سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه دو مسیر مذاکره با ایران برای بازگشت به برجام و نیز آزادی زندانیان دو تابعیتی در حال پیگیری است، اعلام کرد هیچ یک از این مذاکرات پایان نیافته است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ند پرایس عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در محل وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: درحال حاضر دو مسیر همزمان و موازی در مورد ایران پیگیری می شود. یکی مسیر مذاکرات وین برای بازگشت کامل به پایبندی به برجام است و مسیر دوم، مذاکره برای آزادی زندانیان دو تابعیتی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که چهار شهروند آمریکایی به صورت "ناعادلانه" در ایران بازداشت شده اند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن در مسیر مذاکرات گفت که متاسفانه درحال حاضر هیچیک از این مذاکرات به صورت موفق به پایان نرسیده است.

 وی همچنین افزود تمام تحریم های آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی خواهند ماند تا زمانی که به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم.  

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که متاسفانه داستان ها و روایت‌های نادرستی در مورد لغو تحریم ها یا توافق بر سر آمریکایی های زندانی در ایران منتشر شده است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد واقعیت این است که متاسفانه هیچ پیشرفت و موفقیتی در این زمینه به دست نیامده است.

وی ادامه داد که هرگونه اطلاعات در مورد مذاکرات ما بر سر آمریکایی های زندانی در ایران اعلام خواهد شد.

پرایس ادعا کرد اطلاعات نادرستی منتشر شده است و ما از همه می خواهیم در مورد این گزارش ها احتیاط کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: هرگونه گزارش مبنی بر اینکه دارایی های ایران در بانک های کشورهای ثالث منتقل و آزاد خواهد شد، نادرست است. شرکای ما این دارایی های ایران را آزاد نکرده اند و آمریکا نیز اجازه چنین کاری را نداده است.

وی ادامه داد ما همچنان یک رویکرد فوری در مقابل این دو مساله داریم و از ایران می خواهیم چنین رویکردی داشته باشد و اجازه دهد این چهار شهروند آمریکایی به آغوش خانوادهایشان بازگردند.

این ادعاها در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوال ایرنا درباره آزاد سازی منابع ارزی مسدود شده در کشورهای منطقه گفت: توافق اولیه در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ایران در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است.

امیرعبداللهیان در دیدار فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفت: توافقی درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیاتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی، اقتصادی و وزارت خارجه انجام دادند و درخصوص درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای به عمل آمد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

کد خبر 669913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 8
    با اونی بی منطقی و بی وجدانی که مردم دنیا و بخصوص مردم ایران از سران آمریکا سراغ دارند و با توجه به اینکه سران و مسئولان آمریکایی از جناح جمهوریخواه گرفته تا جناح دمکرات، از خود هیچگونه اراده ای نداشته و ندارند و افسار بر گردن خود را بدست صهیونیست ها سپرده اند امیدی به توافق برجام نیست و ایران باید هرچه سریعتر از برجام خارج شود و غنی سازی را به ۱۰۰ درصد برساند.
    • عليرضا IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      7 0
      سئوال از شما كارشناس محترم اينه كه بعد با اورانيوم ١٠٠درصد چيكار كنيم فقط ميشه بمب ساخت كه براي ما حرام است شما به فعاليتهايي كه ما انجام ميديم هيچ اشاره اي نكردي و به اينكه با اين رويكرد فقط هر روز وضع معيشت و زندگي سختر و سختر خواهد شد شايد شما مشكل مالي نداري
  • علی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    5 3
    آقا برجام و ول کنید غنی سازی را تا صد درست برسانیم بعد آمریکا اسرائیل و اروپا را نابود کنیم وما مالک جهان شویم
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      5 0
      😂😂😂✌️
  • محمدرضا IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 1
    خسته نباشید اگه بشه برجام ولش کنیم غنی سازی انشاالله برسه ب 100از همه چیز بی نیاز بشیم همه جای جهان پرچم ایران بره بالا بالا
  • ایرانی ام IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    4 0
    بخدا تعامل وسازش بادنیا باعث پیشرفت میهن ایرانیاخواهدشد
  • حسین IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    ماپیرو رهبریم وسرباز آقا هستیم .ای آمریکا خبیث حنایت رنگی ندارددوره ات تمام شده مکر ونیرنگ توملعون و شیطانی سالهاست روشده برو گم شو.