چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

آذر مهاجر: حالا سال‌هاست که دیگر همه در خانه‌شان یک جعبه جادو دارند.

این جعبه خیلی شیک‌تر از گذشته شده و هر چند شاید دیگر خیلی شبیه جعبه نباشد، اما گویی جادویی‌تر شده است. تلویزیون‌هایی با ابعاد باورنکردنی با مانیتورهای فلترون و امکانات متنوعی که در اختیار می‌گذارند، باعث‌شده این وسیله همچنان جادویی بماند.

حالا دیگر دستگاه‌های تلویزیون فقط وسیله‌ای برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی نیستند. این جعبه عضوی از اعضای خانواده و در عین حال بخشی از دکوراسیون خانه‌ها شده است. خانواده‌ها برای آن جایگاه مشخصی را تعریف ‌کرده و حتی مبلمان خانه را براساس جای تلویزیون تعیین می‌کنند؛ در انتخاب نوع و رنگ دستگاه، وسواس به خرج می‌دهند و حتی  خانواده‌های متوسط به بالا ممکن است هر چند وقت یکبار دستگاه تلویزیون خود را عوض کنند تا تلویزیون زیبا تری اگر به بازار آمده و تناسب بیشتری با دکورهایشان دارد به خانه بیاورند. البته در بیشتر این مواقع خرید دستگاه‌های جدید به خاطر داشتن تلویزیونی به‌روز تر با خدماتی پیشرفته‌تر است.

اما همه این نکاتی که درباره خرید و انتخاب دستگاه تلویزیون ذکر شد، هیچ ارتباطی با محتوای آن پیدا نمی‌کند یا نکرده است! متأسفانه کمتر در تولید و انتخاب محتوا برای این جعبه جادویی موارد ذکر شده مد نظر مدیران و برنامه سازان تلویزیون قرار می‌گیرد. واقعا چقدر برنامه‌سازان تلویزیون ما در ساخت انواع برنامه ها؛ برنامه‌هایی چون میزگرد، برنامه‌های خبری، گزارش‌ها و نیز حتی سریال‌هایی که زمان معاصر را روایت می‌کنند و دست طراحان را بازتر می‌گذارند، به این نکته توجه دارند که تلویزیون عضو یک خانواده و جزئی از یک خانه است! چقدر طراحان به این فکر کرده و می‌کنند که در انتخاب رنگ‌ها، چینش صحنه‌ها و دیگر جزئیات می‌شود به این نکته هم توجه داشت؟! توقع زیادی نیست اگر بخواهیم که برنامه سازان سیما، هر سکانس را به مثابه تابلو یا پوستری ببینند که قرار است در بخشی مهم از فضای یک خانه توجه افراد خانواده را به‌خود جلب کند؟!

نکته دیگر در این باره، به سیستم‌های فرستنده تلویزیون ما بر می‌گردد. متأسفانه هر قدر فضای بازار و تنوع دستگاه‌های تلویزیون وارداتی و حتی تولید داخل در کشورمان، امکان انتخاب بیشتری را برای مخاطبان تلویزیون ایجاد می‌کنند و هر روز نمونه‌های جدیدتر و متنوع تری از آنها به بازار می‌آیند، فرستنده‌ها و سیستم‌های تصویربرداری در صدا و سیما رشد نمی‌کنند و به روز نمی‌شوند.

 همین کهنگی سیستم‌های فرستنده و تجهیزات تصویر برداری سبب شده که بسیاری از خانواده‌ها نتوانند از همه امکانات دستگاه تلویزیون خود بهره ببرند. بسیار پیش آمده که برای پر کردن کادر تلویزیون به کمک ریموت کنترل، تصویر را بزرگ کرده‌اند اما آنچه شاهدش بوده‌اند، تصاویری است کشیده و نا متناسب.

تصاویر گرفته شده توسط تجهیزات قدیمی و ارسال آنها توسط سیستم‌های فرستنده‌ای که با امکانات روز، هماهنگ نیستند باعث می‌شود تصاویر دریافتی در تلویزیون کشور ما از کیفیت لازم برای بهره مندی از امکانات دستگاه‌های تلویزیونی برخوردار نباشند. همین بی‌توجهی یا شاید هم حسابگری مدیران سیما باعث می‌شود، مخاطب امروز در فضای خانه زیبایش بنشیند و تصویری کوتوله از آدم‌ها و ساختمان‌ها و...  را در تلویزیون گرانقیمتش تماشا کند، آن هم البته اگر مجبور باشد!

همیشه ارائه خدمات زمانی با رضایت مخاطب همراه خواهد شد که همه جوانب مد نظر قرار گیرد. مدیران سیما هم برای عرضه خدمات مناسب به مشترکین خود و ارائه کارنامه‌ای شایسته باید که نیازهای کمی و کیفی مخاطبان خود را توامان مد نظر قرار دهند و برای به روز شدن، گسترش و رشدی همه جانبه را برنامه‌ریزی کنند. نباید فراموش کرد که همیشه رقبا هستند و همواره بهتر‌ها از راه می‌رسند.

کد خبر 66417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز