رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران درباره شفاف‌سازی فعالیت شهرداری تهران گفت: اطلاعات املاک و هر آنچه مایملک شهرداری تهران است به زودی روی سامانه شفافیت قرار می‌گیرد؛ به این معنی که اطلاعات املاک از لابلای زونکن‌ها به اتاق شیشه‌ای شفاف‌سازی منتقل می‌شود.

احمد صادقی -رئیس شورای شهرستان تهران

احمد صادقی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در این باره گفت: در گام جدید شورای ششم، اطلاعات و جزئیات همه زمین‌ها و املاکی که خریداری می‌شوند و یا به فروش می‌رسند روی سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود و بر همین اساس مردم می‌توانند به همه اطلاعات املاک مدیریت شهری پایتخت دسترسی داشته باشند.

او  درباره برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه موضوع شفافیت از اولویت‌های اصلی دوره ششم مدیریت شهری نیست، تصریح کرد: ما معتقدیم چه شهروندان تهرانی که به ما اعتماد کرده‌اند که شهر را با پول عوارضی که پرداخت می‌کنند برایشان اداره کنیم و چه شهروندانی که به ما رای نداده‌اند، باید بدانند در اداره شهر چه اتفاقاتی می‌افتد.

صادقی با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار خوب دوره پنجم شورای شهر تهران اهمیت دادن به حوزه شفاف‌سازی بود، افزود: مدریت شهری دوره ششم نیز نه تنها این موضوع را پیگیری می‌کند بلکه به فکر توسعه شفافیت در اطلاعات هم خواهد بود و در همین راستا برخی برنامه‌های جدید را در این زمینه اجرا خواهیم کرد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: سامانه‌هایی که در گذشته فعال بوده مثل سامانه معاملات، هزینه‌ها و گزارش‌های مالی و تفریق بودجه به صورت ماهانه در سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود و مردم می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین همه فعالیت‌ و عملکردهای شهرداری تهران در حوزه نیروز انسانی، حوزه مالی و قراردادها و ... برای شهروندان قابل ملاحظه است.

دسترسی مردم به اطلاعات املاک شهر

صادقی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در گذشته انجام نشده و ما بر آن تاکید داریم، بارگذاری اطلاعات املاک شهرداری روی سامانه شفافیت است. چرا که یکی از قسمت‌های مهم شهرداری تهران، سازمان املاک و مستغلات به حساب می‌آید که همه اطلاعات مربوط به املاک شهرداری تهران در این سازمان وجود دارد و این سازمان متولی تهاتر، خرید و فروش املاک است.

انتقاد رئیس کمیته شفافیت شورا از روند شفاف‌سازی| گزارش‌های بارگذاری شده برای مردم قابل فهم نیست

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از طرف دیگر با توجه به  اینکه املاک شهرداری در بودجه غیرنقدی شهرداری رقم بالایی دارد، به همین خاطر و برای شفاف‌سازی بخش عمده‌ای از دخل وخرج مدیریت شهری  با سازمان املاک شهرداری در حال مذاکره هستیم که همه اطلاعات را روی سامانه شفافیت قرار دهیم تا مردم بتوانند با مراجعه به این سامانه به همه اطلاعات املاک دسترسی داشته باشند.

اصلاح سامانه‌های نظارتی برای گزارش فساد

صادقی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت طرح گزارشگران فساد، گفت: این موضوع یکی دیگر از محورهای مهم شفاف‌سازی است. با توجه به اصلاحاتی که در سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸  ایجاد و درگاه  ورودی این دو سامانه یکی شده است، امکان رصد و پیگیری گزارش‌ها و شکایت ها از شهرداری آسان‌تر خواهد شد.

او درباره نحوه تشویق گزارشگران فساد هم توضیح داد: این موضوع در کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در حال پیگیری است که به محض آماده شدن اطلاعات آن، از طریق همکارانم در این کمیسیون به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

رئیس کمیته شفافیت وشهر هوشمند شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره قابل فهم نبودن برخی اطلاعات موجود بر روی سامانه شفافیت، گفت: همانطور که در جلسه شورا مطرح کردم، برخی اطلاعاتی که روی سامانه شفافیت قرار می‌گیرد، اطلاعات تخصصی و بر اساس جداول مالی است که معمولا مورد استفاده حوزه‌های تخصصی حسابرسی قرار می‌گیرد و طبیعتا معنا و مفهومی برای عامه مردم ندارد. بر همین اساس خواست ما از مدیریت شهری این است که این اطلاعات، به نحوی باشد که مردم بتوانند با آن ارتباط بگیرند و متوجه شوند که بودجه‌ها در کجا و چگونه هزینه می‌شود.

صادقی اضافه کرد: پیگیر این بحث هستیم که در صورت تحقق، این موضوع هم گام بزرگی در راستای شفاف سازی اطلاعات برای عموم مردم باشد. البته برخی بخش‌های این سامانه متاسفانه به روز نشده است که من بارها نسبت به این موضوع تذکر داده‌ام. اما با توجه به تاکید دوره ششم مدیریت شهری بر موضوع شفافیت، این مباحث نیز برطرف خواهد شد.

کد خبر 668411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha