رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت روسیه باید پیش از شروع دور دوم مذاکرات آتش‌بس بمباران شهرهای این کشور را متوقف کند.

Zelensky

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ولودیمیر زلنسکی، در این مصاحبه مشترک با سی‌ان‌ان و رویترز که در کی‌یف پایتخت اوکراین انجام شد، از اعضای ناتو خواست تا برای جلوگیری از عملیات نیروی هوایی روسیه بر فراز اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعمال کنند. زلنسکی گفت چنین اقدامی یک عمل پیشگیرانه شمرده می‌شود و به معنای کشاندن اعضای این پیمان به جنگ با روسیه نیست.

زلنسکی که با وجود پیشرفت نیروهای روسیه از ترک کی‌یف خودداری کرده است، همچنین گفت در صورتی که ناتو از پذیرفتن عضویت اوکراین خودداری کند، باید تضمین‌های امنیتی بر اساس تعهدات قانونی به این کشور بدهد.

زلنسکی همچنین گفت: «لازم است دست کم بمباران مردم متوقف شود، دست کم بمباران را متوقف کنید و بعد پشت میز مذاکره بنشینیم.»

در همان زمانی که این مصاحبه انجام می‌شد، اخبار درباره اصابت یک موشک روسی به یک برج تلویزیونی در پایتخت اوکراین منتشر شد. موشک‌های روسی در ساعات قبلی در همین روز به قلب شهر خارکف در شرق اوکراین اصابت کرده بودند.

با اینکه اوکراین محموله‌های تسلیحات از اعضای ناتو دریافت کرده است و کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای بر ضد روسیه اعلام کرده‌اند، اما زلنسکی خواستار اقدامات بیشتر جامعه بین‌المللی از جمله برقراری منطقه پرواز ممنوع شده است. اما به گفته زلنسکی، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شخصا به او گفته است که فعلا زمان چنین اقدامی نرسیده است.

اوکراین خواستار شتاب‌بخشیدن به عضویتش در ناتو هم شده است، اقدامی که با مخالفت شدید روسیه روبرو شد و یکی از دلایل مسکو برای شروع عملیات نظامی‌اش بود.

زلنسکی گفت: «شرکای ما اگر آماده پذیرفتن اوکراین در ناتو نیستند، باید بر روی ایجاد تضمین‌های امنیتی مشترک با آن کار کنند.»

او افزود:‌«این تضمین‌ها به این معنا هستند که ما دارای تمامیت ارضی داریم، مرزهای ما حفاظت می‌شود، روابط ویژه با همه همسایگانمان داریم، کاملا مصون هستیم و تضمین‌کنندگان به اما امنیت می‌دهند، آنها تعهد قانونی برای این تضمین‌ها می‌دهند.»

زلنسکی ۴۴ ساله در هنگام انجام این مصاحبه در یک ساختمان دولتی به شدت محافظت‌شده ریش‌هایش را نتراشیده بود، یک تی‌شرت خاکی‌رنگ ساده و شلوار و چکمه‌های نظامی به تن داشت.

کد خبر 661027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 1
    زنده بادآقای زلنسکی