رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش‌های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند.

مدیر طرح: سیامک کفایی‌ 

همکاران: شبنم چهره، فریده درفشی، زهرا ادریس آبادی، میترا زاغی، پیمان محمودی، زهره دیداری و سمیه گایکانی

‌ پیشگفتار

رضایت شغلی مسأله ای است که بسیاری از مردم با آن دست به گریبانند؛ چه کسانی که در جستجوی کار هستند و می خواهند برای اولین مرتبه محیط کار را تجربه کنند و چه کسانی که سالهاست  مشغول به کاربوده و از مشکلات آن رنج می برند. محیط‌ کاردر واقع خانه دوم افراد است، گروه بسیاری از مردم  ساعات زیادی از زندگی خود را در محیط کاری خود می‌گذرانند. بدیهی است که این محیط نیز باید برآورنده حداقلی از نیازهای روحی و روانی افراد باشد تا آنها بتوانند ضمن کسب درآمد به ارتقای دانش حرفه ای خود بپردازند و صادقانه خدمات شغلی خود را ارائه دهند.

 رضایت شغلی به عوامل متعددی بستگی دارد. و حتی  نبود یک عامل از مجموع این عوامل می تواند از ایجاد رضایت در فرد بکاهد و او را در‌ زمره افراد ناراضی از شغل خود قرار دهد. درآمد حاصل از شغل، وجهه اجتماعی، امکان ارتقای شغلی، نوع اعمال مدیریت در محیط کار، عدم تبعیض و میزان آگاهی فرد از شغل خود از مهمترین عوامل ایجاد رضایت شغلی در افراد است.

زمانی که صحبت از رضایت شغلی به میان می‌آید چنین به بنظر می‌رسد که میزان درآمد حاصل از شغل بر میزان رضایت شغلی افراد تاثیر مستقیم دارد اما در واقع رضـایت شغلی بندرت با مسائل مالی ارتباط پیدا می کند، البته ناگفته نماند که میانگین بالای حق الزحمه، تحمل شرایط دشوار شغلی را اندکی آسان تر می کند؛ مسائل مهم‌تر دیگری نیز در این زمینه دخیل هستند به عنوان مثال فرصت های موجود برای پیشرفت و بروز استعدادها در هر اداره و نهادی تاثیر بسزایی در رضایت شغلی کارکنان دارد. هنگامیکه امکان پیشرفت و به رسمیت شناخته شدن وجود داشته باشد، مقدار معینی فشار کاری قابل تحمل است.

هم ‌سویی کارکنان با شیوه مدیریت و ارزشهای سازمان متبوع از دیگر موضوعات مهم در ایجاد رضایت شغلی است. ایجاد آرامش در محیط کار و در نظر گرفتن حقوق و مزایای مناسب همراه با پاداش های منصفانه، علاوه بر این‌که توانایی اداره کارکنان را برای مدیران افزایش می دهد به عنوان مشوق هایی نیز برای رسیدن به رضایت شغلی به شمار می روند.

دکتر سید محمد مقیمی در کتاب سازمان و مدیریت در تعریف رضایت شغلی می‌نویسد:
" رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش‌های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتی یک شخص می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است، این بدان مفهوم است که او واقعا شغلش را دوست دارد، احساس خوبی در باره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر، از نظر فیزیک بدنی و توان ذهنی در وضعیت خوبی قرار دارند."

مسأله تحقیق:

اصولاً‌ افرادی که از شغل خویش راضی  هستند  بهتر و موثر تر کار می‌کنند، راضی بودن فرد از شغل خود از ابعاد مختلفی قابل بررسی است که با عوامل مختلف روانی و اجتماعی ارتباط دارد، این عوامل می توانند نقش عمده ای در ایجاد رضایت یا عدم رضایت شغلی ایفا کنند .

عواملی مانند تغییر روحیه، بی‌حوصلگی که خود معلول وجود شرایط مختلف در محیط های کاری است، تشدید کننده افت کارکردی در محیط های کاری هستند لذا عدم توجه به بهداشت روان در محیط‌های کاری از توانایی افراد در ارائه کار و خدمتی مناسب به جامعه می‌کاهد.

حال سئوال اینجاست که در جامعه ما بهداشت روان در محیط کار تا چه اندازه رعایت می‌شود؟ با توجه به این‌ که بسیاری از ما می‌دانیم که بازده کاری هنگامی که افراد از شغل خود راضی باشندبه مراتب بالاتر خواهد بود، دانستن این که در حال حاضر تا چه اندازه این موضوع در جامعه ما رعایت می‌شود و مردم تا چه حد از شغل خود راضی و خسنود هستند مساله این تحقیق است.

پرسش‌های اصلی تحقیق:

پاسخ گویان تا چه حد از شغل خود راضی هستند؟
آیا پاسخ گویان درصورت وجود شرایط مساعد، شغل خود را تغییر خواهند داد؟
از نظر پاسخ گویان مهم ترین خصوصیت یک شغل خوب چیست؟
پاسخ گویان برای شغل خود چقدر ارزش قائل هستند؟
مهم ترین مشکل شغلی پاسخ گویان چیست؟
پرسش‌های فرعی تحقیق:
چه نوع مشاغلی در جامعه از محبوبیت بیشتری برخوردارند؟
آیا شغل پاسخ‌گویان تکافوی رفاه خانواده آن‌ها را دارد؟

هدف تحقیق:

هدف این پژوهش را می توان دست یابی به میزان رضایت مرم تهران از شغل خود دانست. 

ضرورت و اهمیت موضوع:

از آنجا که میزان رضایت شغلی در افراد تاثیر به سزایی بر روی بهره وری و انجام بهینه وظایف شغلی آن‌ها دارد  و ارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی و نظام آموزشی را نیز به دنبال خواهد داشت، لذا توجه به این امر مهم بسیار ضروری به نظر می رسد و نتایج این تحقیق می تواند برای کارفرمایانی که در پی بهره وری بیشتر هستند و همچنین دانشجویان و محققین علوم اجتماعی مفید باشد.

کلیات تحقیق

در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به دیدگاه مردم در ارتباط با رضایت شغلی در بین شهروندان تهرانی دست‌یافت. این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1177 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

روش نظرسنجی

این پژوهش حاصل یک نظرسنجی تلفنی از مردم تهران است که در آن از نمونه گیری تصادفی و روش پیمایشی استفاده شده است، اعداد داخل جداول نیز گرد شده‌اند.

جامعه نمونه

در این تحقیق نمونه آماری شامل 1177 نفر از مردم تهران است. از این تعداد 34 درصد مرد و 66 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی

این نظرسنجی از تاریخ 5 تا 7  آبان ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پیشینه تحقیق:

مدارک موجود در کتابخانه ملی حکایت از آن دارد که در این زمینه کتاب‌ها، مقالات و پایان نامه‌های زیادی به چاپ رسیده است، لیکن از آنجا که اکثر تحقیق‌های انجام شده محدود به یک جامعه خاص(کارمندان یک شرکت)بوده است،  لذا منابع ذیل سنخیت بیشتری با موضوع این تحقیق دارد.

- ب‍ررس‍ی‌ راب‍طه‌ ب‍ی‍ن‌ رض‍ای‍ت‌ ش‍غ‍ل‍ی‌ و ع‍م‍ل‍ک‍رد ک‍ارک‍ن‍ان‌ پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه‌کارشناسی ارشد امیرگشانی؛ اس‍ت‍اد راه‍ن‍م‍ا م‍ع‍م‍ارزاده‌؛ اس‍ت‍اد م‍ش‍اور م‍ی‍رس‍پ‍اس‍ی‌، م‍ع‍ی‍ن‌ ‏‫(کارشناسی ارشد) : مدیریت دولتی ‬ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ (ت‍ه‍ران‌ م‍رک‍زی‌) ت‍ه‍ران‌۱۳۷۷،
- ب‍ررس‍ی‌ رض‍ای‍ت‌ ش‍غ‍ل‍ی‌ و ت‍أث‍ی‍ر آن‌ ب‍ر ع‍م‍ل‍ک‍رد ک‍ارک‍ن‍ان‌پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه کارشناسی ارشدپرویز ی‍ادگ‍ار ت‍ی‍ران‍داز- اس‍ت‍اد راه‍ن‍م‍ا غ‍لام‍ع‍ل‍ی‌ رم‍زگ‍وی‍ان- ‌اس‍ت‍اد م‍ش‍اور غ‍لام‌رض‍ا م‍ع‍م‍ارزاده، ‌ج‍ل‍ی‍ل‌ ج‍ل‍ی‍ل‍ی‌ خ‍ش‍ن‍ود دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌. واح‍د ت‍ه‍ران‌ م‍رک‍زی‌. م‍رک‍ز ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د ت‍ه‍ران‌۷۶ – ۷۷
- نظر سنجی رضایت شغلی از کارمندان روزنامه همشهری  (مرکز مطالعات و تحقیقات روزنامه همشهری سال1386)
 
پرسشنامه نظرسنجی

1. جنس
2. سن
3. میزان تحصیلات
4. شغل
5. مهمترین خصوصیت یک شغل خوب از نظرشما چیست؟
6. آیا شما شاغل هستید؟
7. از شغل خود تا چه حد راضی هستید؟ 
8. چرا شغل فعلی خود را انتخاب کرده‌اید؟
9. آیا در محیط کارتان مشکل خاصی دارید؟
10. (در صورت بلی) در محیط کار خود با چه مشکلی مواجه هستید؟
11.  فکر می‌کنید شغل شما برای جامعه چقدر مفید است؟
12.  فکر می‌کنید دیگران تا چه حد به شغل شما اهمیت می‌دهند؟
13.  در صورت امکان، تمایلی به تغییر شغل خود دارید؟
14. (در صورت بلی) چه شغلی را انتخاب خواهید کرد؟ 

چکیده:

طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به نظر پاسخگویان درباره رضایت شغلی مردم به اجرا درآمده است. یافته‌های این طرح به قرار زیر است:
• 66 درصد از پاسخگویان، زن و 34 درصد، مرد هستند.
• 31 درصد پاسخگویان در گروه سنی 30-21 سال قرار دارند.
• 41 درصد از پاسخگویان دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند.
• 44 درصد از پاسخگویان  خانه دار هستند.
• 44 درصد از پاسخگویان درآمد بالا را مهمترین خصوصیت یک شغل خوب می‌دانند.
• 29 درصد از پاسخگویان از شغل خود راضی هستند.
• 42 درصد از پاسخگویان شغل خود را از روی علاقه انتخاب کرده‌اند.
• 61 درصد از پاسخگویان هیچ مشکلی در محیط کار خود ندارند.
• 48 درصد از پاسخگویان شغل خود را برای جامعه تاحد زیادی مفید می‌دانند.
• 29 درصد از پاسخگویان معتقدند که دیگران تا حدی به شغل آن‌ها اهمیت می‌دهند.
• 66 درصد از پاسخگویان تمایلی به تغییر شغل ندارند.
• 44 درصد از پاسخگویانی که تمایل به تغییر شغل دارند، شغل مورد نظرخود را کارمندی اعلام‌ کرده‌اند.
• به منظور بررسی دقیق‌تر نتایج بدست آمده بین سئوال‌های 1،3،7و9 پرسشنامه با مشخصات فردی( سن، تحصیلات، شغل و جنس) تقاطع گرفته شد نتایج حاصل از جداول( کا اسکوار) به شرح ذیل است
o گروه سنی 21 تا 30 به درآمد بالا و گروه سنی 61 تا 70 به آبرومند بودن شغل خود اهمیت می‌دهند در بین گروه‌های تحصیلی و شغلی درآمد بالا به عنوان مهمترین خصوصیت یک شغل خوب عنوان شده است. در همین ارتباط مردان بیش از زنان درآمد بالا را مهم می‌دانند.
o در بین گروه‌های شغلی، با رضایت از شغل رابطه معنی داری وجود دارد بطوریکه کارمندان به نسبت سایر گروه‌های شغلی بیشتر از کار خود رضایت دارند.
o گروه سنی 61 تا 70 سال شغل خود را برای جامعه در حد خیلی زیادی مهم می‌دانند. (توضیح: این گروه سنی که عموما گروه بازنشسته‌‌ها را تشکیل می‌دهند شغل قبل از بازنشستگی خود را عنوان کرده اند)
o بین جنس و شغل پاسخ‌گویان با احساس مفید (مهم) بودن شغلشان برای جامعه رابطه معنی داری وجود دارد در این ارتباط زنان خانه دار شغل خود را برای جامعه خیلی مفید(مهم) می‌دانند.
o بیشتر افراد در گروه‌های سنی، تحصیلی و شغلی تمایلی به تغییر شغل خود نداشته‌اند، همچنین زنان بیش از مردان  به تغییر شغل خود تمایل دارند.
 
جنس پاسخگویان 

بر اساس جدول شماره 1، از میان 1177 نفر پاسخگو، 66 درصد زن و 34 درصد مرد هستند.

جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

776

66

مرد

401

34

جمع

100

1177

نمودار شماره 1- پراکندگی پاسخگویان براساس جنس


 

سن پاسخگویان

جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می‌شود بزرگ‌ترین گروه سنی در 1177 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 21 تا 30 سال (31 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را 71 سال به بالا (3در صد ) تشکیل می‌دهند.

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس  سن

سن

تعداد

درصد

21 تا 30 سال

366

31

31 تا 40 سال

276

24

41 تا 50 سال

203

17

51 تا 60 سال

133

11

15 تا 20 سال

93

8

61 تا 70 سال

70

6

71 سال به بالا

36

3

جمع

1177

100

نمودار شماره 2 پراکندگی پاسخگویان براساس سن


 

سطح تحصیلات پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از میان 1177 نفر پاسخگو، 41 درصد دیپلم و2 درصد در مقطع تحصیلی کارشناس ارشد و بالاتر هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات

تحصیلات

تعداد

درصد

دیپلم

480

41

زیر دیپلم

314

27

دانشجو و  کاردانی

162

14

کارشناسی

148

12

بی‌سواد

44

4

کارشناسی ارشد و دکترا

29

2

جمع

1177

100

نمودار شماره 3- پراکندگی پاسخگویان براساس میزان تحصیلات


 

شغل پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، 44 درصد پاسخگویان را زنان خانه دار تشکیل می‌دهند.

جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس شغل

شغل

تعداد

درصد

خانه دار

517

44

مشاغل آزاد

230

20

کارمند

188

17

دانشجو

59

5

بیکار

54

4

محصل

40

3

معلم و دبیر

30

2

کارگر

29

2

مدیر

14

1

پزشک و مدرس دانشگاه 

8

1

هنرمند

8

1

جمع

1177

100

نمودار شماره 4-  پراکندگی  پاسخگویان بر اساس شغل


 

مهمترین خصوصیت یک شغل خوب؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 1177 نفر پاسخگو، 44 درصد درآمد بالا را مهمترین خصوصیت یک شغل خوب می‌دانند، امنیت شغلی توقع 16 درصد از مخاطبان از یک شغل خوب است ، 14 درصد از مخاطبان معتقدند که شغلی خوب است که برای جامعه اهمیت داشته باشد 13 درصد علاقه به کار و 13 درصد نیز علاقه مندی را از خصوصیات یک شغل خوب دانسته‌اند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنها درباره مهمترین خصوصیت یک شغل

مهمترین خصوصیت یک شغل

تعداد

درصد

درآمد بالا

512

44

امنیت شغلی

186

16

اهمیت برای جامعه

167

14

علاقه به کار

158

13

آبرومندی 

154

13

جمع

1177

100


نمودار شماره 5- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنها درباره مهمترین خصوصیت یک شغل
 

نوع شغل پاسخ‌گویان؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره6، از میان 1177 نفر پاسخگو، 44 درصد خانه دار هستند، 43 درصد شاغل و 13 درصد دانشجو و محصل هستند.

جدول شماره 6 – توزیع پاسخگویان بر اساس نوع شغل آن‌ها

نوع شغل پاسخ‌گویان

تعداد

درصد

خانه دار

521

44

شاغل

501

43

دانشجو  و محصل

155

13

جمع

1177

100

نمودار شماره 6 – پراکندگی پاسخگویان بر اساس نوع شغل آن‌ها


 میزان رضایت پاسخگویان از شغل خود ؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1177 نفر پاسخگو، 29 درصد عنوان کرده‌‌اند که از شغل خود راضی هستند، 13 درصد از پاسخگویان نیز از شغل خود ناراضی هستند.

جدول شماره 7 – توزیع پاسخگویان بر اساس میزان رضایت آن‌ها از شغل خود

میزان رضایت از شغل 

تعداد

درصد

راضی

146

29

تا حدی راضی

136

27

کاملا راضی

125

25

ناراضی

66

13

کمی راضی 

28

6

جمع

1177

100

نمودار شماره 7 – پراکندگی پاسخگویان بر اساس میزان رضایت آن‌ها از شغل خود


 

علت انتخاب شغل فعلی پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 1177 نفر پاسخگو، 42 درصد از روی علاقه به شغل خود روی آورده‌اند، 36 درصد از روی اجبار و 17 درصد به علت تبحر لازم در این شغل. 5 درصد از پاسخگویان نیز به علت پولساز بودن شغلشان، این شغل را انتخاب کرده‌اند.

جدول شماره 8 – توزیع پاسخگویان بر اساس علت انتخاب شغل

علت انتخاب شغل 

تعداد

درصد

از روی علاقه

211

42

از روی اجبار

180

36

تبحر در شغل

86

17

پولساز بودن 

24

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 8 – پراکندگی پاسخگویان بر اساس علت انتخاب شغل


 

آیا پاسخگویان در محیط کارشان با مشکل خاصی مواجه هستند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از میان 1177 نفر پاسخگو،61 درصد هیچ‌گونه مشکلی در محیط کار خود ندارند.

جدول شماره 9 – توزیع پاسخگویان بر اساس وجود یا عدم وجود مشکل در محیط کار

وجود یا عدم وجود مشکل در محیط کار 

تعداد

درصد

خیر

306

61

بله

195

39

جمع

1177

100

نمودار شماره 9 – پراکندگی پاسخگویان بر اساس وجود یا عدم وجود مشکل در محیط کار


 

مشکلات پاسخگویان در محیط کار

 بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 195 نفر پاسخگویی که در محیط کار خود با مشکلی مواجه هستند، 35 درصد آنها، نوع مشکل خود را درآمد کم عنوان کرده‌اند، وجود تبعیض مشکل 24 درصد از این پاسخگویان است، 14 درصد 14 درصد عدم ارتقاء شغلی، 13 درصد سختی کار و 12 درصد یکنواختی کار را از مشکلات شغلی خود می‌دانند. 2 درصد از پاسخگویان نیز به کار خود بی‌علاقه‌ هستند.

جدول شماره 10 – توزیع پاسخگویان بر اساس نوع  مشکل ‌آ‌ن‌ها

مشکل پاسخ‌گویان

تعداد

درصد

درآمد کم

68

35

وجود تبعیض

47

24

عدم ارتقا شغلی

27

14

سختی کار

25

13

یکنواختی

23

12

عدم علاقه

5

2

جمع

195

100

نمودار شماره 10 – پراکندگی پاسخگویان بر اساس نوع  مشکل ‌آ‌ن‌ها


 

نظر پاسخ‌گویان در باره میزان مفید بودن شغلشان برای جامعه

 بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، از میان 1022 نفر پاسخگویی که شاغل هستند( با احتساب شغل بودن خانه داری)، 48 درصد شغل خود را برای جامعه درحد خیلی زیاد مفید می‌دانند و 6 درصد نیز معتقدند که شغلشان برای جامعه اهمیتی ندارد.

جدول شماره 11 – توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آن ها در باره میزان مفید بودن شغلشان برای جامعه

میزان مفید بودن شغل برای جامعه

تعداد

درصد

خیلی زیاد 

489

48

زیاد

236

23

تاحدی

198

19

اهمیت ندارد

58

6

کمی

41

4

جمع

1022

100

نمودار شماره 11 – پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آن ها در باره میزان مفید بودن شغلشان برای جامعه


 

نظر پاسخگویان در باره میزان اهمیت قائل شدن دیگران به شغل آن‌ها

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، ازمیان 1022 نفر پاسخگویی که شاغل هستند   ( با احتساب شغل بودن خانه داری)، 29 درصد معتقدند که دیگران تا حدی به شغل آن‌ها اهمیت می‌دهند. 13 درصد گفته‌اند که اهمیتی که دیگران برای شغل آن‌ها قائل هستند در حد کم است و 13 درصد نیز معتقدند کسی به شغل آن ها اهمیت نمی‌دهد.

جدول شماره 12- توزیع پاسخگویان بر اساس اعتقاد آن‌ها به اهمیت  شغلشان از نظر دیگران

اعتقاد پاسخ‌گویان به اهمیت شغلشان از دید دیگران 

تعداد

درصد

تا حدی

293

29

زیاد

242

24

خیلی زیاد 

218

21

بی اهمیت

138

13

کم

131

13

جمع

1022

100

نمودار شماره 12- پراکندگی  پاسخگویان بر اساس اعتقاد آن‌ها به اهمیت  شغلشان از نظر دیگران


 

آیا پاسخگویان در صورت امکان تمایلی به تغییر شغل خود دارند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان1022 نفر پاسخگویی که شاغل هستند( با احتساب شغل بودن خانه داری)، 66 درصد تمایلی به تغییر شغل خود ندارند.

جدول شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس تمایل آنها به تغییر شغل

تمایل پاسخگویان به تغییر شغل 

تعداد

درصد

خیر

674

66

بلی

348

34

جمع

1022

100


نمودار شماره 13- پراکندگی پاسخگویان بر اساس تمایل آنها به تغییر شغل


 

نوع شغل انتخابی توسط پاسخگویانی که تمایل به تغییر شغل دارند

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، ازبین348 نفر پاسخگویی که تمایل به تغییر شغل خود دارند، 44 درصد علاقه‌مند به مشاغل کارمندی هستند و 31 درصد کار آزاد را ترجیح می‌دهند؛ مشاغل هنری انتخاب 11 درصد از این گروه است و تنها 1 درصد از این پاسخگویان تمایل به مشاغل واسطه گری و دلالی داشته اند. 13 درصد از پاسخگویان نیز از آنجا که مدارک تحصیلیشان مرتبط با رشته های مهندسی و پزشکی است، تمایل دارند که در این مشاغل به کار مشغول شوند.

جدول شماره 14- توزیع پاسخگویان بر اساس نوع شغل انتخابی درصورت تغییر شغل

نوع شغل انتخابی در صورت تغییر شغل

تعداد

درصد

کارمندی

154

44

کار آزاد

107

31

مشاغل هنری

39

11

رشته‌های مهندسی

24

7

رشته های پزشکی

19

6

واسطه گری

5

1

جمع

348

100

نمودار شماره 14- پرلکندگی پاسخگویان بر اساس نوع شغل انتخابی درصورت تغییر شغل

منابع و ماخذ

سازمان و مدیریت(رویکردی پژوهشی) مقیمی.سیدمحمد.1385.انتشارات ترمه.ص383
کد خبر 68167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز