نخستین کارآزمایی «چالش انسانی» کرونا که در انگلیس در آن گروهی از داوطلبان به طور عامدانه در معرض کروناویروس قرار گرفته بودند، با موفقیت انجام شد.

test

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین پژوهشگران ایمپریال کالج لندن می‌گویند این آزمایش که برای شناخت بیشتر بیماری کووید-۱۹ در شرکت‌کنندگان جوان و سالم انجام شده است، بدون خطر بوده است.

به گفته پژوهشگران داده‌های به دست آمده از بی‌خطر بودن این مدل پژوهشی حمایت می‌کنند و یافته‌های این بررسی می‌تواند اساسی برای بررسی‌های آینده درباره ازمایش واکسن‌ها و داروها بر ضد کووید-۱۹ باشد.

این بررسی نشان داد قرار گرفتن در معرش یک قطرک حاوی ویروس در بینی برای ایجاد عفونت کووید-۱۹ کافی است.

این کارآزمایی که در آن افراد آلوده شده با ویروس در تمام طول دوره عفونت‌شان زیر نظر قرار داشتند، همچنین نشان داد که افراد معمولا به سرعت – به طور میانگین دو روز پس از وارد کردن ویروس به بدن- علائم را بروز می‌دهند و در پنج روز اول عفونت بیشترین واگیری را دارند. این بررسی با استفاده از سویه‌ اصلی کروناویروس که پیش از ظهور سویه‌های آلفا، دلتا و اُمیکرون سویه غالب بود، انجام شد.

این بررسی در ۳۶ شرکت‌کننده جوان سالم انجام شد که سابقه ایمنی نسبت به ویروس را نداشتند. این داوطلبان در یک واحد تخصصی در بیمارستان «رویال فری» در لندن تحت نظر بودند و هیچکدام دچار علائم شدید نشدند.

این بررسی نشان داد که عفونت در ابتدا در گلو شروع می‌شود و میزان ویروس پنج روز پس از شروع عفونت به اوج خود می‌رسد و در این هنگام میزان ویروس در بینی بسیار بالاتر از گلو است. این بررسی همچنین مشخص کرد که آزمایش‌های سریع آنتی‌ژنی خانگی می‌توانند به طور قابل‌اعتمادی عفونت را شناسایی کنند، هر چند در یکی دور روز اول حساسیت کمتری دارند،  اما نمونه‌برداری از بینی و گلو و انجام آزمایش PCR با احتمال بیشتری ممکن است عفونت‌ها را در چند روز اول تشخیص دهد.

این پژوهشگران می‌گویند این آزمایش راه را برای بررسی‌های آینده چالش انسانی (آلوده کردن عامدانه افراد با ویروس) باز خواهد کرد که می‌توانند ایجاد نسل آینده واکسن‌ها و داروهای ضد ویروسی را شتاب ببخشند.

در همین زمینه:

کد خبر 654591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha