شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: کاهش تولید زعفران تحت‌تأثیر عواملی مانند خشکسالی و سرمای سال گذشته به همراه ضعف بسته‌بندی و صادرات فله‌ای این محصول موجب شده تا با افزایش اخیر قیمت آن در داخل کشور، بازارهای صادراتی کشورمان با تهدید جدی مواجه شود.

این در حالی است که با وجود تصویب بسته حمایتی زعفران در سال‌های گذشته، متأسفانه تاکنون فقط بخش جوایز صادراتی این بسته اجرایی شده و خبری از اجرای بخش‌های حمایتی آن نیست.

از سوی دیگر مصوبه قبلی در زمینه اخذ عوارض از صادرات فله‌ای زعفران برای تشویق صادرات زعفران به‌صورت بسته‌بندی و بازگشت ارزش افزوده آن به داخل کشور نیز، تا‌کنون از سوی وزارت بازرگانی اجرایی نشده است.این روند موجب شده تا با ضعف بسته‌بندی و بازاریابی زعفران کشورمان، برخی کشورها مانند اسپانیا با بسته‌بندی و عرضه مجدد زعفران فله‌ای ایرانی، این محصول را با نام خود به مشتریان عرضه کنند.

 همچنین رئیس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران در گفت‌وگو با مهر از افزایش قیمت هر‌کیلو زعفران از یک میلیون و 850 هزار تومان به 3 میلیون تومان در هفته گذشته خبر داده و می‌گوید: شرایط کنونی، بازارهای صادراتی زعفران ایران را تهدید می‌کند.  افزایش 30 درصدی قیمت زعفران در شرایط کنونی بازارهای صادراتی زعفران ایران را دچار مخاطره جدی خواهد کرد.

علی شریعتی مقدم می‌افزاید: همچنین اکنون 90 درصد زعفران تولیدی ایران به‌صورت فله در بسته بندی‌های بزرگ صادر شده و پس از اختلاط از طریق بازارهای واسطه‌ای به کشورهای عربی و آمریکا صادر می‌شود.وی می‌گوید: متأسفانه حضور واسطه‌ها در بازار زعفران ایران و تداوم صادرات این محصول به‌صورت خام و فله به بازارهای واسطه‌ای مانند اسپانیا و امارات، لطمه‌ای جدی به بازارهای صادراتی ایران وارد می‌کند.

کد خبر 67742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز