شیارها و ترک‌هایی که روی عرشه پل سواره‌رو بعثت ایجاد شده، مسئله ساده‌ای نیست که بی‌تفاوت از کنارش بگذریم. در طول شبانه‌روز هزاران راننده خودرو سبک و سنگین از روی این پل‌ تردد می‌کنند که اغلب‌شان خبر ندارند زیر پایشان چه خبر است. در این باره نظر مردم و مسئولان منطقه۱۶ را جویا شدیم.

پل بعثت

همشهری آنلاین _ رضانیکنام: پل سوارهرو بعثت یکی از معابر پر رفتوآمد در شهر تهران به شمار میرود. اینجا محل عبور و مرور خودروهایی است که جز تهران از استانها و شهرهای دیگر مانند لرستان، مرکزی، قم، اصفهان و شیراز به این نقطه میآیند. به همین دلیل در طول شبانهروز حجم‌ تردد خودروها در این مسیرزیاد است. پل بعثت ۴۰ سال دارد و از شریانهای پر رفتوآمد ورودی و خروجی شهر تهران محسوب میشود. 

 گاهی لرزش و تکان احساس می‌کنیم

«حمید ناصری» راننده نیسان در حال دور زدن از زیر پل بعثت در تقاطع خیابان شهید رجایی است که برای دقایقی با او همصحبت میشویم. ابتدا از او میخواهیم که نگاهی به ترکهای ایجاد شده روی عرشه پل بیندازد و نظرش را بگوید. ناصری تعجب میکند و میگوید: «با اینکه بارها در این مسیر رفتوآمد دارم، اما تا به حال متوجه این ترکها روی پل نشده بودم. اگر از ماجرا خبر داشتم حتماً مسیر دیگری را انتخاب میکردم که خطری برای من نداشته باشد.»

برای اینکه با دیگر رانندهها هم حرف بزنیم از محدوده زیر پل بعثت فاصله میگیریم و به نقطهای میرویم که رانندهها از مسیر بالای پل در حال‌ ترددند. از رانندههای گذری سؤال میکنیم که آیا هنگام عبور و مرور از روی پل بعثت با مشکلی مواجه شده‌اند که بخواهند آن را با مسئولان در میان بگذارند؟ «علیاصغر وکیلی» از شهروندان ساکن محله راهآهن میگوید: «یادم میآید از زمانی که نوجوان کمسن و سال بودم، این پل به همین شکل بوده و انگار دست نخورده است. آسفالت آن مشکلی ندارد، اما گاهی در میانه راه لرزشی زیر خودرو احساس میکنم که نمیدانم علتش چیست. در هر صورت اگر مسئولان در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند خیالمان راحت میشود.»

«فرید وفایی» راننده یک خودرو سنگین میگوید: «من به خاطر شغلم مجبورم به نقاط مختلف بار ببرم و یکی از مسیرهایم پل بعثت است. بعضی وقتها که از روی پل رد میشوم، خودرو تکانهایشدیدی میخورد که شاید به خاطر سنگینی بار باشد، اما به هر حال هر وقت راهم به اینجا میافتد ناخودآگاه ترس و نگرانی سراغم میآید.»

روزگار ناخوش یک پل ۴۰ ساله

 پل بعثت مشکلات دیگری هم دارد

در زمان بارش برف و باران فضای زیرگذر پل سوارهرو بعثت دیدنی است. آب باران با شدت و حجم زیاد از عرشه و کنار پل پایین میریزد. «محمدجواد رضایی» شهروند ساکن محله بعثت میگوید: «امسال چند بار باران شدیدی آمد که یکبار آن من در این مسیر در حال رانندگی بودم. ریزش آب باران از بالای پل به سمت پایین آنقدر زیاد بود که می‌ترسیدم پل روی سرم خراب شود. به نظرم این وضعیتی که دیدم اصلاً طبیعی نبود، اما راستش اتفاقی هم برای پل نیفتاد.» او خاطرهای تعریف میکندکه باعث شده از این صحنهها بترسد: «چند سال قبل که باران شدیدی بارید و پل سوارهرو کن را سیلاب برد، من همان نزدیکیها بودم. تعدادی از خودروها به داخل رودخانه افتادند و وضعیت خیلی وحشتناکی به وجود آمده بود. درست است که من از آن حادثه جان سالم به در بردم، اما هنوز وقتی از روی پل عبور میکنم، احساس ترس میکنم و ضربان قلبم چند برابر میشود.» خرمی شریف، اما میگوید: «معمولاً بارش باران و برف به سلامت و ایمنی پل سوارهرو آسیبی وارد نمیکند.»

زیر پل بعثت که به شکل دوربرگردان است مشکلات دیگری هم وجود دارد. عصرها که‌ تردد خودروهای سنگین از جمله کامیون وتریلی در معابر آزاد میشود، رانندگانی که از دوربرگردان زیر پل بعثت استفاده میکنند هنگام دور زدن با دردسر مواجه میشوند. فضای زیر پل بعثت آنقدر برای دور زدن کم است که متأسفانه گاهی وقتها خودروهای سنگین با پایههای بتونی پل برخورد میکنند و باعث خوردگی و آسیب آن میشوند. تکرار این مسئله در طولانی مدت به پایههای پل خسارت بیشتری وارد میکند.

 پل بعثت هیچ ایراد فنی و مشکلی ندارد

مهندس «رضا خرمی شریف» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ میگوید: «وظیفه رسیدگی و نگهداشت پلهای سوارهرو با سازمان فنی و مهندسی شهرداری تهران است. معمولاً کارشناسان مربوطه این سازمان طبق زمانبندی انجام شده، مسائل مربوط به پلهای سوارهرو را چک میکنند و در صورت نیاز برای انجام برخی کارهای عمرانی تصمیمگیری میکنند. در زمینه مسائل مطرح شده درباره پل سوارهرو بعثت باید گفت که نظر کارشناسان سازمان فنی و مهندسی این است که این پل مشکل و ایرادی ندارد.» وی درباره ترکهایی که در عرشه پل بعثت به وجود آمده، میگوید: «این شیارها، همان درزهای انقطاعی است که مشکلی برای پل ایجاد نمیکند. بنابراین شهروندان و رانندگان میتوانند با خیال راحت در این مسیر عبور و مرور کنند و هیچ نگرانی نداشته باشند.»

تعداد پلهای تهران چندتاست؟

طبق آمار موجود در شهرداری تهران، حدود ۲۵۰ پل سوارهرو در تقاطع غیرهمسطح در مناطق و پهنههای مختلف وجود دارد که از این تعداد، ۱۷۴ دستگاه پل مربوط به ساختوسازهای سال ۸۴ به بعد است. تا قبل از سال ۸۴ تعداد پلهای تهران تنها ۱۵۷ دستگاه بود که از این تعداد، ۳۷ پل سوارهرو مربوط به بازه زمانی قبل از پیروزی انقلاب، ۸ دستگاه مربوط به سالهای بین ۵۷ تا ۶۷ و تعداد ۱۱۲ پل نیز مربوط به سالهای بین ۶۷ تا ۸۴ است.

آماده انعکاس پاسخ مسئولان مربوط هستیم

عمر متوسط هر دستگاه پل سوارهرو حدود ۳۰ سال است، میتوان بررسی کرد که هرکدام از پلهای قدیمی تهران چه وضعیتی دارند و آیا از لحاظ مقاومت و استحکام میتوان روی آنها حساب باز کرد یا خیر؟ برای گرفتن جواب سؤالاتمان سراغ مسئولان فنی و مهندسی معاونت فنی و عمران شهرداری تهران رفتیم، اما متأسفانه پاسخگو نبودند و صحبت در این زمینه را به روزهای آینده موکول کردند. بنابر این حق پاسخگویی مسئولان این سازمان همچنان محفوظ است و اگر در این زمینه صحبتی داشته باشند در این رسانه منتشر خواهیم کرد.

کد خبر 657916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوطالبی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    گزارش خیلی خوبی بود کاش مسولین ببینن
  • علی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    من وقتی از روی پل رد می شدم احساس کردم یه جاهایی زیر چرخ تکون میخوره واقعا اکه تا حالا زنده موندیم شانس آوردیم ها