همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: از دهه هفتاد که مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شکل گرفتند و رسمیت پیدا کردند، مردم به شکل ملموس و با سهولت به مراکز عرضهکننده فرهنگ و هنر راه یافتن ضرورت وجود بازارچهها نیز حس شد. این بازارچهها با محتوایی فرهنگی و هنری ابتدا روزانه یا هفتگی با حضور کارآفرینان و هنرمندانی که به دنبال محلی برای عرضه آثار و تولیداتشان بودند در محوطه یا در فضایی در جوار برخی مراکز سازمان شکل گرفتند.
تفاوت عمده این بازارچهها با سایر بازارچههای محلی ذات فرهنگی هنری آنهاست و هنرمندان و کارآفرینان زیادی درآن فعال هستند.
بازارچه دائمی فرهنگسرای معرفت
بازارچه دائمی فرهنگسرای معرفت با تعداد ۲۴ غرفه در ضلع جنوبی و شرقی فرهنگسرا واقع شده و به صورت دائمی از ساعت ۸ تا ۲۱ فعال است. بازسازی آن از سال ۱۳۹۹ شروع شده و مرداد ۱۴۰۰ به پایان رسیده است.
این بازارچه با تمرکز بیشتر بر زمینه خوداشتغالی و کارآفرینی بازسازی شده است و در ۲۴ مغازه بازارچه فرهنگسرای معرفت، محصولات فرهنگی هنری اعم از صنایع دستی، هنرهای سنتی، کتاب و نوشتافزار، پوشاک و وسایل موردنیاز کودکان، سوغات شهرهای ایران، منسوجات، کیک و شیرینی خانگی و وسایل تزئینی و زینتی و... ارائه می شود. همچنین خدماتی چون تعمیرات کیف و کفش، خیاطی، گل و گلکاری، تعمیرات موبایل، ساخت و تعمیر زیورآلات و ... نیز در اینجا فعال هستند.
در امتداد بازارچه دائمی فرهنگسرای معرفت، بازارچه سرای محله شهران جنوبی قرار دارد که باعث تعامل بیشتر این دو مرکز و رونق بیشتر هر دو بازارچه شده است.
نظر شما