به گزارش اطلاعرسانی بورس تهران، این گزارش در دو بخش رسیدگی به تخلفات و پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تهیه شده است.
رسیدگی به تخلفات
سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه طی ۷ ماه سال جاری مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار، ۵۹ جلسه رسیدگی - به طور متوسط در هر ماه ۸ جلسه - را برگزار کرد، گفت: از این میان ۲۴ جلسه به منظور رسیدگی به تخلفات انضباطی ناشران اوراق بهادار، تعداد ۷ جلسه جهت رسیدگی به تخلفات کارگزاران بورس کالا و ۲۸ جلسه نیز برای رسیدگی به تخلفات کارگزاران بورس اوراق بهادار برگزار شد. بخشهای نظارتی گزارشدهنده به مدیریت پیگیری امور تخلفات در این مدت ۳۹۵ گزارش را به این قسمت ارسال کردهاند.
پرویز شیریزاده ادامه داد: تعداد گزارشهای دریافتی درخصوص تخلفات ناشران بورس اوراق بهادار ۲۱۶ فقره، درخصوص تخلفات کارگزاران بورس اوراق بهادار ۱۷۰ فقره و درخصوص تخلفات کارگزاران بورس کالای ایران ۹ مورد بود که از این بین به ۱۶۷گزارش، رسیدگی شده است. به علاوه تعداد ۵۱ فقره رای نیز صادر شد.
وی تصریح کرد: مدیریتهای نظارت بر کارگزاران، امور بورسها و بازارها، نظارت بر بازار اولیه و نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیریتهای امور اعضاء و نظارت بر بازار شرکت بورس اوراق بهادار و مدیریتهای امور اعضاء و نظارت بر بازار شرکت بورس کالای ایران، بخشهای نظارتی گزارش دهنده به مدیریت پیگیری امور تخلفات هستند.
شیری زاده افزود: بر اساس دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار، گزارشهای تخلفاتی توسط کمیتهای مرکب از سه نفر به نمایندگی از سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس اوراق بهادار یا حسب مورد شرکت بورس کالای ایران و یک نفر به عنوان عضو گزارشدهنده، مورد رسیدگی قرار میگیرد.
به موجب دستورالعمل یاد شده که مصوب ۲۰ فروردین ماه سال جاری است، آراء کمیته جنبه پیشنهادی دارد و اعضای هیأتمدیره بورسها، آراء پیشنهادی مزبور را در جلسات خود طرح و مورد بررسی قرار میدهند و پس از امضاء شدن به مدیریت پیگیری امور تخلفات ارسال میدارند تا در صورت قطعیت پس از تجدیدنظر خواهی یا عدم تجدیدنظر خواهی، به اجراء گذاشته شوند. بنابراین از مجموع ۴۲ رأی صادره توسط هیأت مدیره بورسها تنها ۱۲ فقره رأی مورد تجدیدنظر خواهی قرار گرفته است که پس از طی مراحل قانونی به اجراء در آمده است.
تخلفات کارگزاران
سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تخلفات شرکتهای کارگزاری به طور معمول شامل عدم رعایت مقررات مربوط به ثبت و نگهداری سفارشها خرید و فروش مشتریان، عدم رعایت اولویت در اجرای سفارشهای مشتریان (بخصوص در عرضههای اولیه)، کسری وجه، خارج کردن مبالغی از حساب سرمایه شرکت به منظور سرمایهگذاری در موضوعاتی غیر از موارد مذکور در اساسنامه نمونه شرکتهای کارگزاری، فروش بدون دستور سهام مشتری، تأخیر در تسویه با اتاق پایاپای شرکت سپردهگذاری مرکزی، عدم توجه به دستورهای اداری سازمان، انجام معاملاتی که در برخی موارد منجر به دستکاری قیمت سهام شده، عدم رعایت مقررات مربوط به معاملات عمده، ارائه ظاهری گمراهکننده از روند معاملات و ترغیب افراد به انجام یا عدم انجام معاملات بر روی سهام خاص، ایجاد قیمتهای ساختگی از طریق هماهنگی با کارگزار دیگر یا سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی می شود.
تخلفات شرکتهای بورسی (ناشران)
وی ابراز داشت: تخلفات شرکتهای بورسی (ناشران) نیز به طور معمول شامل تأخیر یا عدم ارائه اطلاعات موضوع ماده ۴۵ قانون و دستورالعمل موضوع بند ۴ آن، ارائه اطلاعات ناقص یا خلاف واقع، تأخیر در پرداخت سود سهامداران، فروش حقتقدم سهامداران به بهانه عدم دسترسی به آخرین آدرس سهامدار، استفاده از اطلاعات نهانی به ضرر دیگران یا به نفع خود یا اشخاصی که از طرف آنها نمایندگی دارند، میشود.
تخلفات ناشران بازار اولیه
شیریزاده گفت: تخلفات شرکتهای غیربورسی (ناشران بازار اولیه) هم شامل انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره نویسی به منظور عرضه عمومی اوراق بهادار یا پذیرهنویسی بدون اخذ مجوز از سازمان بورس، عدم اخذ مجوز ثبت شرکت سهامی عام از سازمان بورس، افزایش یا کاهش سرمایه بدون اخذ مجوز مربوط از سازمان بورس، برداشت وجوه حاصل از پذیرهنویسی بدون اخذ مجوز مربوط از سازمان بورس و مرجع ثبت شرکتها است.
پاسخگویی و رسیدگی به شکایات
وی با بیان اینکه کل شکایات دریافتی توسط بخش پاسخگویی به شکایات مدیریت پیگیری تخلفات در هفت ماه نخست امسال ۲۱۹ فقره بود، افزود: به طوری که فعالان بازار سرمایه در این مدت ۵۰ فقره شکایت از شرکتهای کارگزاریها، ۱۶۲فقره شکایت از شرکتهای بورسی (ناشران) و هفت فقره شکایت از سایر اشخاص حقوقی فعال در بازار را به مدیریت پیگیری امور تخلفات ارایه کردند. این در حالی است که همگی شکایات مذکور مورد رسیدگی و پاسخگویی قرار گرفته و هیچ شکایتی از موارد فوق در دست رسیدگی نبوده و همگی مختومه شدهاند.
وی تاکید کرد: بخش پاسخگویی به شکایات این مدیریت به تعداد زیادی از شکایتها به صورت تلفنی پاسخ داده و موضوع را به صورت شفاهی و از طریق تماس با شرکتهای کارگزاری یا شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران حل و فصل کرده است که در آمار یاد شده اعلام نشد.