گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مهم‌ترین موارد طرح شده در نشست با رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت را اعلام کرد.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی 2 هفته گذشته سلسله نشست‌هایی را با رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت با هدف توسعه تولید و بهبود وضعیت بازار سرمایه برگزار کرد.

این نشست‌ها که به‌دلیل همزمان شدن با شرایط رکود در بازار سهام به کانون توجه فعالان بازار تبدیل شده، بحث‌های پیرامونی زیادی را با خود به همراه داشت؛ به‌طوری که برخی از فعالان بازار اعتقاد داشتند در جریان این نشست‌ها باید دولت را متقاعد به تزریق نقدینگی جدید در بورس تهران کرد.

در این نشست معاونان و مشاوران رئیس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور داشتند و در پایان، پیش‌نویس مصوبات مورد نیاز برای رونق تولید و بهبود وضعیت بازار سرمایه تدوین شد.

به باور کارشناسان رونق تولید در بازار سهام که نمونه‌ای از کل اقتصاد کشور محسوب می‌شود، موجب رونق کلی تولید در کشور خواهد شد.

در همین رابطه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مصوبات این نشست به همشهری گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که در این نشست مطرح شد بحث حمایت از تولیدات و صنایع داخلی مانند صنایع سیمان و آهن بود که پس از تصویب برای ابلاغ نهایی فرستاده شد.

او افزود: براساس تصمیمات این جلسه قرار شد تا برخی محدودیت‌های صادراتی صنایع داخلی برداشته شود تا مشکلات کنونی این شرکت‌ها برای صادرات محصولاتشان مرتفع شود.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برمبنای مصوبات این نشت قرار شد تا شرکت‌ها و صنایع تولیدی که سهامشان در بورس عرضه شده است در اولویت دریافت منابع بانکی قرار گیرند.

وی عنوان‌کرد: یکی از مشکلات شرکت‌های تولیدی، تامین نقدینگی و دریافت منابع مالی از بانک‌هاست، به همین دلیل براساس مصوباتی که در نشست با رئیس‌جمهوری به تصویب رسید، قرار است تا شرکت‌های تولیدی به‌ویژه شرکت‌های بورسی در اولویت دریافت منابع بانکی قرار بگیرند.

او در ادامه به موضوع پرداخت سود سهام شرکت مخابرات ایران اشاره کرد و اظهار داشت: قرار شد تا سود همه سهامداران شرکت مخابرات ایران به‌صورت یکنواخت پرداخت شود و هیچ تفاوتی در پرداخت سود بین دولت و بخش خصوصی وجود نداشته باشد.

صالح آبادی خاطر نشان کرد: قانون بودجه پیش از این گفته بود که دولت می‌تواند سودش را به‌صورت علی‌الحساب دریافت کند در صورتی که با توجه به ورود شرکت مخابرات ایران و خریداری سهام این شرکت توسط بخش خصوصی این موضوع نیاز به اصلاح داشت که براساس مصوبات این جلسه همه سهامداران سود سهام شرکت مخابرات را به‌صورت یکنواخت دریافت خواهند کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع تزریق نقدینگی به بورس تهران نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت یا خیر تصریح کرد: بحث تزریق نقدینگی نیز یکی از مواردی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

او از ذکر جزئیات این موضوع خودداری کرد اما در عین حال تاکید کرد:  جزئیات این نشست به‌زودی منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه منتظر ابلاغ مصوبات این نشست هستیم تأکید کرد: مصوبات این نشست تقدیم وزیر امور اقتصادی و دارایی شد، وزیر اقتصاد نیز این مصوبات را برای ابلاغ نهایی به معاون اول رئیس‌جمهوری سپرد، به این ترتیب پس از ابلاغ این مصوبات جزئیات کامل آن اعلام خواهد شد.

همزمان با برگزاری نشست‌های بورس و دولت برخی کارشناسان با ارائه راهکارهایی اعتقاد دارند 2 موضوع مهم در حال حاضر بورس تهران را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و دولت باید پیش از هر اقدامی نسبت به رفع آنها کمک کند.

عامل نخست بحران جهانی و موضوع کاهش قیمت محصولات جهانی است که باعث شده صنایع بورس با کاهش سودآوری مواجه شوند و دیگری اجرای طرح تحول اقتصادی است
به اعتقاد فعالان بازار، اجرای طرح تحول اقتصادی هزینه شرکت‌های بورسی را به‌شدت افزایش خواهد داد زیرا در حال حاضر نزدیک به 80 تا 85 درصد از صنایع بورس تهران صنایع انرژی بر هستند و با توجه به اینکه با اجرای این طرح و نقدی شدن یارانه‌ها هزینه‌های انرژی افزایش پیدا خواهد کرد، سود آوری آنها کاهش خواهد یافت.

کد خبر 71043

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز