دکتر «طاهره لباف» پزشک متخصص زنان و زایمان بانوی نخبه سال ۱۳۸۷ مادر شش فرزند است که همزمان با تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی، ذره‌ای از مسئولیت مادری‌اش کم نگذاشته است.  

مادرانه های خانم دکتر

همشهیر آنلاین _ سحر جعفریان: او حالا ۵ پسر و یک دختر دارد که آنها هم تحصیلات عالیه دارند. درباره سبک زندگی‌اش گفت‌وگو کردیم.

  • کمک‌های مهربانانه پدر و مادر

لباف از کمک‌های مهربانانه پدر و مادرش در نگهداری از فرزندانش نیز می‌گوید: «زمانی که نخستین فرزندم به دنیا آمد تصمیم گرفتیم با پدر و مادرم در یک ساختمان زندگی کنیم تا مثل همیشه مهربانی و فداکاری‌های آنها شامل حالمان شود و در نگهداری از فرزندان کمکمان کنند. بحق که آنها نیز سنگ تمام گذاشتند. در واقع آنها به نوعی در ثواب همه فعالیت‌های پزشکی من سهیمند. به‌عنوان مثال وقتی فرزندانم در سنین پایین واکسن می‌زدند یا مریض می‌شدند، پدرم از طبقه خودشان بالا می‌آمدند و با اصرار بچه را می‌گرفتند و می‌بردند تا مراقبش باشند. می‌گفتند: تو باید سرحال‌باشی تا بتوانی بالای سر مریض بروی.

من که دکتر نیستم بگذار این‌گونه در ثوابش سهیم باشم. نخستین فرزندم را زمانی که انترن بودم به دنیا آوردم. هنگام تولد فرزند دوم رزیدنت بودم. حالا فرزندانم بزرگ شده‌اند و همه آن خوبی‌ها و مهربانی‌های پدربزرگ و مادربزرگشان را به یاد دارند و از آنها الگوبرداری کرده‌اند. این مدل تربیتی از پدر و مادر به من و از من به فرزندانم منتقل شده است. مادرم الان ویلچری است گاهی اوقات که بچه‌ها کمکش می‌کنند، مادرم تشکر می‌کند که زحمت افتادید فرزندانم می‌گویند مامان جون ما یادمان هست شما چقدر به مدرسه می‌آمدید و دفترچه و کتابمان یا تغذیه‌مان را که جا گذاشته بودیم می‌آوردید. از همراهی و حمایت‌های همسرم نیز قدردانی می‌کنم اگر پشتیبانی ایشان در مسیر تحصیل و کمک‌هایشان در انجام امور خانه و نگهداری از فرزندان نبود، دشواری‌ها و سختی‌ها، سایه می‌انداختند.»

  • همه فرزندان موفق من!  

او که پزشک تولدِ ۲۲ هزار نوزاد است از فرزندان خود نیز می‌گوید: «پسر بزرگم متخصص گوش و حلق و بینی و همسرش، دندانپزشک است؛ ۴ پسر دارند. پسر دومم متخصص جراح است که فوق‌تخصص جراحی عروق می‌خواند. همسرش هم متخصص زنان و زایمان است که ۳ فرزند دارند. پسر سومم روحانی و همسرش کارشناس ارشد است که ۳ فرزند دارند. پسرچهارمم ارتباطات خوانده و در حوزه علمیه تحصیل کرده و همسرش هم کارشناس مطالعات زنان است و ۴ فرزند دارند. پسر پنجمم به تازگی ازدواج کرده و فرزندی ندارد. دخترم متولد سال ۱۳۷۱ است و پزشکی‌اش را تازه تمام کرده و در اورژانس تهران مشغول گذراندن طرح است و همسرش هم تخصص گوش و حلق و بینی می‌خواند و ۳ دختر دارند.» او اصولی مانند توکل به خدا و ائمه اطهار(ع)، مهربانی و تلاش در تحصیل را در تربیت فرزندانش، اصل قرار داده و از آنها نیز خواسته تا بر مدار همین اصل قدم بردارند.  
 

  • سبک زندگی بر پایه سادگی و قناعت

این بانوی موفق و مادر مهربان، سادگی و قناعت را از اصول مهم سبک زندگی‌اش می‌داند و ادامه می‌دهد: «ما از ابتدا یک زندگی ساده دانشجویی داشتیم. من وقت زیادی را برای خرید لباس و تغییر دکوراسیون منزل نمی‌گذاشتم و نمی‌گذارم. حتی غذاهایی که می‌خوردیم غذاهای ساده و در عین حال مغذی بوده و هست. الان هم بعضی جمعه‌ها ۶ فرزندم با همسران و ۱۷ نوه‌ام به منزل ما می‌آیند. پذیرایی از این مهمانان برای من آسان است.

چون همیشه فقط یک آبگوشت خوشمزه بار می‌گذارم و از کنار هم بودنمان لذت می‌بریم. سادگی و لذت بردن از این سادگی یکی از مهم‌ترین رموز خوشبختی است که ما آن را تجربه کرده‌ایم و توصیه می‌کنم بانوان و مادران، این سبک زندگی را با توجه به مختصات زندگی خود انتخاب کنند تا فرصت‌های طلایی تربیت فرزندان را از دست ندهند.» لباف موافق تک فرزندی نیست: «واقعیت این است که تک فرزندان در آینده، مشکلات فردی و جمعی بسیاری را تحمل می‌کنند که اگر مادران، درک دقیق و عمیقی از آنها داشتند هرگز تک فرزندی را ارزش و قانون نمی‌پنداشتند.»

  • ازدواج، فرزندآوری و تربیت

نگاه خانم متخصص به ازدواج و فرزندآوری یک تکلیف است که اگر به درستی انجام پذیرد، جامعه رو به پیشرفت‌های همه جانبه حرکت خواهد کرد. او می‌گوید: «زمانی که با توجه به علاقه‌مندی‌هایم تصمیم گرفتم در رشته پزشکی تحصیل کنم تعداد بانوان فعال در این رشته اندک و محدود بود. اما من آن را انتخاب کردم و ادامه دادم تا بتوانم برای سرزمینم، پزشکان بسیاری تربیت کنم. این را بر خود تکلیف می‌دانستم که خدا هم کمک کرد تا به اهدافم برسم. زمانی که وارد این رشته شدم هنوز ازدواج نکرده بودم. سال دوم دانشگاه ازدواج کردم و بعد فرزندانم به دنیا آمدند. هدف، تلاش و توکل، شما را در مسیر مناسبی قرار می‌دهد.»

کد خبر 650450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha