در روزگار قدیم که خبری از زمین چمن مصنوعی نبوده، خیلی‌ها در زمین‌های خاکی منطقه ۱۸ فوتبال بازی می‌کردند و چهره های فوتبالی بسیاری، از دل همین زمین ها متولد شدند، از جمله «هاشم حیدری» و «احمد فیض کریملو» که افتخار پوشیدن لباس تیم ملی کشورمان را داشتند.

سوت همدلی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: شاید همین پیشینه است که باعث شده معتمدان و دلسوزان محله دست به کار شوند تا مسیر رشد و پیشرفت را برای بچه‌های امروز فراهم کنند؛ زمین چمن مصنوعی محله فردوس که به تمرین تیم فوتبال نونهالان و نوجوانان شهید درجزینی اختصاص دارد، نمونه‌ای از این همکاری است. تیم با حمایت شورایاری محله فردوس جان گرفته و همه امیدوارند در مسابقات بین محله‌ای و منطقه‌ای افتخارآفرینی کند. ریز ماجرا اما از این قرار است که شورایاری ضمن دعوت از مربیان باسابقه از آنها دعوت کرده تا با راه‌اندازی آکادمی استعدادیابی، بچه‌هایی را که در فوتبال استعداد و توانایی دارند، شناسایی کند. اما این همه داستان نیست، چراکه پس از این مرحله، حتی اگر خانواده‌هایی باشند که توانایی خرید لوازم ورزشی فرزندان خود را نداشته باشند، این نیازها با کمک نیکوکاران و همکاری شورایاری محله تامین خواهد شد.

کودکان و نونهالان با قد و قواره‌های کوچک، پیراهن‌های آبی آسمانی‌شان را تن کرده‌اند و در زمین فوتبال چنان شور و هیجانی راه می‌اندازند که نگو و نپرس؛ همه دلخوشی‌شان این است که توپ را وارد دروازه رقیب کنند و فریاد بکشند گل...گل... ل. گل.
بانگ خوشحالی‌ بچه ها سکوت محله را می‌شکند و فضا را پرنشاط می‌کند. والدین بچه‌های عضو تیم فوتبال کنار زمین نشسته‌اند و از نزدیک بازی بچه‌هایشان را تماشا می‌کنند. شاید بازی بچه‌ها یاد ایامی را برای آنها تداعی می‌کند که خودشان در زمین های خاکی محله مسابقه می‌دادند.

سوت همدلی  در مستطیل سبز

  •  پیشکسوتان دلسوز

با اینکه محله فردوس جزء نقاط محروم از حیث امکانات ورزشی است، اما «حسن صمدی‌فرد»، دبیر شورایاری محله فردوس عقیده دارد نباید دست روی دست گذاشت و باید از داشته‌ها و ظرفیت‌های محله از جمله زمین‌های چمن مصنوعی بهترین استفاده را کرد.   معتمد باسابقه محله فردوس یادآوری می‌کند که در کوچه‌پسکوچه‌های محله فردوس استعدادهای ورزشی بسیاری وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند و همه ما وظیفه داریم راهی برای شناسایی این استعدادها و رشد و پیشرفتشان فراهم کنیم. به همین دلیل که فوتبال‌دوستانی مثل «ناصر آقابابایی» و «برات دلربا» بخشی از وقت‌شان را به آموزش کودکان و نوجوان مستعد محله اختصاص داده‌اند.

  • نسبت فامیلی و خانوادگی در محله فردوس

«حسین خوشبخت» از دیگر فوتبالیست های محله فردوس رشته کلام را به دست می گیرد و می گوید: «درصد بالایی از ساکنان محله با هم نسبت فامیلی دور و نزدیک دارند و تعداد کمی از جمعیت محله تازه وارد و غریبه‌اند. این ویژگی حتی در بازی فوتبال نونهالان و نوجوانان محله نیز تأثیرگذاشته است. مثلا آقا سلمان که کارمند است و نمی‌تواند هر روز فرزندش را به محل تمرین بیاورد، از اهل محل و همسایه‌ها کمک می‌گیرد. فراوانی نسبت فامیلی در محله فردوس باعث شده تا والدین پرمشغله با آسودگی خاطر فرزندان‌شان را به هم‌محله‌ای‌ها بسپارند و به کارشان برسند و از طرف دیگر بچه ها سر تمرینات فوتبال حاضر باشند.»

  • نونهالان با استعداد محله فردوس را بشناسید

تعداد بازیکنان فوتبال محله فردوس زیاد است، اما در بین آنها «محمد محمدی»، «امیر محمد هاشمی»، «محمد رضا قدیری»، «مهدی درنگ» و «یاسین صالحی» از جمله نونهالان و نوجوانان با استعداد و خوش‌آتیه محله فردوس هستند که هر کدامشان در تیم های مطرح بازی می کنند. مثلا «رادین فرهنگ» در تیم فوتبال سایپا، «امیرمحمد هاشمی» در تیم آتیه البرز برتر و یا «مهدی درنگ» در تیم فوتبال کوهسار بازی می کند.

سوت همدلی  در مستطیل سبز

  • مشارکت اهالی گره‌گشاست

این‌طور که اهالی محله فردوس می‌گویند مربیان، شورایاری و اهالی محله برای تقویت این تیم آستین همت بالا زده و همه تلاش خود را می‌کنند که بچه‌ها با کمبود امکانات و وسایل ورزشی مواجه نشوند. خانواده‌ها هم با خرید توپ، کفش و لباس ورزشی برای فرزندان خود سعی می‌کنند شرایطی را فراهم آورند تا استعداد فرزندان‌شان شکوفا شود. «احمد مسلمی» یکی از والدین می‌گوید که مشارکت اهالی گره‌گشای مشکلات کوچک و بزرگ است. والدین در طول ماه به قدر توان پولی را برای کمک به خرید وسایل بازی، لباس و کفش ورزشی کنار می‌گذارند تا همه بچه‌ها حتی آنها که توان مالی اندکی دارند به یک اندازه از ظرفیت ورزشی استفاده کنند. جمع‌آوری این پول‌ها توسط یکی از اهالی امین و معتمد صورت می‌گیرد و میزان مشارکت مردم از ۵ هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

  •  حمایت از استعدادهای جوان محله

«رادین فرهنگ» از فوتبالیست های محله فردوس است، او می گوید: «تا قبل از آماده شدن این زمین، بیشتر بچه‌ها درکوچه‌های ۴ یا ۶ متری بازی می‌کردند، گاهی با توپ شیشه پنجره همسایه می‌شکست و دعوا راه می ‌افتاد، گاهی هم از بدشانسی، توپ فوتبالشان مثل هندوانه به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شد، چون بازی بچه‌ها خسارت روی دست همسایه‌ها می‌گذاشت و بودند افرادی که به دلیل بیماری یا کهولت سن، تاب و تحمل شنیدن سرو صدای بچه‌ها را توی کوچه نداشتند و با ریختن یک پارچ آب یا گرفتن شیلنگ آب روی بچه‌ها آنها را از جلو خانه‌شان فراری می‌دادند.»
حالا زمین چمن همه این دردسرها را دور زده و والدین شور و شوق فراوانی برای به ثمر رسیدن تلاش‌ها و زحمات خود دارند و به همین دلیل تعدادی از آنها ترجیح می‌دهند در کنار زمین فوتبال و نزدیک فرزندانشان باشند و مراحل پیشرفت بچه‌ها را از نزدیک ببینند.
 به‌طور حتم راه‌اندازی و حمایت از تیم‌های فوتبال نوباوگان، نونهالان و نوجوانان توسط شورایاری محله فردوس و پیشکسوتان رشته ورزشی فوتبال نتیجه خواهد داد. صمدی فرد تاکید می‌کند که در محله فردوس هیچ کودک و نوجوان بااستعدادی که به فوتبال علاقه‌مند باشد از حمایت شورایاری و پیشکسوتان فوتبال محروم نمی‌ماند و هزینه‌های کلاس‌های آموزشی و خرید پوشاک ورزشی مثل کفش، ساق‌بند، جوراب و پیراهن هم توسط خیّران محله تأمین خواهد شد.

کد خبر 645504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha