پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
۱ نفر

زمانی که صحبت از برتری ماشین‌ها بر انسان می‌شود، ناخودآگاه به یاد مجموعه فیلم‌های «نابودگر» می‌افتیم. جایی که ماشین‌های خشن و بدون احساس، کنترل جهان را در دست گرفته‌اند و انسان‌ها را به حاشیه رانده‌اند.

دیپ بلو

به گزارش همشهری آنلاین، شاید شروع حقیقی شدن این پیش‌بینی، روز دهم فوریه سال ۱۹۹۶ (۲۱ بهمن ۱۳۷۴) باشد؛ روزی که گری کاسپاروف قهرمان شطرنج جهان مقابل یک رایانه تسلیم شد و بازی را واگذار کرد.

گری کاسپاروف، قهرمان بلامنازع شطرنج جهان در نخستین رویارویی از مسابقه‌اش مقابل ابررایانه «دیپ‌ بلو» شکست خورد. با این حال او توانست در پایان ۶ مسابقه، با نتیجه ۴ بر ۲ از سد رایانه عبور کند و برنده دیدار نام بگیرد، اما این پایان کار نبود؛ چراکه مهندسان سازنده رایانه، دست‌بردار نبودند و با برطرف‌کردن نقاط ضعف و قدرت‌بخشیدن به هوش مصنوعی آن، بار دیگر پای میز مبارزه با کاسپاروف برگشتند و موفق شدند، کاسپاروف را حسابی شکست دهند.

۲۶ سال گذشت | روزی که انسان تسلیم ماشین شد

دیپ بلو (Deep Blue) ابررایانه‌ای محصول شرکت IBM بود که برای بازی شطرنج طراحی و ساخته شد. این نخستین رایانه‌ای بود که توانست قهرمان شطرنج جهان را هم در یک بازی تک و هم در یک مسابقه (شامل چند بازی) شکست دهد.

کار ساخت این رایانه در سال ۱۹۸۵ شروع شد. کمی قبل‌تر، جهان شاهد یک رایانه شطرنج‌باز دیگر با نام با «چیپ‌تست» (ChipTest) بود؛ پروژه‌ای که توسط دانشگاه ملون کارنگی تحقق یافت و البته نتوانست مقابل انسان به پیروزی دست پیدا کند.

فنگ - هسیونگ هسو، دانشمند رایانه متولد چین تایپه مسئولیت این پروژه را برعهده داشت و پس از آن به اتفاق چند مهندس و دانشمند دیگر توسط شرکت IBM استخدام شد تا تحقیقات خود را درخصوص ساخت رایانه شطرنج‌باز دیگری دنبال کند.

۲۶ سال گذشت | روزی که انسان تسلیم ماشین شد

دانشمندان معتقد بودند که بازی شطرنج مقیاس خوبی برای سنجش اثربخشی هوش مصنوعی خواهد بود و با شکست‌دادن قهرمان شطرنج جهان، IBM نشان داد که پیشرفت قابل توجهی داشته است.

دیپ‌ بلو برای انجام بازی پیچیده و استراتژیک شطرنج طراحی شده بود. این رایانه که قهرمان جهان را شکست داده است می‌توانست تا ۲۰۰ میلیون موقعیت بازی شطرنج در ثانیه را با ۵۱۰ پردازنده طراحی کند.

دیپ بلو شرکت IBM همچنین می‌توانست یک تریلیون حرکت در ثانیه را با سخت‌افزار ویژه خود مورد محاسبه قرار دهد.

کد خبر 656289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha