اکباتان از جمله شهرک‌های مسکونی نمونه‌وار در زمینه شهرسازی، توسط مهندسی ایرانی بنا شده و یکی از قدیمی‌ترین محله‌های پایتخت در قالب مجتمع مسکونی است.شهرک اکباتان به دلیل داشتن معماری خاص و امکانات رفاهی و خدماتی متعدد در داخل محدوده شهرک مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

اکباتان

همشهری محله _ ثریا روزبهانی: کارشناسان حوزه شهری اعتقاد دارند یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های پویایی یک محله یا شهرک، تعلق خاطر ساکنان به محل سکونت‌شان است که باعث می‌شود شهرک را از آن خود دانسته و برای حفظ و رشد و تعالی آن کوشا باشند. اکباتان این ویژگی را دارد؛ شهرکی شاخص که شکل‌گیری و ساخت مرهون ایده‌های ناب و تلاش‌های بی‌وقفه «گلزار شبستری» معمار ایرانی است که چندی پیش خبر درگذشتش رسانه‌ای شد. به همین بهانه هویت تاریخی این نمونه معماری در غرب پایتخت را مرور کرده‌ایم.

ساخت نخستین فاز شهرک اکباتان در سال ۱۳۴۵ آغاز شد و در سال‌های بعد با ساخت فاز دوم و سوم ادامه یافت و بعد از ساخت دو فاز اول، فاز سوم شهرک هم در سال ۷۰ به بهره‌برداری رسید. سال گذشته مهندس «گلزار شبستری» در مصاحبه‌ای درباره ساخت این بنای تاریخی گفت: «کلمه اکباتان تلفظ قرص و محکمی داشت و به پروژه‌ام هویت می‌داد. «اک»؛ «با»؛ «تان». یک اسم قدیمی از یکی از شهرهای ایران. از همان موقع که زمین آنجا را دیدم این اسم در ذهنم تداعی شد. در آن زمان یکبار آقای «علم» وزیر دربار شاه، با «معینیان» که رئیس دفتر شاه بود از پروژه اکباتان دیدن کرد. با هلی‌کوپتر آمده بودند.

وقتی می‌خواست برود، معینیان به من گفت که با ما به دفتر بیایید. با آنها رفتم. معینیان گفت که آقای علم می‌خواهد شما وزیر مسکن شوید. تا این را به من گفت انگار سقف روی سرم خراب شد. به آنها گفتم اگر چنین‌کاری کنید این شهرک ساخته نمی‌شود. من در همین لباس می‌توانم کار کنم و در لباس وزارت و ریاست، کارآمدی ندارم. افراد مختلف می‌گویند که شهرک را ما ساخته‌ایم، اما اهمیت نمی‌دهم؛ چون من این کار را برای دلم خودم انجام دادم.»

  •  ماجرای خرید زمین ۵۵۰ هزار متری

گلزار مراحل ساخت شهرک اکباتان را هفت سال قبل از انقلاب اسلامی و در سن چهل سالگی آغاز کرد. او می‌گوید: «یک تکه زمین در خیابان آبان داشتم که هزار و ۲۰۰‌مترمربع مساحت داشت. آن را به ۳ زمین ۴۰۰ متری تقسیم کردم. ۲ قطعه را فروختم و یک قطعه را برای خودم آپارتمان چهارطبقه ساختم که هر طبقه ۲ واحد آپارتمان داشت. وقتی ساختمان در حال اتمام بود، یک روز مردی که می‌گفتند از ملاک‌های بزرگ تهران است، به آنجا آمد. به من گفت: «آقای مهندس ما عاشق ساختمان شما شدیم و می‌خواهیم آن را بخریم». به او گفتم «من اینجا را برای خودم ساخته‌ام.» قانع نشد و اصرار به خرید آپارتمان‌ها داشت. فی‌البداهه رقم یک میلیون تومان را پیشنهاد داد که برای آن زمان رقم قابل توجهی بود. ساختمانی که من ساخته بودم فقط ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برایم تمام شده بود.

من هم قبول کردم، اما او گفت: «۸۰۰ هزار تومان را نقدی می‌پردازم، ولی به جای ۲۰۰ هزار تومان یک تکه زمین دارم به متراژ ۱۰۰ هزارمترمربع که به شما می‌دهم.» آن زمین همین جایی بود که الان شهرک اکباتان ساخته شده است. وقتی زمین را دیدم یک‌دفعه فکر شهرک‌سازی به ذهنم خطور کرد. تمام اطراف آن خالی و زمین‌های آزاد بود. برای اینکه صاحبان آن زمین‌ها را پیدا کنم، تحقیق کردم. متوجه شدم ۴۵۰ هزارمترمربع از زمین‌های جلو زمین من به آقای نظام‌السلطنه مافی یکی از رجال قاجاریه تعلق دارد. پول کافی برای خرید این زمین نداشتم. به همین خاطر با دوستم «عباس مس‌فروش» شریک شدم و مبلغ ۵ میلیون چکی را که او داده بود برای خرید این زمین به نظام‌السلطنه پرداخت کردم. طرح اولیه شهرک اکباتان با دیدن یکی از خیابان‌های زیبای پاریس در ذهنم نقش بست. این شد که ۱۰۰ هزارمترمربع زمین را که از قبل داشتم و ۴۵۰ هزارمترمربع زمین دیگر را هم خریدم.»

نخستین و بزرگترین شهرک استاندارد خاورمیانه در تهران را بشناسید | زلزله ۹ ریشتری هم اینجا را خراب نمی‌کند

  •  ۹ ریشتر مقاومت، ۳۰۰ سال عمر مفید

ویژگی جذاب و متحیرکننده پروژه اکباتان این است که ساختمان‌های شهرک به نحوی ساخته شدند که در مقابل زلزله تا ۹ ریشتر مقاومت داشته باشند وکارشناسان شهرسازی عمر مفید این شهرک را ۳۰۰ سال تخمین بزنند. گلزار شبستری می‌گوید: «وقتی شروع به پیش‌فروش خانه‌ها کردم، آنها را متری ۳ هزار تومان می‌فروختم. ۲۵‌درصد نقدی می‌گرفتم و بقیه را خودم فاینانس می‌کردم. با اعلام پیش‌فروش نزدیک به ۲ هزار آپارتمان را در مدت زمان ۲ هفته فروختم. ناگهان صاحب ۱۰۰ میلیون تومان پول شدم. با آقای مهران، رئیس کل وقت بانک مرکزی صحبت کردم و شرکت پس‌انداز اکباتان را راه‌اندازی کردم. هرچه را داشتم در این صندوق گذاشتم که بتوانم با کمک بانک مرکزی به مشتریان وام بدهم. چندین دانشگاه برای خرید تعدادی آپارتمان مراجعه کردند. بعد از آنکه ۲ هزار خانه را فروختم، متوجه شدم برخی کسانی که این خانه‌ها را با ۲۵درصد پیش پرداخت خریداری کرده بودند، آپارتمان‌ها را ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر می‌فروشند.

بازار سیاه عجیبی ایجاد شده بود. تصمیم گرفتم آپارتمان‌ها را فقط به‌صورت نقدی بفروشم. نخستین مشتری نقدی آپارتمان‌ها، شرکت هواپیمایی هما بود. بعد از آن هم با وجود فروش نقدی، مجدداً شاهد استقبال مردم بودیم. ناگهان دیدیم که تقاضاها برای خرید خیلی بیشتر از ۴ هزار و ۵۰۰ آپارتمانی بود که در دست ساخت بود. دور اکباتان هم هنوز زمین خالی موجود بود. تمام زمین‌های اطراف را خریدم و متراژ زمین‌هایم به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارمترمربع رسید.

خیلی از امکانات را خودم برای اکباتان فراهم کردم. مثلاً به‌دلیل اینکه این شهرک به فرودگاه نزدیک بود، در نتیجه صدای نشست و برخاست هواپیما به یکی از معضل‌های خریداران تبدیل شده بود، در ایران آن موقع کسی شیشه دوبل برای پنجره‌ها استفاده نمی‌کرد، کارخانه‌ای ایجاد و شیشه‌ها را خودم تولید کردم. پنجره‌ها و درها را هم خودمان در نارمک می‌ساختیم. همچنین شهرک اکباتان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارمترمربع موکت لازم داشت. موکت در بازار متری ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان بود. با خرید کارخانه موکت، تمام موکت شهرک اکباتان را تهیه کردیم. همچنین کارخانه الکترولوکس را خریدم برای اینکه کابینت‌های آشپزخانه و لوازم لوکس را برای اکباتان تولید کند.»
 

  • اکباتان، نخستین در خاورمیانه

اکباتان نخستین شهرک و مجموعه ساختمانی  استاندارد در خاورمیانه است که ۱۰۰‌درصد ساختمان است و ۱۰۰‌درصد فضای سبز. ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارمترمربع ساختمان و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارمترمربع فضای سبز در اکباتان وجود دارد. با وجود قرار گرفتن شهرک‌های صنعتی درمجاورت آن طراحی این شهرک به گونه‌ای است که فضای خالی زیر برج‌ها این هوا را رد می‌کند و هوای آلوده در شهرک باقی نمی‌ماند. شهرک اکباتان نخستین شهرکی است که گازکشی شد و این شهرک برای ۱۵ هزار و ۳۰ آپارتمان ۵۳۲ آسانسور داشت. همچنین شهرک اکباتان روی ستون بنا شده است و مرحوم گلزار تصمیم گرفته بود خیابان را پارکینگ دوطبقه و روی آن را بازار و مرکز خرید تعبیه کند.

بنابراین شهرک اکباتان طوری طراحی شد که اگر یک خانم خانه‌دار می‌خواست خرید کند، نیاز نباشد سوار ماشین شود و در ترافیک تهران بماند. حتی مدرسه به گونه‌ای جانمایی شده است که بچه‌ها بتوانند بدون آنکه از خیابان عبور کنند، با عبور از فضای سبز به مدرسه بروند. اینها کارهایی بود که برای نخستین بار در دنیا در شهرک اکباتان انجام شد.  
 

  • امکانات درمانی و خدماتی شهرک

باشگاه‌های ورزشی همچون باشگاه پاس، ورزشگاه راه‌آهن واقع در فاز یک و ورزشگاه شهید دستگردی همگی در شهرک اکباتان قرار گرفته‌اند. همچنین مسابقه‌های پارکور هر ساله در این شهرک برگزار می‌شود. بیمارستان فوق‌تخصصی صارم یکی از معروف‌ترین شاخص‌های درمانی اکباتان به شمار می‌رود. این شهرک علاوه بر بیمارستان دارای درمانگاه، چندین داروخانه ‌و مراکز درمانی دیگری نیز است که همواره به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند. اکباتان ۳ مسجد در فازهای مختلفش دارد. مسجد بعثت، فاز یک، مسجد امام خمینی(ره)، فاز دو ومسجد امام رضا(ع) در فاز سه واقع شده‌اند. این محله کتاب‌سرا هم دارد که در میدان بسیج جنب شهرداری ناحیه ۶ واقع شده است. همچنین ایستگاه آتش‌نشانی در خیابان شهید شکوری غربی این شهرک قرار دارد.  
 

  • تولد تا مرگ یک معمار

مرحوم گلزار شبستری، سال ۱۳۰۸ در شهر تاشکند ازبکستان متولد شد، اما در شناسنامه‌اش محل تولدش را مشهد قید کرده‌اند. پدرش در یک روستا نزدیک مرز شوروی سابق، کشت سیب‌زمینی داشت و از همان فنی که در تاشکند یاد گرفته بود، شیره سیب‌زمینی برای شیرینی‌پزی تولید می‌کرد و برای فروش به تهران می‌آورد. مغازه‌ای هم در تهران گرفته بود و محصولش را توزیع می‌کرد. شبستری دوران تحصیلات ابتدایی را تا کلاس پنجم در مشهد گذراند و در زمان حمله روس‌ها و انگلیس‌ها به تهران کوچ کردند. او کلاس ششم را در مدرسه نوبنیاد نظامی خیابان سپه خواند. در ۱۲ سالگی پدرش را از دست داد و پس از آن به مدرسه دارالفنون رفت.

به همراه همکلاس‌اش می‌خواست به آمریکا برود، اما به دلیل مشکلات مالی از این سفر باز ماند و در نهایت در سومین سال تلاشش برای ورود به دانشگاه در دانشگاه کشاورزی کرج قبول شد، اما علاقه او به معماری و دانشکده هنرهای زیبا همیشه در ذهنش باقی و جاری بود. در آزمون ورودی آنجا هم شرکت کرد و قبول شد. علاوه بر درس خواندن بعدازظهرها در دفتر استادش، که روبه‌روی دانشگاه بود، مشغول کار شد و کم‌کم اسمش به‌عنوان «رحمان گلزارـ آرشیتکت» سردر هر پروژه نقش بست. به خاطر مهارت و چیره‌دستی‌اش در مدت ۴ سال بیش از ۱۰۰ خانه ساخت. زمانی که ۴ دهه از عمرش می‌گذشت، شهرک اکباتان را بنا نهاد. او سال‌های پایانی عمرش را در خارج از کشور سپری کرد.  

نخستین و بزرگترین شهرک استاندارد خاورمیانه کجاست؟ | زلزله ۹ ریشتری هم این شهرک را خراب نمی‌کند

  • مهم‌ترین سرمایه شهر چیست؟

«محمد بهشتی» رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و صاحب‌نظر در حوزه مدیریت شهری اعتقاد دارد چه مدیریت شهری بخواهد، چه نخواهد و همچنین چه جامعه تخصصی بخواهد یا نخواهد، تحولات در جامعه شهری در حال توسعه است و عملاً به سمت بازپس‌گیری پیش می‌رود. بهشتی به ویژگی شهرک اکباتان اشاره می‌کند و می‌گوید: «تهران دچار یک ضایعه‌ای بزرگ شده است که من اسمش را گذاشته‌ام «طوفان خانه به دوشی.» شرایطی که ۵ سال خانه‌تان اینجاست و چند سال دیگر خانه‌تان جای دیگر. عنوان «اهل محل» پیدا کردن، وابسته به این است که تداوم سکونت به نسل سوم برسد، نه اینکه کسی در طول عمر خودش ۵ دفعه جایش را عوض ‌کند.

اکنون در اکباتان این اتفاق افتاده است و ما در آنجا اهل محل داریم. اکنون نسل سوم اهالی در خانه‌ها ساکن هستند و زندگی در آن جریان دارد. در مجتمع‌های بزرگ مسکونی مثل اکباتان می‌بینیم که محله دارد اهلش را پیدا کند، چون تداوم سکونت در آن محدوده وجود دارد و به نسل سوم نزدیک می‌شود. بعد از اینکه تداوم سکونت اتفاق می‌افتد، شما تازه در یک محدوده و محله اهل پیدا می‌کنید. اهل که پیدا کرد، می‌توان توقع داشت که محل زندگی‌ برای ساکنانش مهم باشد و به آن احساس تعلق پیدا کند. به همین دلیل مشکلات محله برایش مهم تلقی می‌شود. اکنون در شهرک اکباتان شاهد پس گرفتن شهر در مقیاس کلان محله به واسطه اهالی هستیم.

چراکه قبلاً اهل اکباتان وجود نداشت، ساکن اکباتان وجود داشت، اما با گذشت بیش از ۴۰ سال اکنون اکباتان «اهالی» پیدا کرده و «اهل اکباتان» پیدا شده است. اینها حکایت از این می‌کند که در جامعه شهری ما تغییر و تحولاتی درحال اتفاق افتادن است و این تغییر و تحولات به سمت رشد مدنیت حرکت کرده و به اینکه شهر ما شهر شود، کمک می‌کند. در واقع رشد مدنیت، زندگی شهری را از فضای خصوصی به فضاها و عرصه‌های عمومی وارد می‌کند. این محصول مدیریت است. حالا اگر مدیریت شهری و جامعه تخصصی استقبال کند این مسیر سریع‌تر طی می‌شود و اگر استقبال نکند از سر راه برداشته می‌شود. اکنون مدیران شهری باید بدانند در محله‌هایی که زندگی شهری پدید آمده است، مهم‌ترین سرمایه و ثروت شهر همین زندگی شهری است. باید به این موضوع توجه داشته باشند که به بهانه اینکه یک گل را می‌خواهند آب بدهند، پای‌شان را روی گل‌های موجود نگذارند. از آن ثروتی که موجود است باید به شدت محافظت کنند. 

کد خبر 653459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    40 3
    سلام چهار صد دستگاه نازی اباد صد درصد ضد زلزله ۶۰ سال پیش مهندس های المانی ساختن فاصله بین ستون ها دفع کننده زلزله های قوی می باشد
  • علی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    14 27
    .چند سال دیگه هم از مسکن مهر رو نمایی میشه و مسکن مهر هم اهلیت پیدا میکنه.
  • سیروان IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    25 7
    قصر فیروزه ۱و۲هم پنجاه سال پیش توسط آلمانی‌ها ساخته شده و ضد زلزله هست.
  • محمد IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    54 10
    الکی ننویسید شما میدونید زلزله ۹ ریشتر چیه تا حالا دیدین سواد علمیتون رو بیشتر کنید
    • سلیمی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      3 1
      دقیقا درست میگی حق باشما
  • فرشاد IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    37 14
    به نظرمن بهترین ومدرنترین ومستحکم ترین وخوش اب وهواترین شهرک خاورمیانه شهرک امیددراتوبان بابایی است یکی ازآرزوهای من خریدکوچبکترین خونه اونجاست اماافسوس که هیچ وقت نمیتونم
    • آرمان IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      13 5
      شما بیا اکباتان خودت عظمت رو ببینی متوجه میشی
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      2 0
      واقعا شهرک اومید شرق تهران شاهکار هست
    • درگاهی. IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      شهرک امید هم خوبه، انصافا هر دو شهرک جزء بهترینها هستند . اکباتان از نظر استحکام نوع مصالح استفاده شده در بطن آن عالیست. شهرک امید از نظر مدرن بودن آن. هر دو شهرک تا پنجاه سال دیگر با همین کیفیت خواهند ماند.
  • علی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    11 7
    شهرک سرم سازی زاری هم در کرج خیلی خوبه
  • علی IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    12 12
    زلزله های ۶ تا ۷ ریشتری، اکثر ساختمان هایی که مقاوم سازی نشده اند تخریب شده فرو می ریزند و بسیاری از ساختمان های مقاوم نیز صدمه می بینند و در این نوع زلزله تلفات زیادی به بار می آید. در زمین لرزه های ۷ تا ۸ ریشتری ساختمان ها به طور کامل تخریب می شوند، حتی آن دسته از ساختمان ها و بناهایی که ضد زلزله هستند نیز دچار خسارت می شوند. فقط اگر نمیدونید لااقل بخوانید
  • صفر رستگار IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    45 7
    جا دارد عکس این مرد بزرگ رو در ورودی این شهرک نصب شود
  • ایمان دهقانی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    32 8
    بنظرم نویسنده این مقاله نمی داند زلزله ۹ریشتری یعنی چی! ۹ریشتر زلزله میتواند این منطقه را با خاک یکسان کند
    • پاوه IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      1 0
      خدائیش باید مجسمه سازنده رو باید در ورودی جنوبی و شمالی آن نصب کنند. تنها مشگل این شهرک قرار گرفتن در مجاورت ترمینال و دو جاده پر تردد تهران کرج است. اما داخل واحدها وقتی پنجره ها رو ببندیم ارتباطمان با جهان خارج قطع میشود.
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    47 2
    روحت شاد.......
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      2 1
      این منطقه ههه!!! کل تهران رو که هیچ کرج و دماوند و .... تا شعاع چند صد کلیومتر همه چی نابود میکنه!!!
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    20 0
    عاااالی بود
  • سروش IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    28 1
    من بیست سال است که در فاز 2 اکباتان خانه خریدم خدای خیلی راضی هستم تا به حال دو بار بازسازی کردم وکلا ساختمان آسانسور وبقیه محوطه از نو بازسازی شده با این اوصافی که از مرحوم مهندس شبستری شنیدم خوشحال هستم که خانه مسکونی من تا 9ریشتر زلزله را تحمل می‌کند وتاریخچه اکباتان شنیدم خیلی خوشحال شدم روح مرحوم مهندس گلزار قرین رحمت الهی باشد
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    8 7
    به مسکن مهر نمیرسه همه چیزش استاندارد است.
  • محمد IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    17 11
    سلام دوستان زلزله بم با ۶.۶ ریشتر کل بم رو نابود کرد .. طبق قرارداد های بین‌المللی هر ۱ ریشتر که بیشتر می‌شود قدرت ۳۲برار می‌شود. این یعنی ۹ ریشتر۴هزار برابر ۶.۶ ریشتر قدرت دارد حالا خودتان قضاوت این ساختمان می توانند مقاومت کنند یا نه اصلا ۹ ریشتر خاک زیر ساختمان به رانش درمیاره ،چطور میخواد مقاومت کنه اصلا
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      7 8
      تو داری بم رو با این شاهکار مقایسه می‌کنی من خودمو از دست شما میکشم
  • حسین فرزین ابری IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    9 0
    من در ساخت اکباتان بودم آن موقع در قالب‌بندی بتن آرمه کار میکردم پیمانکارش باتمان قلیج بود یادش بخیر ولی سابقه بیمشو که حتمآ هم داشتیم پیدا نکردم نمیدانم کدام شعبه بود فراموش کردم
  • کیان IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    11 7
    چرا چرت وپرت میزارید از خودتون..زلزله ۹ ریشتری بیاد. با خاک یکسانش میکنه..از خودشون حرف در میارن
  • وحید IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    5 8
    یه سوال دارم کلمه پویایی و نشاط ینی چی چرا مثلا نمیگن وحیدی و نشاط یا مثلا سارایی و نشاط
  • حسين IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    10 2
    كي گفته شهرك اكباتان ايراني ساز ؟ اينجا رو زمان شاه امريكايها ساختن و فوق العاده زيبا درست كردن ،چيزي كه امريكا درست كنه مرگ نداره
  • ایران IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    8 9
    زلزله ۹ ریشتری بیاد ، کل دنیا نابود میشه
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      3 0
      نظر شما درست است بعد از انقلاب من ناظر فاز دو بودم از نزدیک اجرای این پروژه را شاهد بودم ممنون از اظهار نطرتان🤗🤗🤗🤗
  • بیژن یوسفی. IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    14 1
    با سلام در جواب اون برادری که نوشته زلزله بم ۶.۶ ریشتری بود عزیز جان ۷.۹ریشتری بود وخودم انجا بودم وچه وحشت ناک وتمام ساختمانهای بم وبران شد .صد البته معمار ومهندس سازنده اکباتان دارای وجدان بیداری بوده نه مثل سازندگان شهرک پرند .در یکی از فازهای این شهرک که توسط وزارت دفاع ساخته شده شرم آور هست .چون کاشیهای نصب شده در حمام وسرویس بهداشتی با گچ نصب کرده اند واین یعنی دزدی در روز روشن .
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      8 0
      خدا لعنتشون کنه
    • جلال IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      2 0
      واقعا پروردگار هرچی دزد هست را لعنت کنه ومخصوصا دزدهایی که شاه دزدند وتحت عنوان ارگان انقلابی پول مردم را بالا میکشن و کلاه وحشتناک سر مردم بیدفاع که به اینها اعتماد کرده بودن ،میگذارن
  • سارا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 2
    عزیزمن ۹ ریشتر اسمش زلزله نیست سونامیِ که فقط زیر دریا اتفاق میافته و روی شهرکهای ساحلی تاثیر خیلی مخربی داره. مثل ژاپن که درگیرشه.اما اونا انقدر پیشرفته هستندکه حتی با سونامی هم تعداد کشته هاشون انگشت شماره چون از قوی ترین و به روزترین امکانات مثل بلبرینگهای غول پیکر زیر سازه هاشون استفاده میکنن.اما توی ایران روی تمام گسلها خونه میسازن و آلونکهایی مثل مسکن مهر تحویل مردم بدبخت میدن که به زلزله ۴ ریشتری هم نمیرسه چه برسه به ۷و۸و سونامی
  • ارمان IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 3
    شهرک پیام روبروی فرودگاه پیام کرج هم خوبه
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      2 0
      خودتو نکشی با این تحلیل
  • ابراهیم IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 1
    اکباتان در مجموع محل بسیار مناسبی برای زندگی است . محیطی آرام و دارای فضای سبز و محل مناسب برای پیاده روی و تقریبا همه چیز هم در داخل این شهرک وجود داره ... وجود نگهبان و واحد های تعمیراتی در داخل هر بلوک هم مزیت دیگری است ...
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    17 0
    زمان شاه ساخته شده
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 7
    دکترها ومهندسین خروجی از امام صادق ساختمانهایی میسازند که بالاتراز ۱۰ ریشتر زلزله راهم دفع میکنند.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      4 0
      تیکه بود دیگه ؟
    • رضا،اسلامشهر IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      5 0
      من قدیما شنیده بودم که ساختمونهای اکباتان روازبالانگاه کنی نوشته جاویدشاه،،صحت داره؟؟؟
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 0
    اجازه بدین زلزله 7و8 ریشتری بیاد اونوقت ببینینم وببینید همین چرندیات رو به خوردمون میدن که خانه های اکباتان سر به فلک زده قیمتش همه این حرفها برای پوله پول
  • Rasol azizi1350 IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    5 2
    الکی ننویس ۹ ریشتر تا آقایان بنویسن مسکن مهر من کسانی رو می شناسم که اگه مسکن مهر نبود تا آخر عمر مستاجر بودن حتی کسانی بودن که پول ثبت نام را نداشتن دوم زلزله ۸ریشتر زمین چاک و ترکی که میخوره ۴بلوک از اکباتان رو می بلعد ۹ ریشتر هم که کوه دماوند به حرکت میاد حاجی پیاز داغ ش رو خیلی زیاد کردی شاید هم ده بیست واحد برای فروش داری
  • Rasol azizi1350 IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 0
    نه ریشتر یعنی روز قیامت یعنی اذا زلزلت الارض زلزالها اکباتان که هیچ برج سییس امری که رو مخروبه میکنه بالام جان
  • علی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    6 0
    خدا پدر سازندش رو بیامرزه نور به قبرش بیاره
  • س،ف IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 2
    به نظر من دراکباتان ،جلوی درب ورودی دزدی بیدادمیکنه وهیچ کس هم جوابگو نیست واین منطقه چه خوبی دارد همش استرس وناراحتی ودرگیری ،لطفا اینقدر دروغ نگویید ،هیچ امنیت ندارد
  • ف،س IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    5 4
    اکباتان فقط محلی است برای دزدها ،هیچ امنیت ندارد
  • احمد،س IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 5
    با نطر شما کاملا موافقم هر روز خدا در اکباتان دزدی میشود ودعوا وهیچ کس هم پاسخگو نیست
  • اکبر ،م IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 4
    من هم موافقم صدرحمت به زلزله وسونامی ،دزدی در اکباتان بیدادمیکند هر روز خدا یک مسئله،
    • ناشناس IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      2 3
      سلام دوستان من هم موافقم بانظرشون در اکباتان اینطور که صحبت میکنن ،اینطور نیست ،بله دزدی بیداد میکند،وهیچ کس هم پاسخگو نیست
  • من IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 1
    روحش شاد ایکاش مسئولین هم چنین درایتی داشتند
  • پروانه محمدی IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 0
    من ۵۰ سالمه یک دستگاه فشار خون لازم دارم
  • ف IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 0
    مسکن مهر هم غیر استاندارد و‌ بدون زلزله خراب میسه
  • استاد DE ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 0
    عجیبه سوسک و موش دراکباتان رو کسی نمیبینه؟
  • GB ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 1
    مهندسین ایرانی چرا چرت میگید شهرک اکباتان توسط مهندسین امریکایی و یک تیم کاملا حرفه ای به شهرک سازی در قبل از انقلاب ساخته شده حتی مستندش هم موجوده بعدشم این مهندسین ایرانی نمونه کاراشون موجود هست مسکن مهر،بیماریتان اای سرپل ذهاب و خزلی از سازه های که دیگه الان بعد از زلزله سالهای قبل موجود نیستن
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 1
    بسیار زیباست شهرک آرزویم اینه اونجا آپارتمان بخرم
  • محمد IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    10 3
    ی خونه چهار نبش دارم که زلزله ده ریشتری هم خراب نمیکنه اونم با مهندسی خدا ساختم آدرسش در بهشت زهرای تهران هست مصالحش اعمال خدا پسندانه ،بلاخره همه این بناهایی که میگید ی روز خراب میشه ،ولی بنایی که به نقشه و مصالح خدا ساخته میشه هم این دنیا ارزش داره هم آخرت
  • ناشناس IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 0
    شهرک اکباتان راکی ساخت ؟؟؟ دو سال دیگه چی می خواهید ، تحویل ذهن این نسل جدید دهید !!!!!!!
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 0
    خدا بیامرز نمی دونست تو سال ۱۴۰۰ همه مهندس و کاربلد میشن و از نظراتشون کل دنیا بهره می برن .
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 0
    خدا بیامرزتش اگه همه بساز وبفروشها مثل این آقا بودن الان ایران گلستان بود الان همه بساز بندازن
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    9 0
    اگر انقلاب نبود کی میتونست بفهمه اکباتان چیه؟؟؟؟
  • عباس IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 0
    سراوان زلزله 7ریشتری اومد ن خرابی داشت ن کشته .هرچه خدا بخواد همون میشه.کن فیکون
  • مجید IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 0
    اون منطقه روی گسل زلزله واقع شده
  • سام IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 0
    تفاوت اصلی بین دوام یک ساختمان یا شهرک در وجدان سازنده آن است. بدون تعارف، در کشور ما سود بیشتر در اولویت سازنده قرار دارد و اگر انتخابی باشد در خرید مصالح با کیفیت و بی کیفیت و غیراستاندارد که در بطن ساختمان بکار میرود، اکثرا مصالح ارزانتر را انتخاب میکنند و در نقاطی که در دید و ظاهر ساختمانهاست مصالح زیباتر اولویت دارد. 7 سال قبل یک واحد آپارتمان نوساز خریدم و از هفته اول تا امروز یکماه هم با آرامش و آسایش در اینجا زندگی نکردم! یکروز آب از کف حمام به واحد پائینی چکه میکند،هنگام بارندگی بوی فاضلاب آزار دهنده است! اگر بچه واحد بالا در خانه بدود کل واحد ما به لرزه میافتد! سنگهای کف همگی لق شده و چند تا هم ترک برداشته! چهار چوب پنجره ها غیر اصولی ساخته شده و دو تا از آنها کاملا بسته نمیشوند. از رنگ سقف و دیوار ترک ترک شده ! آسانسور همیشه خراب است و خدا نکند یک باران بیاید بوی فاضلاب در کل واحد میپیچد. در روبروی ما یک مجتمع مسکونی 50 ساله هست که از نظر استحکام و نوع ساخت در کل خیابان معروف است! کلا واحدهای قدیمی ساز بسیار بهتر هستند.
  • پاوه IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 1
    کلا خرید واحدهای نوساز کار بسیار اشتباهیست. بهترین کار خرید یک واحد قدیمی با عمر بالای 40 سال است. هر چه قدیمیتر، محکمتر و بی دردسرتر. درست بر عکس آنچه باید باشد.
  • زرگر IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 1
    اکباتان پنجاه سال دیگر هم همین کیفیت را دارد. در کل خرید واحدهای نوساز کار بسیار اشتباهی است. هر چه قدیمیتر محکمتر و باکیفیت تر. مصالح بکار رفته در واحدهای نوساز اکثرا غیر استاندارد و بی کیفیت هستن. فقط نمای بیرونی و ظاهر آنها را کمی بزک میکنند و مشگلات اصلی چند ماه پس از اسباب کشی یکی یکی پیدایشان میشود. بخاطر همین است که واحدهای با عمر بالاتر طرفدار بیشتری دارند.
  • صمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 1
    از اوائل دهه شصت تا امروز یاکن شهرک اکباتان هستم. تا امروز بیاد ندارم حتی یکبار لوله بگیرد یا چکه کند و یا سیستم گرمایش و سرمایش اینجا خراب نشده بسیار محکم و عالیست. حتی لولای دربهایمان متعلق به زمان ساخت شهرک هستند.