آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر می‌گوید: اهل دعوا نیستم اما محترمانه باید بگویم به برنامه «عصر جدید» معترضم. داوران این برنامه برخلاف ادعایی که می‌کنند، درکی از هنر ندارند و بویی از موسیقی فولکلور به مشامشان نرسیده است.

آتش تقی پور

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: برنامه «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی، جزو برنامه‌های پربیننده نوروز بود. این برنامه که کپی یک برنامه مشهور خارجی است صدای برخی منتقدان را درآورده است. برخی به شیوه اجرای علیخانی ایراد می گیرند و برخی به نوع انتخاب داورها و برخی هم معتقدند همه استعدادها در این برنامه دیده نمی‌ شوند. یکی از منتقدان این برنامه کسی نیست جز آتش تقی‌پور که مویی در سینما و تئاتر سفید کرده است و سالها خاک صحن خورده است.

با تقی پور درباره عصر جدید صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

برنامه‌هایی مانند «عصر جدید» را در تلویزیون دنبال می‌کنید؟

بله. یکی دو بار هم دیده‌ام. دیدم که جوانی وارد این برنامه شد و جوان‌ها را در این برنامه به نوعی دست می‌انداختند. حتی در این برنامه عنوان شد که ۸۰ درصد جوانان می‌توانند آواز بخوانند.

این برنامه را چگونه ارزیابی کرده‌اید؟

ما مقلدان بی ریشه‌ای هستیم. برخی از داوران هم مانند داوران همین برنامه آدم‌ها و مدعوین را دست می‌اندازند و دست کم می‌گیرند.

جوانی که چیزی برای عرضه کردن ندارد چه؟ او را هم از نظر شما نباید دست انداخت؟

به هیچ وجه! مگر ما چه به آنها تا به امروز بخشیده‌ایم که توقع داریم در آنجا شاهکار کنند و برایتان عالی اجرا کنند. باید گفت اگر خود آنها را هم امتحان کنند، همه‌شان از مسابقه رد شوند.

یعنی این برنامه کپی موفقی هم نیست؟

وقتی خارجی‌ها چنین برنامه‌ای تدارک می‌بینند، داورانشان هم برنامه اجرا می‌کنند و مردم آنها را می‌بینند. بر این منوال عیاری در دست تماشاگران وجود دارد. کدامیک از این داوران و دست‌اندارکاران عصر جدید تا به حال در برنامه‌ای خودشان محل آزمون و خطا قرار گرفته‌اند؟ به عنوان هنرپیشه باید بگویم که تخصصی به فرض در حوزه آوازهای ایرانی ندارم اما دست‌کم داوران می‌توانند به جای سرکوفت زدن، شرایط اجتماعی را درنظر بگیرند که شرکت کننده در عصر جدید از چه دانش و بینش و هنری برخوردارند. چنین شیوه‌ای به نظرم مردود است.

انتقاد بازیگر تئاتر و سینما از برنامه عصر جدید | ما مقلدان بی ریشه‌ای هستیم | داوران عصر جدید بروند یاد بگیرند | مردم را در اجرای زنده تحقیر نکنید!

راه حل جذب مخاطب در برنامه‌ای مانند عصر جدید چیست؟

کاش اصلاً از کسی تقلید نمی‌کردیم. ما می‌توانیم برنامه‌های ویژه خودمان را بسازیم. یعنی آنچه در سنت‌هایمان هم ممکن است وجود داشته باشد و اگر بیابیم، دریافت خواهد شد. نه اینکه زنگ طلایی بزنیم و از این جور کارها.

به نظرتان در زمینه استعدادیابی این برنامه چگونه عمل کرده است؟

به نظرم استعدادهایی که در کشورمان وجود دارد، حیف است که در چنین برنامه‌ای شرکت کنند. به ویژه برخی شرکت کنندگان وقتی کارهای دست جمعی می‌کنند، هنرشان مشخص می‌شود. کارهای فردی گاه به خود فرد و هنر او بازمی‌گردد و بس اما کارهای جمعی که نیاز به هارمونی و هماهنگی دارد و حرکت در آنها به چشم می‌خورد، زحمت ویژه‌ای می‌طلبد. به عنوان بازیگر رسماً باید از اجرای آنها تقدیر کنم. وقتی هنر و اجرا را در کار آنها می‌بینم، لذت می‌برم.

اگر برنامه کپی باشد، نقد بر داوران وارد است یا بر اجرا کنندگان برنامه هم وارد خواهد بود؟

قاعدتاً ما محیطی مانند محیط خارجی‌ها می‌سازیم. صحبت این نیست که از غرب تقلید نکنیم. بسیاری از کارها را بر مبنای تقلید یادمی‌گیریم اما مکان‌های ویژه‌ای حتی در تهران هست که از آنها غافلیم. به جای اینکه لوکیشن را مانند خارجی‌ها آنجا ببریم و درست مانند رسانه‌های غربی شویم، می‌توانیم از بافت‌های گردشگری خودمان بهره ببریم. اگر چنین باشد هم تماشاگر خارجی کارمان را خواهد دید و هم در داخلی.

چرا از پتانسیل‌های خودمان بهره نمی‌برند؟

معتقد نیستم که خیلی هم به عقب بازگردیم. منظورم استفاده از آنچه داریم است، از لباس‌ها، سنتمان و... گاهی می‌توانیم در برنامه‌ای مانند عصر جدید از افراد خواهش کنیم که فرهنگ خودمان را بشناسانند تا خودمان هم بفهمیم چنین المان‌هایی را در فرهنگمان سراغ داریم.   به نظرم مجری عصرجدید بهتر است محبت خود را در طبق اخلاص بگذارد. نه اینکه کارهایی از او سر بزند که مخاطبانش دچار اضطراب و استرس شوند. داوران باید مادرانه و پدرانه آنها را راهنمایی کنند و رفتاری برادرانه با آنها داشته باشند. آنها به اندازه کافی در جامعه مشکلات دارند و نیازی به ایجاد مشکل و تحقیر شدن در برنامه ندارند. برنامه عصرجدید باید تلاش کند تا مشکلات بیشتری برای مردم فراهم نکند.

انتقاد بازیگر تئاتر و سینما از برنامه عصر جدید | ما مقلدان بی ریشه‌ای هستیم | داوران عصر جدید بروند یاد بگیرند | مردم را در اجرای زنده تحقیر نکنید!

از چه چیز برنامه عصر جدید تا به امروز از همه بیشتر رنجیده خاطر شده‌اید؟

آنچه مرا به عنوان ترک و آذربایجانی و کسی که تا حدی به موسیقی فولکلور احاطه دارد، موسیقی شناسی و داورانی است که در این برنامه ادعای موسیقیدان بودن دارند. ساز عاشیق‌ها و نوازندگی این ساز یعنی «قوپوز» درک پیچیده‌ای ندارد. در یک قسمت از برنامه عصر جدید دیدم که نابینایی، این ساز را فوق‌العاده نواخت اما دو چراغ قرمز گرفت. شما وقتی بلد نیستید قضاوت کنید، چرا ازتان دعوت می‌کنند تا نظر بدهید. شما حساب کنید که یک نابینا چقدر باید زحمت بکشد که جای نت‌ها را درست بیابد. او درست انگشتانش را همانجا می‌گذاشت و در عین حال که ساز می‌زد، می‌خواند که کار بسیار سختی است. به عنوان هنرمند باید بگویم که شرمم می‌شود که او دو چراغ قرمز گرفت. دو داوری که ادعای موزیسین بودن دارند به هیچ وجه فرهنگ فولکلور ما را نمی‌شناسند. به آنها می‌گویم که باید بروند و یادبگیرند.

اینکه به دیگران سفارش می‌کند که برو یادبگیر، من هم از همینجا می‌گویم که باید لطف کند و برود و فرهنگ عاشیق‌های ترک را ببیند و بفهمد و بداند که کسی که چنین زیبا می‌نوازد در قلب مردم جای دارد. آن نابینا با آن توانایی الگوی آدمی است که نقص عضو دارد. او الگوی معلولی است که از معلولیتش که همان نابینایی باشد، بهره‌برداری فوق‌العاده‌ای کرده است. او را باید ارج نهاد و به دیگران نشان داد تا مردمی که حتی سالم‌اند و به خودشان زحمت نمی‌دهند پشتکار داشته باشند، درس بگیرند. این موضوع مرا عذاب می‌دهد. اگر آن دارو بلد نیست لااقل رای‌هایی بدهد که خنثی باشد. اگر آن دوست داور موزیسین است باید از او پرسید که چرا فرهنگ کشورمان را نمی‌داند و با آن آشنا نیست؟!

ساز قوپوز جزو فرهنگ موسیقایی ماست و به هیچ وجه هم جلف نیست. ساز مقدس ترک زبان‌هاست که البته جاهایی همین ساز را به دو تار تغییر داده‌اند. این عیب بزرگی بود که مرا انگشت به دهان گذاشت. مگر ما به این کشور تعلق نداریم؟ درباره قضاوتش راجع‌به کسان دیگر هم که افاضات فضل می‌کند و فکر می‌کند خیلی می‌داند، باید گفت که چنین نیست. او خیلی هم نمی‌داند! باید یادبگیرد.

یکبار فکر کردم که اگر از کشورم خارج شوم چه می‌شود. پیش خودم سوال کردم که از فرهنگ ایرانی چه می‌دانی؟ چقدر مولوی را خوانده‌ای؟ غزل‌های حافظ را خوانده‌ای؟ شاهنامه برایت آشناست؟ من از فولکلور خودمان وارد شدم و دوباره مطالعه کردم. به نظرم رسید که پس از سال‌ها، به شکل جسته و گریخته با هنرمان آشنایی دارم. فکر کردم اگر شهروندی هنر ایرانی را بداند چه نیازی است که به خارج از ایران مهاجرت کند؟ اما در حیرتم از کسی که ادعای هنر و دانش و بینش دارد و فاقد درک هنری است.

اهل دعوا نیستم اما محترمانه باید بگویم که نسبت به این برنامه و نحوه داوری‌اش معترضم.

کد خبر 668982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 61
  • نظرات غیرقابل انتشار: 43
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    برنامه عصر جدید برای عامه مردم است و به همین دلیل طرفدار زیاد داره . چنین برنامه هایی اصولا هنری نیستند چون ذایقه اکثریت مردم هنر راخوب نمی شناسد و همون کله عوام پسند می تواند مناسب باشد که این برنامه هم بسیار عوام پسند است . اصولا کارهای هنری ارزشمند و اصیل چندان جایگاهی پیش عوام ندارند .
  • پوزنگ IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    ماهم بانظر آقای تقی پور بازیگرمحبوب موافقیم
  • محمد IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    اگر آنها داور هستن تو دیگه چکاره ای که به خودت اجازه نظر دادن میدی
    • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      منم موافقم چیزهای الکی رو سفید میدن ولی چیزهایی که خیلی خوب هستن رو قرمز واقعا متاسفم 😐
    • مهی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      این چون خودشون از دیار اوناس و هم زبونشون نظر میده و داوری می کنه
    • ستایش IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      59 27
      اگه ایشون نظر داده شما کی هستی میگی نظر بده یا نه؟
    • بهرام IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      92 2
      بله من هم موافقم خیلی هنر میخواد که نابینا باشی وبتونی تااین حد پیشرفت کنی اون هم با این سن کم
  • فرهاد IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    این اقایی که شما بهش میگی تو(اقای تقی پور) کل عمرش رو خاک صحنه خورده وبازیگر پیشکسوت واشنا به هنر هستند.لا اقل بیشتر از من وشما.
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      چه ربطی داره حالا چون پسر خواننده هم زبونش بوده ، باید میرفت فینال برنامه خودش داور داره ، نیاز به داوری امثال این اقا نداره
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      105 6
      اینکه یه جوان آمده با نابینا بودنش ساز زده این خود به تنهای جای تقدیر واقعیتش من خودم میگم خدای نکرده نسبت به دیگران جسارت نمیکنم تا گرفتاری مشکلی داشته باشیم چندان غر میزنیم که نگو اما این بنده خدا با نابینا بودنش که ات کی یا همون آذری زبانانان عزیز بود ه خودمون زبان ترکی نمیدونیم اما به نظرم این پشتکار هنر با وجود نابینا بودن باید تموم رای سفید می‌گرفت وایشون رو ستود وامیدواریم یه راهی بشه این همو طن آذر ی زبان عزیز بتونه این هنرش رو عرضه کنه وامیدواریم که موفق باشند
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    منهم موافقم ببیننده های این برنامه همه عوامن وهیچ درک درستی از هنر ندارن دیدن برنامه های صدا وسیما آدما رومغز فندقی بار میاره
  • شبنم IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    سلام این برنامه کاملا مصداق بارز تبعیض نژادی هست چون دفعه قبل هم رقص آذری ها رو حذف کرد.ولی به طور کلی و همیشگی اسمش از دل آذری ها پاک شد.آذری ها نیازی به برنامه عصر جدید و آدم فروش هاش نداره
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      77 22
      دقیقا
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    41 65
    ساز و آواز و اصالت اون ها بسیار قابل احترام بود ولی نحوه اجرا شگفتی برانگیز نبود این واقعیته حالا با تعصب هم نباید نگاه کرد
  • اکبر IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    69 25
    احسنت ، برای صدا و سیما متاسفم که شبکه سه را کلا در اختیار آنها قرار داده
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    استاد آتش تقی پور بسیار هم درست میگویندوبعضی ها مواظب حرف زدن اون باشید حداقل
  • قدیم ترا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    86 8
    درود بر شرفت
  • ح IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    97 10
    منم موافق با آقای آتش تقی پور
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    آره دمت گرم اصلا نه سواد داوری و نه قیافه و کلاس داوری رو دارن حیف خرجهای که می‌شود و این افراد میان و مورد تمسخر یکی مثل ژاله صامتی میشه
  • خان IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    این برنامه عصر جدید با این آدم های بی خودی قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست چه برسد به داوری و غیره ...فقط پول وخرج اضافه در صدا سیما است ورفته رفته ازاستقبال و تماشای مردم به یک تعداد خاص تبدیل شده ما که دو ساله نگاه نمی کنیم ارزش نگاه کردن ندارم ....
  • ارش IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    آقای تقی پور ازتوبعیده نژادپرستی خوب اون آقای نابینا که افتضاح بود,خجالت بکش
    • سعید IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      87 10
      سلام دوست عزیز شما اصلا اطلاعاتی در مورد اجرای ساز قوپوز وعاشیقی داری که می‌فرمایید افتضاح واقعا باید تاسف خورد به حال امثال صامتی
  • بختیاری IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    91 23
    آقای تقی پور شما آخر عشقید خیلی دوستتون دارم خیلی قابل احترام و دوست داشتنی هستی
    • مسلم IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      42 6
      تو از کجا میدونی افتضاح بود اول باید آهنگهای بشناسی بد نظر بدی تازه از همه مهمتر نابینا باشی وبتونی اونجوری ساز بزنی یعنی استعداد و گر ن همه ژیمناستیک ها ک میتونن مثل اونا بپرن بالا.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    116 8
    سلام منم از دو چراغ قرمزی که داده شد واقعا ناراحتم و همیشه دلم میخواسته به داوران انتقال بدم چطور اون پسر بچه ای که روی صحنه نتوانست با توپ کار زیاد خوبی را ارائه بده دلیل سن کم و شیرین زبانی 4 چراغ سفید گرفت که( البته به نظرم کا درستی بود )اما این کودک نابینا که ساز اصلا به چشم ندیده را آنطور نواخت نه واقعا جای تاسفه اونوقت نهایت بهش مبلغی جایزه میدندند شاید کمی از ناراحتیش کم بشه و برود چیزی که احنیاج دارد را بخرد
  • دالسین DE ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    حرف دل منو زدی اتش جان... دقیقن یادمه که چقد تاسف خوردم برای اون داوری درحق کودک نابینا درسته که نباید احساسانه رای دهیم ولی اینکه به یه کودک معلول که از خیلیهای دیگه قشنگتر ساززد وبدلیل نابلدبودن قرمزش دادین و درعوض به یه ادمایی چراغ سبز کامل دادین که اصلن ارزشی نداشتن ازمیون اون داوران فقط امین حیایی داورعادلی بود بقیه فقط ادعا... این برنامه برخلاف هدفش استعداد کشی کرده جاهایی مگه چنتا معلول اومدن و هم تونستن خوب اجراکنن که طردش کردین تا حق بقیه نسوزه؟!!!
  • اصغر IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    65 8
    بنازم ،،به این قضاوتت،اقای تقی پور،،درک میخواد
    • سیدعطا IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      67 9
      ساغول آقای تقی پور. هدف علیخانی فقط پول. است. متاسفانه صداسیما هم خوابه... خندوانه هم همینطور.
  • علی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    62 6
    برنامه عصرجدیدبرنامه آموزنده ای نیست .داوران نه دوره هنری دیده اند ونه درکی ازهنردارند.هنرمندان وکسانی که اجرامی کنندبازیچه ی دست بی هنران قرارگرفته اند.هنرمندوداورهنری کسی است که سررشته ازهنرداردوصرف بازیگربودن نشدداوری کردن.
  • سید حسن IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    63 4
    من هم معترضم
  • سیداکبر IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    69 19
    سلام.واقعا اون خواننده نابینا که ملقب به عاشیق هستن اون شب ترکوندش.واقعا استادی بودش .بهتون اطمینان میدم این بچه اگر تو باکو همچین اجرایی میکردش طوفان میشدش.شهربهم میریخت.اون صدا.اون احساس.اون مهارت.واقعا ارزشمندبودش.ولی داورهایی که فهمی از موسیقی اصیل اذربایجان ندارن واسه خودشون تصمیم ناحق گرفتن.من اینجا خاستم بهش تبریک بگم .منیم گوزل گارداشیم ساقول.ساقوووول عااااشیق.
  • هلنا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    72 6
    دمت گرم آقای تقی پور واقعا درکی از هنر ندارند فقط سلیقه ای امتیاز میدند
  • بهزاد IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    77 5
    ساز زدن یک پسر بچه ده ساله نابینا حالا غیر خوانندگیش.خودش استعداد عالی ولی حیف که نمیفهمن
  • انا IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    70 7
    هر کی پول بیشتر بده چهار چراغ سفید میگیره کاملا واضح و اشکاره
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    41 3
    شاید تنها حسن این برنامه این باشه که حالا افراد دارای استعداد شناخته بشند وعده ای بیاند ازشون حمایت کنند واینکه رشته های مختلف را مردم بشناسند وگرنه نه داوران تخصصی در این ضمینه ها دارند نه اینکه اصلا چنین رقابت هایی با عقل جور در میاد چه طوری ممکنه هنر یه رزمی کار را با یه خواننده مقایسه کرد اصلا هیچ وجه شباهتی بهم ندارند
  • رضا حسن زاده IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    93 5
    باسلام واقعا طبق فرمایش آقای تقی پور، چون این داوران، غیر از زبان فارسی، زبان دیگری نمیدانند، هیچ سواد مخصوصا موسیقی برای هیچ یک از لهجه ها و زبانها ندارند، مثلا آقای همایونفر، که ادعا میکنند اسناد موسیقی هستند با 157 موسیقی برای فیلمها، نمی‌دانند که عاشیق، در آذربایجان به کسی میگویند که هم ساز بزند و هم خودش بخواند. بر میگردند به عاشیق روشندل کودک اهری میگویند کاش چند نفر همراه شما بودند و و شما مینواختید ، آنها می‌خواندند.. واقعا عجب داورانی
  • افسون IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    41 3
    منم کاملا بانظرآقای تقی پور موافقم👍
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    35 3
    واقعا جای تاسف داره به اون داورانی که سلیقه ای رای میدن و درک وفهم ندارن گل گفتی آقای تقی پور
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    30 3
    ایشان درست می فرمایند یا مثل آن نوجوان خراسان رضوی که به قول کارل یک معجزه است و بدون استاد به این زیبایی شعر نواحی را خواندند به مرحله بعد راه نیافت
  • مریم IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    41 4
    ای گلی گفتی یکی مثل ژاله صامتی اصلا هیچی حالیش نیست
  • محمد IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    23 2
    سلام حرف حصاب زد
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    32 4
    خدا وکیل هر چهار تا داور از بی هنر ترین داوران
  • رقیه IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    35 5
    سلام اون بچه یک هنرمند واقعی بود و از نظر داورا گریه م گرفت ..متاسفم
  • محمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    30 2
    اونایی که میگن چون ترک بوده حمایت کرده من با صراحت میگم این برنامه حتی به موسیقی فولکلور لری هم رحم نکرد قسمتای قبلی رو ببینید بعد نظر بدین... احترامتونو نگه دارید
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    23 3
    منم با نظر آقای تقی پور موافقم خیلی درست فرمودن دستشون درد نکنه
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    31 3
    احسنت بر شما استاد تقی پور . صدا سیما شده محل درآمد و کاسبی تعدادی تاجر: رامبد جوان، مهران مدیری، علیخانی و ضیایی و البته تعدادی فوتبالیست و هنرمندان را کنار کشیدن