گروه بین‌الملل: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، توفیق طیراوی رئیس دستگاه اطلاعاتی تشکیلات خودگردان و دیاب علی فرمانده نیروهای امنیتی فلسطین در کرانه باختری را از سمت‌هایشان برکنار کرد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، عباس، سامح عبدالمجید را به‌عنوان رئیس جدید دستگاه اطلاعاتی تشکیلات خودگردان و محمود نجار را به‌عنوان فرمانده نیروهای امنیتی همین دستگاه در کرانه باختری تعیین کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان البته پس از برکناری ژنرال طیراوی وی را به سمت مشاور امنیتی خود و رئیس آکادمی علوم امنیتی فلسطین در شهر اریحا منصوب کرد.

 با این حال طیراوی و دیاب علی، دستور محمود عباس در زمینه‌ برکناری‌شان را رد کردند.

پایگاه اینترنتی المحیط به نقل از منابع نزدیک به محمود عباس گزارش داد که عباس به همراه مشاورانش به بررسی نحوه برخورد با این مسئله به‌ویژه با توجه به حمایت آمریکا از این 2مقام امنیتی، پرداخته است.

طیراوی و دیاب علی از حمایت کیت دیتون، ژنرال آمریکایی برخوردار هستند.

رژیم صهیونیستی نیز معتقد است، طیراوی و دیاب علی تلاش زیادی در سرکوب مقاومت و تعقیب اعضای آن داشته‌اند.

طیراوی از سال1994 تا سال2006 مدیر سازمان اطلاعات کرانه باختری بود و بعد از آن به سمت رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین منصوب شد.

طیراوی گفته است که هر پست دیگر را که عباس به وی پیشنهاد کند، رد می‌کند. وی در نخستین صحبتش بعد از انتشار خبر برکناری‌اش گفت: من قصد دارم برای ادامه‌ تحصیلاتم به انگلیس سفر کنم.

یک مقام نزدیک به طیراوی به روزنامه الشرق‌الاوسط - چاپ لندن- گفت: عباس تحت اعمال فشارهای جنبش حماس است که خواستار برکناری 4نفر از فرماندهان دستگاه اطلاعاتی فلسطین از جمله طیراوی و علی شده بود.

این مقام افزود: اقدامات طیراوی در جهت تحکیم نفوذ دولت سلام فیاض، نخست وزیر موقت فلسطین بود.

شبکه العربیه هم در تحلیل اقدام عباس اعلام کرد: ایجاد تغییر در دستگاه‌های امنیتی فلسطین از مهم‌ترین موضوعات مورد طرح در مذاکره ملی فلسطین در مصر خواهد بود.

روزنامه القدس العربی هم در این زمینه نوشت، اقدام عباس در برکناری توفیق طیراوی و دیاب علی در واکنش به درخواست جنبش حماس برای برکناری سران دستگاه‌های امنیتی در کرانه باختری و پایان دادن به اختلافات در داخل دستگاه‌های امنیتی فلسطین و نیز جنبش فتح صورت گرفته است

کد خبر 66510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز