مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
۱ نفر

در صنایع روشنایی با پیشرفت تکنولوژی به مرور زمان منابع نوری هم پیشرفت چشمگیری داشته و روز به روز منابع نوری پرنورتر و درخشان تر با وجود مصرف انرژی بسیار پایین تری وارد بازار شده است.

image-20220523120742-1.jpeg

تنوع بیشماری از منابع نور و روشنایی در حال حاضر در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد که از مهمترین و پرطرفدارترین آنها، می توان لامپ هالوژن و لامپ ال ای دی را نام برد. که بطور کلی در مقایسه لامپ هالوژن و لامپ ال ای دی به اختصار باید بگوییم که مقایسه ای است بین درخشندگی، روشنایی و زیبایی یک منبع نوری، با تکنولوژی پیشرفته، مصرف بهینه و تنوع طیف رنگ نور و اتلاف حرارت بسیار کم منبع نوری دیگری که لامپ ال ای دی است. در این مقاله ما هر دو منبع روشنایی پرطرفدار موجود در بازار روشنایی را برای شما شرح می دهیم و به تشریح خصوصیات هرکدام می پردازیم.

لامپ هالوژن

لامپ هالوژن یکی از محبوب ترین منابع روشنایی است که فناوری و تکنولوژی روشنایی خاص خود را دارد. که عملاً نوع پیشرفته تری از خانواده لامپ رشته ای بحساب می آید. لامپ هالوژن، دقیقاً مانند لامپ رشته ای، جریان الکتریکی را از طریق سوکت یا سرپیچ، وارد لامپ می کند و این جریان به سمت رشته تنگستن می رود و دقیقاً مشابه لامپ رشته ای، تنگستن را گرم می کند و روشنایی در آن ایجاد می شود. با این تفاوت که در لامپ هالوژن، رشته تنگستن در یک کپسول از جنس کوارتز قراردارد که با گازهای ید و برم پر شده. لامپ هالوژن همان روشنایی جذاب و درخشنده ای است که با وجود اتلاف حرارتی بالایی که دارد همچنان مورد توجه طراحان نورپردازی است. این لامپ با وجود درخشندگی بالا و کیفیت نور بسیار زیادی که در اختیار کاربران می گذارد، به عنوان یکی از منابع روشنایی بسیار جذاب، طرفداران خاصی دارد. لامپ هالوژن، روشنایی طبیعی و درخشندگی نور خورشید را در ابعاد بسیار کوچکتر بوجود می آورد. توجه داشته باشید که برای انتخاب صحیح منبع نوری، باید بدانیم که منبع روشنایی مورد نیاز ما در چه دسته بندی از محصولات روشنایی قرار دارد و کاربری لامپ به چه صورت است، تا بنوانیم بازدهی روشنایی بهتری را در فضای مورد نظر بدست آوریم.

مقایسه لامپ هالوژن و لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی

دیود های ساطع کننده نور یا به اختصار ال ای دی، منبع روشنایی نیمه هادی است، که مستقیماً انرژی الکتریکی را به روشنایی تبدیل می کند. به این ترتیب که روشنایی لامپ ال ای دی از ترکیب بارهای مثبت و منفی دیود ها ایجاد می شود. ویژگی های لامپ ال ای دی تعیین می کند که ایده آل ترین و مناسبترین جایگزین برای منابع روشنایی نسل قبل از خود است، چنان که این لامپ طیف وسیعی از کاربردها را در اختیار مصرف کنندگان محصولات روشنایی می گذارد. صرفه جویی در انرژی و ایمنی بالا یکی از مهمترین مزیت های لامپ ال ای دی بشمار میرود. لامپ ال ای دی از منبع تغذیه ولتاژ پایین تغذیه می کند و همچنین عمر مفید لامپ ال ای دی بصورت میانگین با در نظر گرفتن کیفیت و نوع دیودها، حدود بیست هزار تا یکصد هزار ساعت است. در مقایسه لامپ ال ای دی و لامپ رشته ای، و با در نظر گرفتن بازدهی روشنایی یکسان، مصرف برق لامپهای  ال ای دی یک هشتم لامپ رشته ای و یک سوم لامپ فلورسنت فشرده یا همان کم مصرف است. بنابراین ، عجیب نیست که روشنایی و عملکرد لامپ ال ای دی توجه جهانی را به خود جلب کرده و بصورت گسترده ای در صنایع روشنایی در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قیمت لامپ ال ای دی در بازار صنایع روشنایی بسیار متفاوت است و معیارهایی از قبیل شار نوری، میزان بازدهی روشنایی و نوع چیپ لامپ است که قیمت خرید لامپ ال ای دی را مشخص می کند، که شما می توانید انواع لامپ ال ای دی را در سایت نوراکومارت در توان ها و رنگ نور های مختلف مقایسه و جهت خرید انتخاب نمایید.

مقایسه لامپ هالوژن و لامپ ال ای دی

روشنایی لامپ هالوژن

روشنایی لامپ هالوژن به این صورت شکل می گیرد که، در ابتدا جریان الکتریکی چرخه روشنایی لامپ را شروع می کند، به این صورت که ذرات رشته تنگستن سوزانده شده، دوباره توسط گاز هالوژن موجود در داخل کپسول کوارتز، بر روی رشته قرار می گیرند و به این ترتیب امکان استفاده از این ذرات در لامپ را برای همیشه فراهم می کند. کاربرد مجدد ذرات، به لامپ هالوژن کارایی و روشنایی باکیفیت تر و طول عمر بالاتری نسبت به لامپ های رشته ای می دهد و این امر باعث ایجاد روشنایی و درخشندگی متفاوتی در این لامپها می شود. ضمن اینکه لامپ هالوژن بسته به کیفیت تولید، می تواند تا ۲۵۰۰ ساعت طول عمر داشته باشد و دوام بیاورد، در حالی که طول عمر ​​لامپ های رشته ای در بهترین حالت بین هشتصد تا دوهزار ساعت است. ضمن اینکه لامپ هالوژن می تواند در دمای بالاتری نسبت به لامپ رشته ای کار کند. به همین علت است که لامپ های هالوژن تخصصی، با وجود ابعاد بسیار کوچک رفلکتور و حباب، در توان های بالایی معادل دویست و پنجاه تا هزار وات هم عرضه می شوند.

مقایسه لامپ هالوژن و لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی با در نظر گرفتن حجم بسیار کم و طراحی آسان تر منبع روشنایی، در انواع و طرح های مختلفی عرضه و تولید می شود، که انواع این لامپ را به چهار دسته اصلی از جمله ال ای دی حبابی، ال ای دی فیلامنتی، هالوژن ال ای دی و تیوب ال ای دی تقسیم می کند. لامپ ال ای دی حبابی با این هدف تولید و عرضه شده تا جایگزین مناسبی برای لامپ های رشته ای قدیمی و پرمصرف باشد، این لامپ ها در دو مدل سرپیچ E۲۷  و سرپیچ E۱۴ تولید می شود که پرکاربردترین نوع سرپیچ در روشنایی فضای مسکونی بشمار می روند، و به راحتی جایگزین لامپ های شمعی قدیمی و لامپ رشته ای می شوند. همچنین لامپ فیلامنتی ال ای دی یکی از جذابترین منابع روشنایی است،که جهت روشنایی فضاهای دکوراتیو بسیار مناسب است. این مدل از ال ای دی ها با در نظر گرفتن زیبایی و درخشندگی لامپ های رشته ای و همچنین کاربری و طول عمر بالای ال ای دی طراحی و تولید شده اند. در سومین مورد، لامپ ال ای دی هالوژنی که جهت جایگزینی لامپ های هالوژن قدیمی و پر حرارت تولید شده اند تا جایگزین مصرف بالا و حرارت بسیار زیاد لامپ های هالوژن قدیمی باشند. لامپ هالوژن ال ای دی در دو مدل سی او بی  و اس ام دی عرضه میشود. در آخر هم لامپ ال ای دی تیوبی، که می توان به راحتی و حتی بدون نیاز به استارتر و ترانس، آنرا جایگزین لامپ های مهتابی یا همان فلورسنت قدیمی کرد، تیوب ال ای دی دقیقاً با همان کاربری لامپ مهتابی، اما با میزان مصرف انرژی بسیار پایین تر از مدل فلورسنت و ظاهری زیباتر و ساده تر از آنها، مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه لامپ هالوژن و لامپ ال ای دی

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکومارت با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، کمبود وجود یک منبع و فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکومارت در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکومارت در حال حاضر با تامین بیش از ۵۰۰ نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکومارت امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برندهای داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکومارت با تکیه بر سابقه ۴۰ ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

کد خبر 678391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha