد.

خیریه های ورزشی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: «محرم عبدی‌پور» بچه‌محله همایون‌شهر یا همان سجاد جنوبی، متولد سال۱۳۶۲ است و همه موفقیت‌های خود را مرهون کمک‌های خانواده، به‌ویژه برادرانش می‌داند. حاج «محمد» جانباز دوران دفاع‌مقدس از رزمی‌کاران باسابقه و برادر دیگر دکتر «مهدی» پیشکسوت کشتی و قهرمان آسیا و حاج «علی» رزمی‌کار و جانباز مدافع حرم همیشه مشوق و حامی او در مسیر ورزش بوده‌اند. عبدی‌پور معتقد است که توجه به ورزش‌های همگانی باید در اولویت برنامه‌های شهری قرار بگیرد و در این راه باید از توان خیریه‌ها نیز استفاده کرد. گزارش را بخوانید تا با او و دغدغه‌هایش بیشتر آشنا شوید.

  • همه دغدغه‌های ورزشی یک ورزشکار

محرم عبدی‌پور، در همین محله‌های جنوب شهر بزرگ شده و کاملاً در جریان شرایط اقتصادی و اجتماعی ساکنان منطقه است. می‌گوید: «در محله‌های کم‌برخوردار همه مجموعه‌های ورزشی به سمت درآمدزایی رفته و به شکل بنگاه اقتصادی اداره می‌شوند. در این محله‌ها استعدادهای ورزشی زیادی وجود دارد که فقط به خاطر مشکلات اقتصادی خانواده‌ها هیچ‌گاه فرصت رشد پیدا نمی‌کنند. همه می‌دانند رشته‌های قدرتی و رزمی مورد علاقه بچه‌های جنوب شهر است، اما تا به حال کسی پرسیده این بچه‌های علاقه‌مند، که توان پرداخت شهریه‌های سنگین باشگاه‌های ورزشی را ندارند، چه باید بکنند. این بچه‌ها به جای رفتن به باشگاه ورزشی از قهوه‌خانه‌ها سر در می‌آورند و جسم و روح‌شان به تباهی کشیده می‌شود. اینها دغدغه‌های من به‌عنوان کوچک‌ترین عضو از جامعه ورزشی است.»

خیریه‌های ورزشی تشکیل دهیم | گفت و گو با «محرم عبدی‌پور»، قهرمان طلایی رقابت‌های پاورلیفتینگ آسیا

  • منطقه۱۷ خیریه ورزشی ندارد

«کار خیر فقط تهیه و توزیع بسته‌های غذایی و ارزاق، مانند قند و شکر و روغن‌نباتی نیست. کار خیر می‌تواند ورزشی باشد. چقدر زیباست که در محله‌ها خیریه‌های ورزشی راه‌اندازی شود که کلاس‌ها و باشگاه‌های ورزشی خیریه راه‌اندازی کنند تا نوجوانان و جوانانی که بضاعت مالی ندارند بدون نگرانی از پرداخت شهریه از این امکانات استفاده کنند. مردمان انقلابی و شهیدپرور منطقه۱۷ حق دارند که خدمات و امکانات بهتری داشته باشند.» قهرمان مسابقات آسیایی پاورلیفتینگ عقیده دارد که برای رونق ورزش درمحله‌های جنوب شهر، نگاه مسئولان باید به سمت ارزان‌سازی ورزش و راه‌اندازی خیریه‌های ورزشی پیش برود. عبدی‌پور، از ضعف‌هایی که در حوزه ورزش‌های همگانی وجود دارد هم حرف می‌زند که به گفته او در منطقه۱۷ پررنگ‌تر است: «چرا برنامه‌ای مستمر و منظم برای رونق ورزش همگانی در این مناطق وجود ندارد تا خانواده‌ها در روزهای پایانی هفته بتوانند از آن استفاده کنند. والدین در کنار فرزندان خود لحظه‌های شاد و مفرحی داشته باشد و از روزمرگی‌ها و دغدغه‌های زندگی دور شوند.» به باور عبدی‌پور ثواب این نوع کار خیر با تهیه ارزاق و بسته‌های غذایی برای نیازمندان برابری می‌کند.

  • افتخارات ورزشی

مقام اولی مسابقات قوی‌ترین مردان ایران، ویژه فرزندان شاهد و ایثارگر، در سال ۱۳۹۲ و کسب مدال طلایی مسابقات آسیایی هند و گرجستان از جمله افتخارات اوست. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز در مسابقات اروپایی، که از سراسر جهان شرکت‌کننده داشت، در رشته قدرتی پاورلیفتینگ بر سکوی نخست ایستاد و پرچم کشور ما را با افتخار به اهتزاز درآورد.

خیریه‌های ورزشی تشکیل دهیم | گفت و گو با «محرم عبدی‌پور»، قهرمان طلایی رقابت‌های پاورلیفتینگ آسیا
«جواد زرینچه»/ پیشکسوت و مربی فوتبال

  • زمین‌های خاکی محل استعدادیابی بــود

«در دهه‌های۵۰ و ۶۰ زمین‌های خاکی بسیاری در منطقه۱۷ وجود داشت که بچه‌ها همه اوقات بیکاری‌شان را آنجا می‌گذراندند. یکی از این زمین‌ها در محله زمزم قرار داشت» این جملات را یکی از فوتبالیست‌های نام آشنای جنوب شهر می‌گوید؛ «جواد زرینچه» پیشکسوت و مربی باسابقه فوتبال که ۱۴ سال سابقه بازی و مربیگری دارد، ۳۰۰ بازی برای تیم استقلال انجام داده و در تیم‌ملی هم بوده است. او می‌گوید که فوتبال را از زمین‌های خاکی زمزم آغاز کرده است. به باور زرینچه زمین‌های خاکی، محلی برای کشف استعدادهای فوتبالی محله بود: «آن وقت‌ها برای بازی فوتبال در این زمین‌ها از کسی پول نمی‌گرفتند. تیم‌های محلی هر ساعت از روز مسابقات فوتبال راه می‌انداختند و خیلی‌ها از همین زمین‌ها به تیم‌های مطرح و ملی راه پیدا کردند. فوتبالیست‌هایی مانند «رضا فرکی»، «رضا شاهرودی» و «یعقوب وطنی» در زمین خاکی زمزم بازی می‌کردند، اما حالا کجاست آن زمین‌های خاکی. زمین‌های چمن جای زمین‌های خاکی را گرفته‌اند با این تفاوت که برای ورزش و بازی فوتبال از بچه‌ها پول می‌گیرند.»

خیریه‌های ورزشی تشکیل دهیم | گفت و گو با «محرم عبدی‌پور»، قهرمان طلایی رقابت‌های پاورلیفتینگ آسیا
«محمدعلی حساس»/ پیشکسوت باستانی‌کار

  • ورزش پهلوانی جوان‌ها را از آسیب دور می‌کند

زورخانه «هژبر» در محله آذری جای شناخته شده‌ای برای علاقه‌مندان ورزش باستانی است. چهره‌های معروفی در گود این زورخانه ورزش کرده‌اند. «محمدرضا توپچی» کشتی‌گیر صاحب‌نام، «بیوک میرزایی» بازیگر پیشکسوت همه از شاگردان پهلوان «محمدعلی حساس» بودند. البته او خودش در این زمینه هیچ ادعایی ندارد: «من کسی نیستم وکاری نکرده‌ام. خوشحال می‌شوم که در گود زورخانه، نوجوانان و جوانان ورزش می‌کنند و مرام و مردانگی یاد می‌گیرند. اصلاً فلسفه ورزش باستانی آموختن اخلاق و مردانگی است و بعد از آن نوبت به پرورش جسم و تن می‌رسد. کاش در منطقه۱۷ پایگاه‌های ورزش زورخانه‌ای بیشتر بود. این خاصیت زورخانه و اهل آن است که از آسیب‌ها و کجروی‌ها دور بمانند و برای جامعه ما چه چیزی از این مهم‌تر وجود دارد.»

کد خبر 645411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha