چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محیط دیجیتال به دلیل بعدمنفی و مثبتی که دارددر2جنبه قابل بررسی است ومی‌توان آن رامحیطی بین اعجاز و سحر تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار ستادخبری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، صفارهرندی در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بابیان این مطلب افزود: محیط دیجیتال از آن نظر که کارهای خوب وشایسته‌ای باهدف ترویج دانش روز دنیا، توسعه فناوری‌ها و آگاهیهای ضروری زندگی اجتماعی از آن استفاده می شود،محیطی اعجاز گونه دارد.

وی ادامه داد: از منظردیگر، محیط دیجیتال جادوگر و دارای اعجاز شیطانی است. زیرا در این محیط شرایط برای معرفی غیرواقعی یک موضوع و نمایش تصویرغیرواقعی و برخی سوء استفاده ها نیز مهیا است که با استفاده از آن می توان تصویر یک بیگناه را گناه آلود و مطالب کفرآمیز را به اسم مطالب مفید در تیراژ گسترده با اهداف شیطانی نمایش داد.

باید از دسترس سود جویان دور شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم  دور نگه داشتن محیط دیجیتال و وب از دسترس سودجویان تصریح کرد: یکی از مسائل جدی در این فناوری نوین که باید حتماً رعایت شود، اخلاق سالم است و باید با توجه به سرعت و دامنه وسیعی که این فناوری نوین دردنیا دارد با آن همگام شد تا دست افرادی که اهداف شیطانی دارند از آن کوتاه شود.

نظارت و کنترل به معنی محدود کردن نیست

مهندس صفار هرندی همچنین به نظارت و کنترل محیط دیجیتال و وب اشاره کرد و افزود: باید سالم سازی در محیط وب و دیجیتال انجام گیرد تا زمینه حضور برای قشر بیشتری از مردم در آن فراهم شود.

وی تصریح کرد: کنترل و نظارت به معنای محدود کردن و تعریف قانون های محدود ساز نیست و این نظارت و کنترل باید با بررسی و شناخت ابعاد مختلف این دانش و  شناسایی افرادی که از آن بهره می برند همراه باشد.

وی ادامه داد: محیط دیجیتال نباید آلوده شود تا مومنان وافراد متدین از آن فاصله نگیرند ،زیرا نبود کنترل و نظارت باعث بروز برخی مشکلات و دور شدن قشرهای مختلف مردم از این فناوری نوین خواهد شد.

برای فناوری دیجیتال،چارچوب تعریف می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این فناوری به عمق زندگی انسان وارد شده است و باید بدون ایجاد محدودیت بیجا و اضافه برای آن قانون و چارچوبی تعریف شود. وی با اشاره به شکل گیری مرکز IT در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این مرکز خودش را به سرعت با مراکز مربوط به فناوری دیجیتال همگام کرده است و در فرصت محدودی که شروع به کارنموده،فعالیت های زیادی انجام داده است. صفار هرندی در پایان افزود: برگزاری این نمایشگاه نشانگر آمادگی دولت و وزارت ارشاد برای گسترش این دانش در کشور است.

بودجه بخش فناوری‌های دیجیتال 20 برابر شده است

با توجه به گستردگی و فراگیری فناوری دیجیتال، سعی شده است تا تمامی زمینه‌ها در حوزه دیجیتال و ابعاد مختلف این فناوری نوین شناسایی شود به نحوی که بودجه این بخش نسبت به سال گذشته 20 برابر افزایش داشته است.

مهندس صفار هرندی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: کلیه فعالیتهایی که درکشورانجام می‌گیرد ازجمله فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد، رنگ و بوی دیجیتال به خود گرفته است وباید زیرساخت‌های ورود به این عرصه فراهم شود و مهم‌ترین بخش آن،آمادگی به لحاظ نرم‌افزاری است و باید ورود این فناوری گسترده را درحیات فرهنگی خود تعریف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون حرکت اجرایی مؤثری در ا ین زمینه انجام نشده و به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اکتفا شده است توضیح داد: ما باید تمام زمینه‌های فعالیت فناوری دیجیتال و فعالان این عرصه را شناسایی کنیم و بدانیم چه افرادی از این فناوری به عنوان شغل استفاده می‌کنند و چه کسانی از آن سوء استفاده می‌کنند و باید با شناخت ابعاد مختلف این  فناوری، نسبت به تدوین قانون و نحوة حمایت از کاربران اقدام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده در حوزه تبلیغات در فناوری های دیجیتال تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با هدف شناخت و بررسی جنبه‌های مختلف این فناوری نوین از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد است که باید ضمن گستردگی، تداوم نیز داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه مبنی بر کافی نبودن بودجه اختصاص داده شده به فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد : بودجه در نظر گرفته شده امسال با یک تصاعد بسیار بالا نسبت به سال‌های گذشته همراه بود ولی با توجه به گستردگی این فناوری نوین، بودجه اختصاصی کافی نیست و با بررسی و مساعدت مسئولین، در آینده افزایش خواهد یافت.

کد خبر 66497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز