گروه بین‌الملل: در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی، احزاب شیعه حاضر در ائتلاف حاکم عراق، اعلام کردند که خواستار تغییراتی در پیش‌نویس توافقنامه امنیتی با آمریکا هستند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که برخی مقامات دولت عراق از نهایی شدن متن پیش نویس توافقنامه امنیتی با آمریکا خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران احزاب ائتلاف شیعه حاکم بر عراق، موسوم به ائتلاف یکپارچه، عصر شنبه همزمان با تظاهرات میلیونی مردم بغداد، با مالکی نشستی را برگزار کردند تا به بررسی این توافقنامه بپردازند.

ائتلاف حاکم عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که علاوه بر نکات مثبتی که در این توافقنامه امنیتی وجود دارد همچنان نکاتی به چشم می‌خورد که نیازمند زمان بیشتر، گفت‌وگوهای بیشتر و اصلاحات در برخی از بندهای آن است.

در این بیانیه آمده؛ کمیته‌ای برای جمع‌آوری  اظهار نظرهای اعضای ائتلاف حاکم تشکیل شده است.

اگر چه در بیانیه ائتلاف یکپارچه اشاره‌ای به جزئیات نکاتی که باید اصلاح شود، نشده است؛ اما دیروز شیخ جلال‌الدین صغیر، عضو فراکسیون ائتلاف یکپارچه از مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کرد: 7بند توافقنامه نیازمند اصلاح و تجدیدنظر است.

صغیر تصریح کرد که سقف زمان‌بندی در تدوین و امضای توافقنامه وجود ندارد بلکه آنچه در امضای توافقنامه اثرگذار است اصول و ارزش‌های حاکمیت ملی در عراق است.

بیشترین اعتراض به مفاد پیش نویس جدید توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا از سوی عبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و رئیس فراکسیون ائتلاف یکپارچه عراق صورت گرفت.

سیدعبدالعزیز حکیم در دیدار شنبه شب خود با رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق در دفترش گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت بسیار بالای توافقنامه امنیتی و نیز وحدت و یکپارچگی ملت عراق و تایید در تضاد نبودن آن با مفاد و بندهای قانون اساسی عراق لازم است در امضای این توافقنامه شفاف‌سازی‌ صورت گیرد.

پایگاه اطلاع رسانی اصوات العراق هم دیروز گزارش داد که جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق و عبدالعزیز حکیم درباره آخرین تحولات عراق با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

در بیانیه‌ای که در این‌باره منتشر شد، آمده است: رئیس‌جمهوری تاکید کرد که در این جلسه نظرات طرفین درباره همه مسائل عراق هماهنگ و یکی بوده است.

براساس این بیانیه، این دیدار با حضور کوسرت رسول علی رئیس منطقه کردستان عراق و برهم‌صالح معاون نخست‌وزیر و دیگر مسئولان عراقی انجام شده اسـت.

مقامات سیاسی عراق هم‌اکنون سرگرم بحث و رایزنی درباره این توافقنامه از طریق شورای سیاسی امنیت ملی عراق هستند تا پیش از فرستادن آن به پارلمان برای رای‌گیری نهایی، درباره آن به موضع واحدی دست یابند.

دو طرف درباره بندهای این توافقنامه از جمله مصونیت قضائی نظامیان آمریکایی در عراق و نیز نحوه حضور نیروهای آمریکایی در عراق اختلاف نظر اساسی دارند.

عراق روز شنبه شاهد تظاهرات میلیونی در مخالفت با این توافقنامه بود. تظاهرات‌کنندگان با سردادن شعارهایی علیه اشغالگران خواستار خروج سریع نیروهای آمریکایی از عراق شدند.

کد خبر 66202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز