سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه سیاسی: برخی منابع خبری فارسی و در پی آن برخی خبرگزاری‌های خارجی از فرود اجباری یک فروند هواپیمای نظامی آمریکایی در ایران خبر دادند

که پس از ساعتی معلوم شد هواپیمای مذکور با هویت کشور مجارستان وارد ایران شده و سپس با هوشیاری نیروی هوایی ارتش مجبور به فرود اجباری در فرودگاه مهر‌آباد تهران شده است.
به گزارش همشهری، خبری منتشر شد که یک هواپیمای نظامی آمریکایی- که برخی آن را جنگنده و برخی دیگر هواپیمایی از نوع فالکن عنوان کرده بودند- پس از آنکه با ارتفاعی پایین قصد عبور از آسمان ایران را داشته است، هواپیماهای نظامی ایران آن را مجبور به فرود در فرودگاه مهرآباد کرده‌اند.

این منابع خبری که گزارش‌های مشابهی را منتشر می‌کردند، همچنین از بازداشت سرنشینان این هواپیما خبردادند.

این هواپیما که از ترکیه به سمت افغانستان در حرکت بود، در مرحله اول ورود پس از تذکر نیروی هوایی ایران به ترکیه بازگشته و توقفی را در این کشور داشته است.

پایگاه خبری جهان از جمله منابع خبری بود که اعلام کرد این هواپیما 8سرنشین داشته است که 5نفر از آنان با لباس نظامی و 3 نفر با لباس شخصی بوده‌اند که همگی از افسران امنیتی و نظامی آمریکا به شمار رفته‌اند که به گفته این پایگاه خبری، تمام سرنشینان آن پس از بازداشت، مورد بازجویی قرار گرفته که پس از گرفتن تعهد آزاد شده و تهران را ترک کرده‌اند.

بازتاب خارجی

اندک ساعتی پس از انتشار این خبر در رسانه‌های داخلی، بسیاری از رسانه‌های دنیا از جمله بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، الجزیره، خبرگزاری فرانسه و العربیه این خبر را منعکس کردند.

اما خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از پاتریک رایدر، یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گزارش داد: گزارشی درباره هیچ هواپیمایی که مجبور به فرود در ایران شده باشد دریافت نکرده‌ایم.

توضیحات مقام آگاه

در پی انتشار این خبر، یک مقام آگاه در نیروهای مسلح جزئیاتی از این رویداد را مطرح کرد.
این مقام آگاه ضمن تکذیب فرود یک فروند هواپیمای آمریکایی اظهار داشت: یک فروند هواپیمای جت فالکن با یک اسم پرواز نظامی در نهم مهرماه (سه‌شنبه) قصد عبور از آسمان کشور را داشت که به‌علت نظامی بودن با ورود هواپیما به حریم هوایی کشور مخالفت شد و هواپیما تغییر مسیر داد.

وی در ادامه افزود: در ساعتی بعد این هواپیما مجددا با اسم پروازی غیرنظامی درخواست عبور از مسیر کشور را کرد که با این درخواست موافقت شد اما پس از ورود هواپیما به آسمان ایران و با احراز اینکه هواپیمای مورد اشاره، همان هواپیمای قبلی است، هواپیما به وسیله جنگده‌های جمهوری اسلامی ایران به زمین نشانده شد.

این مقام آگاه تاکید کرد: با وجود آنکه سرنشین‌های هواپیمای نظامی و متعلق به کشور ثالث (غیرآمریکایی) بودند پس از آنکه عدم سوءنیت آنان به اثبات رسید، به هواپیما اجازه برخاستن و خارج شدن از کشور داده شد.

اطلاعات بیشتر

پس از انتشار این خبر و توضیحات یک مقام آگاه در نیروهای مسلح، خبرنگار همشهری اطلاعات بیشتری درباره این حادثه کسب کرد.

براساس این گزارش، این هواپیمای غیرنظامی از نوع فالکن گلف استریم ساخت کشور انگلیس بوده است که در اجاره یک شرکت رومانیایی بوده و خلبانان آن نیز متعلق به این کشور بوده‌اند.

براساس بخش دیگری از این جزئیات که برای خبرنگار همشهری تایید شد، 6سرنشین دیگر این هواپیمای غیرنظامی، نظامی بوده و ملیت مجارستانی داشته‌اند.

این هواپیما ساعت 4صبح روز نهم مهرماه از ترکیه به مقصد افغانستان حرکت می‌کند که پس از رسیدن به مرز ایران، از نیروی هوایی درخواست عبور از فضای کشور را می‌کند و در پاسخ به اعلام هویت خود، ماموریتش را نظامی اعلام می‌کند که احتمالا این اعلام به‌دلیل حضور نظامیان مجارستانی در این پرواز بوده است.

بعد از صادر نشدن اجازه پرواز برای این هواپیما بر فراز آسمان ایران، هواپیمای مذکور به ترکیه بازگشته و پس از حدود 6ساعت توقف در این کشور، مجددا به سمت مرز ایران حرکت می‌کند.

این هواپیما هنگام ورود به خاک ایران از مسیری دیگر، مجددا درخواست عبور از آسمان ایران را با نام و هویتی غیرنظامی می‌کند که نیروی هوایی ایران با هوشیاری متوجه می‌شوند که این هواپیما همان هواپیمای قبلی بوده که قصد دارد با نام دیگری در آسمان ایران پرواز کند.

ازاین‌رو خلبانان نیروی هوایی هواپیمای مذکور را تعقیب و آن را مجبور به نشستن در فرودگاه مهرآباد می‌کنند.

سرنشینان هواپیمای فالکن پس از ورود به مهرآباد، مورد بازجویی قرار گرفته و بعد از تذکر جدی به آنان و اثبات نداشتن نیت سوء، اجازه پرواز این هواپیما به سمت افغانستان صادر شد.

خبرگزاری فارس هم دیشب گزارش داد که این هواپیما متعلق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده است

کد خبر 65212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز