سه سالی می شود که سایه کرونا بر سر کشور و پایتخت افتاده و با خسارت به کسب و کارهای مختلف، باعث شده تا به گفته فعالان حوزه اجتماعی، بر تعداد گرسنه‌های شهر افزوده شود. این خبر را «حامد علیزده» می دهد که سالهاست در «طلوع بی‌نشان‌ها» کنار بهبودیافتگان می کوشد تا حداقل یک وعده غذا در قالب «تهران؛ شهر بدون گرسنه» برای آسیب‌دیدگان و کارتن‌خوابها تهیه کند.

شهر بدون گرسنه

همشهری آنلاین-فاطمه عسگری نیا: حامد علیزاده داوطلب فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی و دوستان بهبودیافته‌اش مدتهاست با شعار «تهران؛ شهر بدون گرسنه» می‌کوشند تا با اجرای طرح‌های ابتکاری و خلاقانه و بهره‌گیری از کمک شهروندان دیگر، ضمن جلوگیری از اسراف غذاهای اضافی و ترویج این فرهنگ، غذاهای دست نخورده و با کیفیت را  به دست گرسنه های شهر برسانند.

او که مدیر پویش و پروژه «تهران؛ شهر بدون گرسنه» است، می‌گوید:«متاسفانه آمار گرسنگی در تهران بالاست . کرونا و بیکاری افراد به این معضل دامن زده است و غیرت ایرانی ما اجازه نمی دهد ببینیم آدم‌های گرسنه از ساعت ده شب به بعد داخل سطل‌های زباله دنبال غذا می‌گردند.»

به گفته علیزاده در ایران سالانه ۳۵ میلیون تن دو رریز مواد غذایی داریم؛ عدد بزرگی که با یک برنامه ریزی کارشناسی و دقیق می‌تواند به ما در سیر کردن گرسنه‌ها کمک کند: «اگر تنهایک درصد از این مواد غذایی دورریز به سمت و سوی شهر بدون گرسنه سوق داده شود آن وقت است که دیگر در تهران هیچ گرسنه‌ای وجود نخواهد داشت.»

آنها برای این که به اهدافشان در طرح شهر بدون گرسنه برسند طرح‌های تکمیلی دیگری هم برای آن تعریف کرده‌اند از «بانک غذا» گرفته تا «کودکان شهرم» .

او درباره این طرح ها می‌گوید: «در طرح شهر بدون گرسنه ما از مردم، رستوران‌ها ، هتل‌ها، دانشگاه‌ها و ادارات و حتی کارخانجات خواستیم غذاهای اضافی خود را برای توزیع بین گرسنگان شهر به ما بسپارند. لازم بود مشارکت مردم عادی را هم در این طرح داشته باشیم لذا «بانک غذا» را ایجاد کردیم و از مردم خواستیم نذورات خود را در قالب  محصولات غذایی خشک به ما بسپارند تا در ایام و مناسبت های گوناگون نسبت به پخت و توزیع غذا بین نیازمندانی که تا به حال حتی سهمی از غذاهای نذری توزیع شده در شهر نداشتند اقدام کنیم.»

او با بیان اینکه سهامداران «بانک غذا» مردم مهربان و نوعدوست شهر ما هستند بیان می کند که سهام این بانک نیکوکاری، ثواب اخروی و حال خوب است.

در کنار این دو طرح، بچه های طلوع بی نشان ها از کودکان کار در خیابان های شهر هم غافل نشدند . علیزاده می گوید:«در طرح بچه های شهرم هر هفته یک وعده غذایی گرم که بچه ها دوست دارند تهیه و بین انها توزیع می شود. کودکان کاری که اغلب دارای خانواده ها ی نیازمند هستند و دوستی ما با انها به بهانه توزیع غذا بهانه ای می شود برای ارتباط های بعدی و حل مشکلاتشان.»

به گفته او در تهران بالغ بر ۸ هزار کودک کار فعال است که تنها ۱۵۰۰ کودک سرچهارراه‌ها یاداخل مترو و پیاده راه ها به دستفروشی و کار مشغولند و باقی این کودکان در کارگاه های غیر قانونی با حداقل دستمزد مشغولند و از سوء تغذیه رنج می برند.

کد خبر 655902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیل IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    4 0
    قابل توجه مسولین. به عنوان یک شهروند با اصل موضوع موافقم به نظرم جای بررسی بیشتری است از شناسائی افراد با حفظ حرمت/ تهیه ملزومات اولیه ....اولین نفر موافقم. ایمیل دادم
  • فاطمه IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    مرسی یه عالمههههه که هستین منتظر حضور همه دغدغه مندان هستیم 😎✌🏻 @tehran_nohunger @foodbank.bn توی اینستاگرام ببینیمتون این شروع یه راهِ قشنگه ♥️♥️♥️♥️♥️