کبرا آجربندیان: نخستین نمایشگاه ورزش شهروندی با حضور مسئولان ورزش شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری پایتخت افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه با حضور دکتر ایازی (مشاور عالی شهردار وسخنگوی شهرداری تهران)، علی آقامحمدی(عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)، مصطفی آجورلو (مشاور شهردار  و رئیس تربیت‌بدنی شهرداری تهران)، مصطفی هاشمی‌طبا (رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته‌ملی المپیک)، علیرضا دبیر (عضو شورای اسلامی شهر تهران)، و برخی مسئولان ورزشی کشور برگزار شد. در ابتدا  مصطفی آجورلو با اشاره به اهمیت نقش ورزش شهروندی و جایگاه فعلی آن، اظهار داشت: «طبق فرمایش مقام معظم رهبری، ورزش یک عمل صالح است .

ما نباید نسبت به این مقوله کم‌توجهی کنیم. بی‌شک مردم بزرگترین سرمایه‌های ملی کشورمان محسوب می‌شوند و توجه به سلامت جسم و روان آنها، توجه به حفظ سرمایه‌های ملی است. این غفلت به خصوص در برخی بخش‌ها نظیر ورزش بانوان، بیش از سایر قسمت‌ها به چشم می‌خورد.»وی با اشاره به اهداف برگزاری نخستین نمایشگاه ورزش شهروندی گفت: «یکی از اهداف برپایی چنین نمایشگاهی، نمایش استعدادها و پتانسیل‌های ورزشی در ابعاد گوناگون و البته تلاش برای نهادینه‌ساختن ورزش شهروندی و همگانی است.

در حال حاضر این امر در بسیاری از کشورها نظیر استرالیا، کانادا، سوئیس و ... نهادینه شده است و البته همه ارگان‌ها برای نیل به این مقصود با یکدیگر در تعامل و همکاری مستقیم می‌باشند. ما قصد داریم تا این حلقه مفقوده را به دولت، مجلس و نیز کارگزاران محترم نظام نشان دهیم تا همه برای تحقق این امر مهم – یعنی تأمین و ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان – از طریق ورزش که به فرموده مقام معظم رهبری دروازه صدور معنویت‌ها است، اقدام کنند.»

توسعه ورزش، هدف شهرداری

دکتر ایازی مشاور عالی شهردار تهران نیز در ادامه به مهمترین هدف شهرداری از برپایی نمایشگاه فوق اشاره کرده و گفت: «یکی از اولویت‌ها و اهداف شهرداری تهران، توسعه ورزش شهروندی از طریق نهادینه‌کردن فرهنگ ورزش در میان خانواده‌های تهرانی است و اقدام فوق بی‌شک در راستای فرهنگ سازی در این حوزه می‌باشد.

ما معتقدیم ایجاد نشاط عمومی یکی از مأموریت‌های شهرداری در حوزه اجتماعی بوده و بهترین راهکار برای تأمین هدف فوق، گذر از مسیر ورزش است.»ایازی به ارائه آماری در خصوص میزان مشارکت شهروندان در حیطه ورزش همگانی و مسابقات محلات پرداخت و گفت: «رشد صعودی میزان حضور مردم در عرصه‌های مختلف ورزش محلات، جای بسی خوشحالی است و این امر با تدبیر و همت مسئولانی همچون سردار آجورلو ممکن و میسر شده است.

تربیت‌بدنی شهرداری تهران علاوه بر فراهم‌نمودن زمینه حضور بیش از 108 هزار شهروند تهرانی در قالب تیم‌های ورزشی محلات، ساماندهی 4200 تیم فوتبال محلات و... اقداماتی نظیر توزیع 15 میلیون کارت ورزش شهروندی جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را نیز به انجام رسانیده و از حمایت دکتر قالیباف شهردار تهران در تمامی زمینه‌ها نیز بهره‌مند بوده است و البته با توجه به عنایت شهردار تهران، توسعه اماکن و فضاهای ورزشی در هریک از مناطق 22 گانه پایتخت از رشد چشمگیری برخوردار بوده است که از آن جمله می‌توان به احداث 500 زمین چمن‌مصنوعی، 90 سالن ورزشی ویژه بانوان و... اشاره کرد. ما معتقدیم ورزش یک تکلیف الهی است و عمل بدان واجب. لذا به مساعدت و همکاری همه ارگان‌ها و نهادها نیاز می‌باشد.»

در ادامه مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک اظهار داشت: «امر به ورزش امر به معروف است. تاکنون اقدامات خوبی در زمینه ورزش همگانی از سوی شهرداری تهران اعمال و انجام شده است ولی برای گسترش ورزش، همه امکانات و نیروها باید بسیج شوند حالا هم که تربیت‌بدنی شهرداری تهران چنین فرصتی را بدون دیدگاه اقتصادی و با واگذاری رایگان غرفه‌ها فراهم نموده است.

علیرضا دبیر، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز به لزوم واگذاری و انتقال ورزش همگانی از دولت به شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: «مطابق برنامه چهارم توسعه، 23 وظیفه باید از بدنه دولت جدا شده و به شهرداری‌ها بپیوندد که ورزش همگانی از آن جمله است و من امیدوارم این روند هرچه سریع‌تر طی شده و مخالفت‌ها و مقاومت‌های موجی برداشته شود.»گفتنی است نمایشگاه ورزش شهروندی از 29 مهر جاری تا 3 آبان‌ در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری – بوستان گفت‌وگو- برگزار می‌شود.

کد خبر 66317

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز