عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اکثر نمک‌های دریایی معمولا به لحاظ علمی آلوده هستند و ما هر نمک دریایی را توصیه نمی‌کنیم، مطرح کرد: جایگزین کردن برای نمک باید عادت غذایی ما شود یعنی باید عادت کنیم غذاها و خوراکی‌های شور نخوریم.

تاثیر نمک بر جریان خون مغز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بهداشت‌نیوز، دکتر علیرضا عباسیان درباره نگاه طب سنتی به ماده خوراکی نمک گفت: بهترین نمک خوراکی در کتب طب ایرانی نمکی است که علاوه بر شفاف بودن، از کدورت‌ها و آلودگی‌ها پاک است.

وی با اشاره به اینکه انواع نمک‌ها شامل سنگ نمک کوهی، نمک‌های معدنی و نمک‌های دریایی است، خاطرنشان کرد: بهترین نمک را در طب سنتی نمک اندرونی می‌دانند که این نمک از کوه‌ها گرفته می‌شود و در طبقه‌بندی نمک‌ها، معمولا به نمک دریا پایین‌ترین امتیاز را می‌دهند.

این متخصص طب ایرانی افزود: معمولا نمکی که به شکل سنگ نمک در معادن و کوه‌ها هست، آلودگی‌ها و کثافات به آن وارد نمی‌شود، جای آن محفوظ است و ممکن است قرن‌ها در معدنی نمک باشد و سال‌ها انباشته شود.

عباسیان گفت: اما دریاها به طور مکرر آلودگی‌هایی به آنها وارد می‌شود مثل آلودگی‌های صنعتی و فاضلاب شهری و غیره، بنابراین اکثر نمک‌های دریایی معمولا به لحاظ علمی آلوده هستند و ما هر نمک دریایی را توصیه نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: البته گفته‌هایی هست در مورد نمک دریاچه ارومیه که می‌گویند املاح آن آلوده نیست و اگر این نمک تصفیه شده باشد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: نمکی که تصفیه شده باشد معمولا فلزات و آلودگی‌های آن تصفیه شده و نمک مفیدی هست و اگر نمک دریا تصفیه نشده باشد باید احتیاط کرد، چون یک نفر امکان دارد نمک دریا را از سواحل آلوده بردارد و این برای بدن مضر است.

عباسیان تأکید کرد: همچنین برخی از افرادی که نمک دریا می‌فروشند مجوزهای بهداشتی از وزارت بهداشت دارند و مردم می‌توانند نهایتا این دسته از نمک‌های دریا را مصرف کنند.

وی گفت: بین دیدگاه افرادی که ادعا می‌کنند نمک دریا معجزه می‌کند و افرادی که می‌گویند همه نمک‌های دریا آلوده‌اند، باید نظر متعادلی ارائه داد یعنی کلا مصرف نمک را باید در کشور پایین بیاوریم و خیلی از کشورها هستند که اصلا نمک را از سفره‌های خود برداشته‌اند.

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: ایرانی‌ها علاقه زیادی به مصرف نمک و شوری دارند و چون طعم‌ها طوری هست که عادت آن از کودکی در انسان شکل می‌گیرد، بنابراین جایگزین کردن برای نمک باید عادت غذایی ما شود، یعنی باید عادت کنیم غذاها و خوراکی‌های شور نخوریم.

علیرضا عباسیان  با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید بدن خود را به کمتر نمک خوردن عادت دهند، عنوان کرد: مثلا می‌توانند به جای آجیل شور، آجیل‌های ترش و تند را جایگزین کنند.  گلپر ماده خوبی است که ترش مزه است و چربی خون را پایین می‌آورد و برای معده هم خوب است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مردم در انواع خوراکی‌ها و  غذاها می‌توانند به جای مصرف زیاد نمک، انواع ادویه‌ و مواد خوراکی ترش‌مزه چون تخم گشتیز، سماغ، گرده لیمو و گرده غوره را جایگزین کنند.

کد خبر 674598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha