سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: در سال‌های گذشته با وجود وعده‌ها و اقدامات مسئولان برای افزایش تولید فولاد در کشور بسیاری از طرح‌های افزایش ظرفیت و تولید فولاد در کشور محقق نشد اما باز هم وعده‌های تازه‌ای برای تحقق این اهداف مطرح می‌شود.

 براساس اهداف و تکالیف قانونی تولید، بیش از 17 میلیون تن فولاد خام تا پایان قانون برنامه‌چهارم توسعه هدف‌گذاری شده بود اما با این وجود هنوز تولید رسمی فولاد خام در کشور کمتر از 11 میلیون‌تن است.

همچنین اجرای بسیاری از طرح‌های فولادی برای تولید فولاد خام با کندی مواجه بوده و برخی صنایع نوردی با حداقل ظرفیت به تولید مشغول بوده و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.  از سوی دیگر برخی طرح‌های افزایش تولید مانند طرح‌های جامع فولاد که بدون حضور بخش خصوصی و با تکیه بر سرمایه‌ و سیاستگذاری دولت در حال اجرا است، از روند اجرایی چندان مطلوبی برخوردار نبوده اما با این وجود نیز برخی مسئولان وعده بهره‌برداری از این طرح‌ها تا پایان سال را داده‌اند.

 علاوه بر مشکلات موجود در زمینه تامین سنگ‌آهن مورد نیاز صنایع نورد، مشکلات ناشی از قطعی گاز یا قطعی‌های اخیر برق صنایع و به‌طور کلی چالش‌های مستمر تامین انرژی، از دیگر موضوعاتی است که به‌عنوان عوامل بازدارنده رشد تولید فولاد از آن یاد می‌شود. با این روند چندی پیش دست‌اندر‌کاران بخش خصوصی صنعت فولاد از کاهش 16 درصدی تولید به‌دلیل قطعی غیربرنامه‌ریزی شده برق در صنایع فولادی خبر داده و نسبت به پیامدهای ‌زیان‌بار این امر بر رشد این بخش از صنعت هشدار دادند. گرچه هنوز وزارت صنایع و معادن و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به وعده‌های قبلی برای قطعی زمانبندی شده و کاهش خسارات ناشی از قطعی برق در بخش صنعت و جبران زیان ناشی از قطعی انرژی در این بخش عمل نکرد‌ه‌اند.

با این روند اخیرا وزیر صنایع و معادن در مجمع عمومی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تحقق رشد 70‌درصدی ظرفیت تولید فولاد در کشور تا پایان امسال را وعده داده و اعلام کرده است امسال 5 میلیون تن توسط ایمیدرو و حدود 2 میلیون تن هم توسط بخش خصوصی افزایش ظرفیت در بخش فولاد خواهیم داشت که این میزان افزایش ظرفیت حدود 70 درصد ظرفیت ایجاد شده طی 40 سال اخیر در صنعت فولاد کشور است. 

گرچه علی اکبر محرابیان هیچ اشاره‌ای به میزان افزایش تولید فولاد تا پایان امسال نکرده اما بیان اینکه سیاست وزارت صنایع و معادن خام فروشی نیست، از ابلاغ مصوبه‌ پرداخت عوارض 30درصدی برای صادرات فولاد خام خبر داده، این سیاست را در راستای حمایت از تامین نیاز بازار داخلی قلمداد کرده و می‌افزاید: سیاست وزارت صنایع و معادن، صادرات محصول آن هم در شرایطی است که بازار داخلی نیازمند آن نباشد.

وزیر صنایع از افزایش ظرفیت تولید فولاد در کشور تا سال 1390 به حدود 32 میلیون تن خبر داده و اعلام کرده است که 10 میلیون تن نیز توسط بخش‌خصوصی به این ظرفیت افزوده شده و به این ترتیب میزان ظرفیت تولید فولاد در کشور تا پایان سال 1390به حدود 42 میلیون تن خواهد رسید.

وی از روند اجرای طرح‌های بخش صنعت و معدن ابراز رضایت کرده و می‌گوید: در حال حاضر طرح‌هایی در بخش صنعت و معدن در حال اجراست که زمان اجرای مشابه این طرح‌ها در گذشته حدود 20 سال بود اما اکنون طبق برنامه‌ای که پیش می‌رود، به کمتر از 20 ماه رسیده است. همچنین وزیر صنایع و معادن در راستای واگذاری شرکت‌های بخش صنعت و معدن از مجمع مذکور خواست تا واگذاری گروه ملی فولاد و نورد و لوله اهواز تا پایان سال 87 را به تصویب رساند چرا که این واگذاری منجر به اصلاح ساختار می‌شود.

کد خبر 64654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز