دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

نیلوفر قدیری: انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا نه تنها از نظر ویژگی نامزدها و رقابت آنها با یکدیگر، انتخابات منحصر به فردی در تاریخ آمریکاست، بلکه از جنبه دیگری هم رویدادی ویژه به حساب می‌آید این انتخابات گران‌ترین انتخابات تاریخ آمریکاست.

تخمین‌ها نشان می‌دهد این انتخابات بیش از 3.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

مرکز سیاست پاسخگو که یک نهاد غیرحزبی ناظر بر امور سیاسی در آمریکاست هفته گذشته اعلام کرد که خود انتخابات ریاست‌‌جمهوری به تنهایی بیش از 4.2 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. از آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدهای انتخابات در ژانویه سال 2007، خود نامزدهای انتخاباتی بیش از 1.5 میلیارد دلار پول برای تبلیغات انتخاباتی خود جمع کرده‌اند. این اولین بار در تاریخ آمریکاست که نامزدهای انتخاباتی بیش از یک میلیارد دلار پول جمع می‌کنند. مقدار پولی که امسال نامزدهای انتخاباتی جمع کرده‌اند دو برابر پول جمع شده در انتخابات سال‌های 2004 و 2000 است.

این مرکز نظارتی یک هفته قبل از انتخابات آمریکا یعنی در هفته گذشته اعلام کرد که هزینه این انتخابات از مرز 4.5 میلیارد دلار گذشته است. این رقم 300 میلیون بیشتر از رقم 4.2 میلیارد دلاری است که در پایان انتخابات سال 2004 به‌عنوان رکورد ثبت شد. آمار نشان می‌‌دهد که دمکرات‌ها نسبت به انتخابات دور گذشته در سال 2004، 52 درصد بیشتر هزینه کرده‌اند  اما افزایش هزینه جمهوریخواهان تنها 2 درصد ثبت شده‌است.

مشارکت‌کنندگان مالی در این انتخابات فرق چندانی با انتخابات گذشته ندارند و همان نام‌های بزرگ و صنایعی را شامل می‌شوند که در گذشته هم در این فهرست بوده‌اند.

در صدر فهرست کمک‌کنندگان بزرگ مالی به این انتخابات گروهی به نام بازنشستگان هستند که در مجموع بیش از 204 میلیون دلار کمک مالی داشته‌اند. وکلا و شرکت‌های حقوقی با 180 میلیون دلار، سرمایه‌گذاران 122 میلیون دلار، بخش املاک 105 میلیون دلار و اعضای حرفه پزشکی با بیش از 69 میلیون دلار در ردیف‌های بعدی هستند. دمکرات‌ها مانند همیشه میان وکلا و محفل وال‌استریت حامیان زیادی دارند. هالیوود و همچنین استادان دانشگاه هم به دمکرات‌ها کمک مالی می‌کنند.

جمهوریخواهان اما به کمک مالی بخش نفت و گاز و همچنین صنایع دارویی چشم امید دارند. کل میزان پولی که باراک اوباما در این انتخابات تا‌کنون به دست آورده رقمی بیش از 659  میلیون دلار است. جان مک‌کین اما نصف این مقدار و نزدیک به 316‌میلیون‌دلار کمک مالی جمع کرده‌است. ستاد تبلیغاتی اوباما از این مقدار کمک مالی جمع شده، بیش از 488‌میلیون‌دلار را تا‌کنون هزینه کرده‌است. مک‌کین هم بیش از 260 میلیون دلار هزینه کرده‌است.

براساس قوانین مالی انتخابات آمریکا که در سال‌های اخیر با اعمال تغییراتی سخت‌تر شده‌است، نامزدهای انتخاباتی در آستانه روز انتخابات یا می‌توانند از بودجه فدرال دولتی استفاده کنند یا از بودجه کمک‌های مالی مردمی. جان مک‌کین به‌دلیل کمی بودجه کمک‌های مردمی تصمیم گرفته از بودجه فدرال استفاده کند. او از اول سپتامبر از پذیرفتن هر گونه کمک مالی خصوصی منع شده است. میزان بودجه دولتی و عمومی که مک‌کین می‌توانداز آن استفاده کند 84 میلیون دلار است.

از جمله محدودیت‌های جدیدی که برای قوانین مالی حاکم بر تبلیغات انتخابات آمریکا وضع شده، سقف کمک مالی است که هر نامزد می‌تواند از افراد و اشخاص حقیقی برای تبلیغات انتخاباتی خود دریافت کند. این سقف 2300 دلار تعیین شده‌است. از سوی دیگر هر کمک‌کننده‌ای که رقم کمک مالی‌اش بیشتر از 200 دلار باشد، باید شغلش را ذکر کند.

کد خبر 67310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز