جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
۱ نفر

نمی‌توانیم قیمت سوخت را کاهش دهیم، اما حداقل می‌توانیم ترفندهایی برای مصرف بهینه سوخت را به شما پیشنهاد دهیم.

یارانه بنزین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خودروبانک، قیمت سوخت در بیشتر مناطق دنیا گران‌ است. اگرچه نمی‌توانیم قیمت سوخت را کاهش دهیم، اما حداقل می‌توانیم ترفندهایی برای مصرف بهینه سوخت را به شما پیشنهاد دهیم.

سرویس‌های تعمیر و نگهداری خودرو را انجام دهید

چراغ چک موتور را نادیده نگیرید. موتورهای جدید با سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته کار می‌کنند؛ حتی اگر خودرو به خوبی کار می‌کند، ایجاد مشکل در یک سنسور می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شود. همچنین فیلترهای سوخت و هوا را به طور منظم تعویض کنید. ترمزهای چسبنده و فرمان تنظیم‌نشده نیز مقاومت غلتشی و در نتیجه مصرف سوخت را افزایش می‌دهند.

باد تایرها را تنظیم نگه دارید

این نکته را می‌توان بخشی از سرویس تعمیر و نگهداری خودرو در نظر گرفت، اما باید جداگانه به آن اشاره کرد چون اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر فشار باد تایر فقط یک psi کمتر از میزان مناسب باشد مصرف سوخت را ۰.۴ درصد افزایش می‌دهد. بهتر است به جای باد کردن تایر تا میزان حداکثر ثبت‌شده روی آن، به دستورالعمل خودروساز در این زمینه توجه کنید.

از شر وزن اضافی خلاص شوید

درآوردن تمام صندلی‌های خودرو به جز صندلی راننده یک امر ضروری برای موفقیت در مسابقات درگ است، اما به صورت کلی هر خودروی سبک سوخت کمتری مصرف می‌کند. اگر وسایل اضافی زیادی در خودرو دارید آن‌ها را در جای دیگری نگهداری کنید، چون هرچه وزن خودرو بیشتر باشد سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع

این کار شاید برای کسانی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند سخت باشد. قدرت کمپرسور تهویه مطبوع از موتور تأمین می‌شود و بخشی از مصرف سوخت به این کار اختصاص می‌یابد. البته خاموش کردن تهویه مطبوع و پایین دادن شیشه‌ها هم به دلیل مسائل آیرودینامیک باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. به جای این کار می‌توان از سایبان برای خنک نگه داشتن خودرو در طول روز استفاده کرد. همچنین اکثر سیستم‌های کنترل تهویه دارای یک دریچه خالی هستند که بدون استفاده از سیستم تهویه مطبوع هوای بیرون را به داخل کابین هدایت می‌کند.

اهمیت آیرودینامیک - باز کردن باربند

اینکه خودروسازان درباره ضریب درگ جدیدترین مدل‌های برقی خود صحبت می‌کنند دلیل مهمی دارد. آیرودینامیک بهتر به معنای قدرت موردنیاز کمتر برای غلبه بر مقاومت هوا و در نتیجه مصرف سوخت کمتر است. اگر خودرو یا شاسی بلند شما باربند دارد، وقتی از آن استفاده نمی‌کنید آن را باز کنید یا بارهای اضافی روی آن را در جای دیگری نگهداری کنید.

بیش از حد گاز ندهید

احتمالاً این مورد را هم زیاد شنیده باشید، اما ارزش تکرار کردن را دارد. بهترین روش رانندگی، رانندگی آرام و روان همراه با گاز دادن ملایم است. رعایت سرعت مجاز یا رانندگی با سرعت کمی کمتر از حد مجاز مصرف سوخت خودرو را بهینه می‌کند.

برای رفت و آمد خود برنامه‌ریزی داشته باشید

اینکه شرکت‌ها پول زیادی را صرف مسائل لجستیکی می‌کنند دلیل خوبی دارد. مثلاً اگر ‌بتوانید مسیری را برای رانندگی روزمره خود انتخاب کنید که یک مایل از میزان مسافت طی‌شده توسط شما را کاهش می‌دهد، صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت خواهید کرد. رفتن به مناطق پرترافیک در ساعاتی غیر از ساعت شلوغی نیز قطعاً در این زمینه کمک می‌کند.

برای توقف کوتاه خودرو را خاموش نکنید

هنگام توقف پشت چراغ‌های راهنمایی یا سایر وضعیت‌های ترافیکی خودرو را خاموش نکنید. این کار برای خودروهای دارای سامانه خاموش روشن خوب است، اما در خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند منجر به فرسایش قطعات می‌شود.

از بنزین با اکتان مناسب استفاده کنید

قیمت سوخت در بالاترین حد خود قرار دارد و بنزین اکتان بالا از سایر انواع آن گران‌تر است. شاید وسوسه‌ شوید که سوخت اکتان پایین را انتخاب کنید، اما بهتر است همیشه از اکتان توصیه‌شده توسط خودروساز استفاده کنید. استفاده از بنزین اکتان بالا لزوماً منجر به مصرف بهینه سوخت نمی‌شود، اما استفاده از بنزین اکتان پایین ممکن است برای شما دردسرساز شود، چون کامپیوتر موتور زمان اشتعال را مطابق با سوخت مورد استفاده تنظیم خواهد کرد و این می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.

موتور را در دور موتور خیلی پایین نگه ندارید

نگه داشتن موتور در دور موتور خیلی پایین و حرکت در حالت دنده مرده می‌تواند به آن آسیب برساند؛ رانندگی آرام و روان نقش مهمی در مصرف بهینه سوخت دارد. این در مورد یک فورد موستانگ قدیمی یا جدیدترین تویوتا پریوس هیبریدی هم صدق می‌کند.

کد خبر 665104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    12 42
    ترفند دیگری که من بکار می برم ولی کمی خطرناک است خلاص کردن دنده اتومبیل در سرازیری ها ست و نقاطی از خیابان که خلوت تر است.
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      18 11
      تو سر پایینی ماشین اصلا سوخت مصرف نمی کنه، مثل اینه که ماشین داره در جا کار میکنه.
    • آرش IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      14 5
      این کار فقط برای خودرو های کاربراتوری جواب میده،در خودروهای انژکتوری هر زمان پاتون رو از گاز بردارید تزریق سوخت به دستور ECU متوقف میشه.پس هیچ وقت نیاز به این کار خطرناک نیست.
    • hosseinrasouli1333 IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      12 2
      هیچ وقت این کار رو نکن به دو علت اولیش رو زیاد‌مطمئن نیستم درست باشه یا نه چون شنیدم وقتی ماشین مسافت زیادی خلاص است روغن در پیستون نسبت در حالت دنده به گردشش زیاد نیست و باعث اصطحلا‌ک بالا میشه اما نمیدونم چقدر صحت داره یا نه اما علت دوم رو مطمئنم اونم اینکه چون خلاص میکنی تو سرپایینی سرعتت میره بالا مجبور میشی هی ترمز بزنی که این ترمز زدن هم باعث میشه مصرف سوختت بالا بره و هم اینکه لنت ترمز هات زودتر هم خورده میشن و اگه مسافت زیاد این کار رو انجام بدی به خاطر داغ شدن زیاد لنت هات ترمز هات دیگه به خوبی عمل نمی‌کنند پس بهتره تو سرپایینی تو دنده باشه مخصوصا دنده سنگین
    • ناشناس IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      3 9
      در دنده خلاص شبیه در جا کار کردن خودرو هست که مصرف سوخت رو بالا می بره پس ترفند شما اشتباه هست
  • علی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    38 6
    تمام موارد کاهش سوخت را بیان کردید اما مورد اصلی را بیان نکردید که دلیل اصلی مصرف سوخت بی کیفیت بودن ماشینهای ایرانی هست ماشینهای خارجی مصرفی بیشتر از نصف خودروهای داخلی دارند
    • مسعود عدالت منش IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      25 5
      خلاص کردن کاراشتباهیست یکی باعث خارج شدن ازاختیارراننده میشه دوم اینکه باعث پایین امدن فشارروغن میشه.راه غلط توصیه نکنید لطفاً
    • فقیرایرانی US ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      11 23
      ای ول لا دمت گرم داداش منم کار همیشمه هرجا بتونم خلاص میکنم ماشینم تکه گاز ندارم حریف پول بنزین نمیشم باید از هزینه خورد و خوراک بزنم بدم واسه بنزین کمرم شکسته از مخارج سنگین خدایا کاش تو این کشور بدنیا نمی امدم.
    • مهدی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      7 1
      در حرکت در سرپایینی با دنده خلاص امکان خاموش شدن ماشین هست. در این صورت، دیگه نمی تونی ترمز بگیری و فرمان هم سفت میشه. تا بخوای ماشینو جمع کنی خدای ناکرده امکان حادثه وجود داره.
  • دکترقاسم حسینی اخوان 09153138554 IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    38 3
    و نگفتید که علت عمده مصرف سوخت در ایران اتومبیل های آشغال و بنزین های آشغال است
    • صالحی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      8 2
      سلام عزیزم ماشین های انژکتوری توسرازیر جاده اصلا بنزین خیلی خیلی نا چیزی مصرف می کند حتی ازسلو کمتر و ضمنا خیییییلی کار خطرناکی است چون سیستم اسیو دائمی داره سوخت را کم میکنه تا دور موتور به حدود ۱۰۰۰ دور در دقیقه برسه. پس این که ماشینو خلاص کنی گاهی ضرر جبران ناپذیری به بار میاره، حتتتما به این موضوع اهمیت بدهید
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      3 3
      دکترش چی بود
  • بهزاد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    26 5
    تعویض به موقع هواکش ازارکان اصلی پایین آوردن مصرف سوخت میباشد
  • صالح نژاد IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    4 6
    یک راهه مهم دیگر اینه ک: بخصوص در مسافتهای طولانی تر، پشته یک کامیون، قرار بگیری، تا از شکاف باد جلویه او ذینفع بشی، و متوجه میشی، ک چقدر پایت رو پداله گاز، کمتر میشود،و احساس میکنی باده کامیون، تو را می کشد جلو، یعنی قدرتی ک کامیون، در مقابله باده جلویش، میشکافد، تو هم بهره مند میشی، البته با یک حواس دقیق، و فاصله متناسب، ک حواست ب ترمز گرفتنه احتمالیه کامیون باشد.
  • مجتبی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    2 3
    خلاص کردن ماشین هیچ ایرادی نداره از لحاظ مکانیکی و استهلاک ماشین کم میشه در خیابان های خلوت یا جاده ها و به شرط و شروط حرفه‌ای بودن شما در رانندگی که اولا ترمز نگیرید که مصرف لنت شما بالا میره،دوما طبیعتاً وقتی دور موتور پایین بیاد مصرف سوخت هم پایین میاد و چرخش روغن و آب در سیلندر هم با پایین آمدن دور موتور کم میشه که طبیعیه ، کولر ماشین یا تهویه هوا مطبوع ماشین هم تاثیر خودش رو داره و مصرف رو زیاد میکنه ولی فشار زیادی به موتور نمیاره که خسارت به بار بیاره
  • اسماعیل IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    2 7
    فیلتر هوا را زود برود عوض کن و نتیجه را بگو