سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

«شلیک کن و بدو»، این جمله‌ای است که مایکل ادیسون جنایتکار 28 ساله در آخرین جلسه دادگاه جنجالی‌اش بیان کرد.

او متهم است که در جریان جنایتی خونین در سال 2006، یک افسر پلیس منچستر را با شلیک گلوله به قتل رسانده است.

صبح 16 اکتبر 2006، هنگامی که مایکل بریگ از افسران پلیس منچستر در حال رفتن به محل کارش بود، ناگهان جوان 26 ساله‌ای به نام مایکل ادیسون را دید که از مدتی قبل پلیس جست‌وجوی گسترده‌ای را برای به دام انداختن او آغاز کرده بود، اتهام این جوان خرید و فروش اسلحه‌های غیرمجاز بود.

مامور پلیس با دیدن مرد جوان، به سمت او رفت اما جوان تبهکار با دیدن وی ناگهان اسلحه خود را بیرون کشید، آن را به سمت مایکل بریگ نشانه رفت و سپس شلیک کرد.

پس از شلیک در حالی که شاهدان جنایت، وحشتزده به این صحنه نگاه می‌کردند وی به سرعت شروع به دویدن کرد و از صحنه دور شد.

لحظاتی بعد از این ماجرا، ماموران پلیس با بررسی دوربین‌های مداربسته محل توانستند جوان جنایتکار را شناسایی کنند.

او مایکل ادیسون همان جوانی بود که ماموران از چند هفته قبل به‌دلیل دخالت وی در خرید و فروش اسلحه‌های غیرمجاز در تعقیب او بودند.

با این سرنخ، ساعاتی بعد مایکل دستگیر شد و در همان لحظات ابتدایی با اعتراف به جنایت گفت این تنها راهی بود که برای فرار از تعقیب مامور پلیس به ذهنش رسیده است.

شلیک به پلیس موتورسوار

با گذشت 2 سال از این جنایت، روز گذشته مایکل در مقابل قضات دادگاه عالی منچستر به دفاع از خود پرداخت و گفت: «شلیک کن و بدو» این توصیه‌ای بود که دوستم به من کرده بود.

مرد جوان ادامه داد: دوستم که سردسته باند قاچاق اسلحه است همیشه می‌گفت هر وقت با ماموران پلیس روبه‌رو شدی تنها راهی که در پیش تو قرار دارد این است که به او شلیک کنی و بعد با سرعت از آنجا دور شوی، من‌هم هنگامی که با مامور پلیس موتورسوار روبه‌رو شدم حرف‌های او یک لحظه به ذهنم رسید و ناخودآگاه شلیک کردم.

بعد از سخنان مرد جوان، وکلای او نیز با این استدلال که وی ناخودآگاه دستش روی ماشه رفته است، ادعا کردند او هرگز قصد قبلی برای ارتکاب این جنایت نداشته  و همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاده است.

آنها همچنین مدعی شدند چون مقتول یک مامور پلیس بوده است، دادستان و ماموران پلیس شهود را تحت فشار قرار داده‌اند تا اظهاراتی را بیان کنند که نشان دهد موکل آنها عمدا و با نیت قبلی اقدام به شلیک کرده است.

اظهارات وکلای مرد جوان در حالی بود که دادستان منچستر، هنگامی که در جایگاه قرار گرفت، با عصبانیت رو به او کرده و گفت این مرد جوان یک جنایتکار بی‌رحم است. او تنها برای فرار از دست مامور پلیس به سوی او شلیک کرده است.

دادستان افزود: جرمی که پلیس به‌دلیل ارتکاب آن، مرد جوان را تحت تعقیب قرار داده است، جرم خرید و فروش اسلحه بود که جرم چندان سنگینی محسوب نمی‌شود اما او راحت‌ترین راه را انتخاب کرد؛ « شلیک به مامور پلیس»، او با قصد قبلی این کار را کرد تا دستگیر نشود.

دادستان ادامه داد: او می‌گوید دوستش قبلا به او توصیه کرده درصورت مواجهه با ماموران پلیس به سمت آنها شلیک کند و این نشان می‌دهد که او از همان ابتدا، این قصد و نیت را داشته است.

با پایان اظهارات دادستان، قضات دادگاه وارد شور شدند، اگر آنها به این نتیجه برسند که شلیک با قصد قبلی صورت گرفته است مرد جوان به اعدام محکوم خواهد شد اما درصورتی که آنها به این نتیجه برسند که قتل بدون قصد قبلی صورت گرفته است، وی به حبس ابد محکوم می‌شود.

کد خبر 68127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز