گروه شهری: با تخریب آخرین ملک معارض دره مهران، مرحله نخست بهسازی و تبدیل این دره به مجموعه گردشگری و تفریحی به پایان رسید.

به گزارش همشهری، در محدوده دره مهران حدود 116خانوار با شرایط بسیار سخت و نابسامان استقرار داشتند که علاوه بر ایجاد سیمای نازیبای شهری در حاشیه اتوبان شهید صیاد شیرازی، معضلات فراوان اجتماعی و فرهنگی را به محدوده منطقه 4 شهرداری تحمیل می‌کردند.

به گفته رسول توکلی مدیرکل املاک و مستغلات شهرداری تهران، بسیاری از اهالی این محدوده به محض اطلاع از تصمیم شهرداری مبنی بر آزادسازی املاک و پرداخت حقوق ساکنان، با رغبت و رضایت از این تصمیم استقبال کردندو شهرداری نیزبا وجود محدودیت‌ها و تنگناهای زیاد درخرید املاک، تمامی حقوق معارضان دره مهران را در قالب توافقات، نقداً در وجه ساکنان پرداخت کرد.

جاوید، شهردار منطقه 4 نیزبا اعلام اتمام مرحله نخست بهسازی دره مهران گفت: تا پایان سال براساس مرحله دوم طرح در این محدوده فضای سبز ایجاد خواهد شد وتا پایان سال 88 نیزبا اجرای مرحله سوم این طرح، فضاهای تفریحی در این مکان ایجاد می‌شود.

بنابراین گزارش، دره مهران در ضلع شمال شرقی تقاطع بزرگراه شهید زین الدین و صیاد شیرازی، جنوب خیابان گیلان و غرب خیابان شهید مجید افشار واقع شده است واز 30 سال پیش با سکونت جمعیت حاشیه نشین و احداث حدود 130 آلونک، این نقطه به یکی از معضلات اصلی برای شهروندان شرق تهران تبدیل شده بود.

جاوید با بیان اینکه متأسفانه در این محدوده شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی مانند توزیع مواد‌مخدر بودیم، افزود: یکی از درخواست‌های ساکنان شرق تهران حل معضل دره مهران بود که به دستور شهردار تهران با شکل‌گیری ستادی متشکل از اداره کل املاک و مستغلات، اداره کل حقوقی شهرداری، شهرداری منطقه 4 و اجرائیات شهرداری تهران به ریاست معاون امور مناطق شهرداری تهران، ساماندهی این دره در دستور کار قرار گرفت.

بازدید شهردار تهران

شهردار تهران نیز عصر دیروز در مراسم اجرای طرح جهادی موضعی بهسازی و ساماندهی دره مهران گفت: هدف ما بهبود کیفیت زندگی در شهر است و شهرداری مکلف به فراهم کردن سیر رشد تعالی انسان‌ها در جنبه مادی و معنوی است.

محمد باقر قالیباف، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از معضلات شهر تهران همین لکه‌ها و نقاطی مانند دره‌مهران است که آسیب پذیرند و برای جوانان و خانواده‌ها نوعی تهدید محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه طرح‌های جهادی هفته‌ای یکبار در ‌یک منطقه، ‌در سال‌جاری به طرح‌های جهادی موضوعی و موضعی تبدیل شده و دره‌مهران نیز یکی از همین موارد بوده است، افزود: 8 نقطه دیگر در تهران مانند دره مهران و خاک سفید سابق وجود دارد که مصمم به حل و فصل مسائل آن نقاط بوده و به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و توجهمان این است که به مردم نیز ظلم نشود.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه بعضی افراد ساکن این مناطق خود قربانی حوادث هستند، ابراز کرد: دست این افراد را می‌گیریم و نمی‌خواهیم وقتی از چنین مناطقی نقل مکان می‌کنند، در نقاط دیگر نیز مشکلاتی شبیه به دره مهران و خاک سفید برایشان ایجاد شود.

قالیباف با اشاره به طرح ساماندهی محله خاک سفید در زمان تصدی فرماندهی نیروی انتظامی بیان داشت: آن زمان مقاومت‌های بسیاری برای ساماندهی خاک سفید وجود داشت و خیلی‌ها نیز عقب نشینی کردند اما امروز تجربه ایستادن در برابر آن مشکلات و مقاومت‌ها، ‌ساماندهی دره‌مهران را نتیجه داد.

وی با بیان برخی مسائل در دره مهران و خاک سفید سابق و معضلات اجتماعی پیش آمده در این نقاط خاطرنشان ساخت: مدیریت شهری نمی‌تواند این مسائل و این نقاط را در شهر تحمل کند هرچند که برخی از این افراد قربانی جامعه و روزگار هستند و شاید حتی من نیز در به‌وجود آمدن مشکلات آنها سهیم باشم.

قالیباف با بیان اینکه حرکت‌های اینچنینی مسائل حاشیه‌ای زیادی نیز دارد، تأکید کرد: خوشبختانه در ساماندهی دره مهران با کمترین حاشیه مواجه شدیم و از مجموع 100 خانه واقع در این نقطه تنها 4- 3 خانه نسبت به اقدام انجام شده معترض هستند.

وی با بیان اینکه این تعداد نیز مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: ما جلوی هرگونه زیاده خواهی را خواهیم گرفت و اجازه نمی‌دهیم کسی فرصت طلبی کند.

پولی که در اختیار ساکنان سابق دره مهران قرار گرفت متعلق به بیت‌المال است و از زیاده خواهی آن جلوگیری می‌کنیم اما اگر کسی نیازمند کمک باشد، کاری می‌کنیم تا آسیب نبیند.

شهردار پایتخت در ادامه خطاب به رسانه‌ها بیان داشت: از رسانه‌ها، به‌ویژه از شبکه تهران و رادیو تهران توقع داریم به این مسئله به‌عنوان موضوعی اجتماعی بپردازند تا ادامه کار با سرعت بیشتری پیش رود.

کد خبر 65598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز