همشهری آنلاین- مریم باقرپور: روزگاری بوستان گفتگو نخستینها را در خود جای داده بود و در طراحی آن هنرمندان و معماران معاصر ایرانی مشارکت داشتند. به طوریکه در مدل سازیاش از فرهنگ و معماری ساخت پارک در دیگر کشورها و همچنین باغها ایرانی الهام گرفتند. به گونهای که حالا از نمادی از باغهای ایرانی تا ژاپنی، فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی را در خود جای داده است.
گشت و گذار در دل باغها
بوستان گفتگو، در کنار بزرگراه شهید چمران قرار گرفته و کشیدگی از شمال به جنوب دارد که نسبت طول به عرض آن حدود ۴ به یک است. در ضلع شمالی بوستان و در ورودی پارک با توجه به وجود تپهها و اختلاف ارتفاع، آبشار بزرگی به همراه دریاچه ۲ هزار و ۲۳۴مترمربعی ساخته شده است. «فرزین علی محمدی» که از دهه ۵۰ در محله کوی نصر سکونت دارد دراینباره میگوید: «در گذشته اینجا تپه بود و فقط اهالی از این فضا برای پیادهروی استفاده میکردند اما حالا آبشارش فضای دلانگیزی ایجاد کرده و همچنین تندیس بزرگانی مانند امیرکبیر، سعدی، رودکی، مدرس، محمدعلی صنعتی زینتبخش نقاط مختلف بوستان شده است. علاوه بر اینها در میدان مرکزی پارک مجسمه سیاستمدار ونزوئلایی، سیمون بولیوار و سنگنوشتهای از شخصیت این مبارز قرار دارد.»
حوض و فواره با عمارت قجری در باغ ایرانی
بوستان گفتگو از بخشهای مختلفی مانند سالن همایش و... تشکیل شده است اما بخش جذاب بوستان گفتگو را میتوان باغهای آن دانست که در طراحی اولیه مورد توجه بوده مثل باغ ایرانی که وسعتش به هزار و ۱۱۰مترمربع میرسد و در ضلعجنوبی پارک قرار دارد.
در این بخش با توجه به اینکه عنصر آب، حوض و فواره در طراحی باغ ایرانی اهمیت زیادی داشته از این عناصر استفاده شده است. همچنین با کاشت درختان غیرمثمر علاوه بر ایجاد سایه، به رنگبندی گلها توجه شده است. علی محمدی تعریف میکند: «وجود حوض و آبنماهای متعدد به شکل مستطیل و دایره، راهآبهای مستقیم همراه با فواره مشرف به عمارت همگی از ویژگیهای معماری این نوع باغ است که رعایت آن در طراحی باغ ایرانی در بوستان گفتگو به زیبایی قابل دیدن است. بنای ساختمان کوشک یا همان نگارستان شهر هم یادآور معماری عهد قاجار در میان باغ ایرانی است. گرچه این ساختمان این روزها رها شده و نیاز به توجه دارد.»
نظم و ترتیب در باغ ژاپنی
باغهای سنتی ژاپنی بیشتر ۲ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارند. اما این باغها را میتوان در معماری ضلع شرقی بوستانها گفتگو به وسعت ۴ هزار و ۶۲۸ مترمربع دید. در طراحی باغ ژاپنی تمیزی و ترتیب قرار گرفتن اجزا، اهمیت ویژهای دارد. همچنین عنصر اصلی این نوع باغها سنگ است و هر یک از اشکال و ابعاد سنگها، طریقه چینش سنگها و فواصلش، معنا و مفهوم خاص خودش را دارد.
غلبه انسان بر طبیعت در باغ فرانسه
معمولاً سبک معماری باغهای فرانسوی بر اصول تقارن، هندسه، محوریت و تأکید به غلبه انسان بر طبیعت و تحمیل نظم به قانون طبیعت استوار است. در باغ فرانسوی بوستان هم که وسعتش به ۲ هزار و ۴۶۳ مترمربع میرسد، این سبک اجرا شده است. چون قطعههای گلکاری، چمنکاری، درختکاری، گلدانهای پایهدار، آبنما، حوض، استراحتگاه و حاشیههای شنی منقطع و پراکنده با اشکال هندسی متنوع به گونهای است که از ترکیب چند باغچه یک محوطه بزرگ ایجاد میشود.
همچنین قرینهسازی در عمارت و فضای سبز وجود دارد و پراکندگی در مجسمههایی در اشکال مختلف به زیبایی این محدوده افزوده است. به همین دلیل بیشتر کهنسالان از این بخش برای دورهمی و استراحت استفاده میکنند.
پرچینها در باغ انگلیسی
سبک باغسازی در انگلستان کم و بیش از سبکهای ایتالیایی و فرانسوی و ایدههای خاور دور تاثر میگیرد. در اصل در این باغها اشکال هندسی و غیرهندسی انگلیسی خطوط منظم یا منحنیوار و درهم را میتوان دید. فکر ایجاد پرچین در اطراف باغها هم بر مبنای فلسفه «همه طبیعت یک باغ است» به انگلیسیها اختصاص دارد که تمامش را میتوان در ضلع شمال شرقی بوستان گفتگو در وسعت هزار و ۵۸۳ مترمربع دید. در این باغها طرحهایی وجود دارد که به نبود تقارن تأکید دارد و ایجاد پرچینهای کوتاه، وجود درختان کهن و هرس شده به اشکال متفاوت و مجسمههای سنگی سبک انگلیسی را یادآوری میکند.
رنسانس ایتالیایی در حاشیه شرقی
یکی از ویژگیهای باغهای ایتالیایی، قرارگرفتن در ارتفاع و فرم تراسبندی با رعایت قرینههاست. کاشت گیاهان بهصورت خطی و تودهای، حرکت آب در امتداد محور باغ، حاشیههای زیبای گلکاری همراه با پرچینها، وجود آبشارهای بلند و مجسمههای زیبا و بهطور کلی طرحهای دوران رنسانس از نمادهای این سبک است که همگی در ضلع شرقی بوستان گفتگو در وسعت ۲ هزار و ۸۵۰ مترمربع قرار گرفته است. در این میان تندیس حضرت مریم مقدس بیش از همه خودنمایی میکند. این تندیس هدیه هنرمند ایتالیایی «فرانکو شیروکی» به عنوان نماد صلح و دوستی میان ملل مختلف که در بخش میانی باغ ایتالیایی جاخوش کردهاست.
نظر شما