مجموع نظرات: ۷
پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

کیا موتورز یکی از شرکت‌های قدیمی تولید خودرو به حساب می‌آید. این شرکت کره‌ای ریشه‌ای در شرکت خودروسازی مزدا دارد و پراید یکی از تولیدات قدیمی آن است. تولید پراید برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ میلادی اتفاق افتاد.

image-20220609090624-1.jpeg

سفارشی که توسط شرکت فورد و کمپانی مزدا تولید شد و در ابتدا با نام‌های مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا شناخته می‌شد.

خودروی پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ وارد کشور ما شد. شرکت سایپا، این خودرو را با نام صبا و نسیم وارد کرد و پس از مدتی نسخه‌های متعددی از آن به بازار خودرو کشور عرضه شد. پراید از خودروهای پرفروش و محبوب در کشور ماست. در سال‌های گذشته شاید افزایش چشمگیر قیمت روز پراید بوده‌ایم. در بین مدل‌های مختلف آن نیز قیمت پراید ۱۳۱ به دلیل محبوبیت بیشتر با نوسانات مختلفی همراه بوده است.

قیمت پراید ۱۳۱ در سال جدید

در چند سال گذشته، قیمت پراید ۱۳۱ نیز مانند بسیاری همۀ خودروهای داخلی و خارجی با نوسانات زیادی همراه بوده است. خودرویی که تا دهۀ گذشته با مبلغی کمتر از ۱۰ میلیون تومان قابل خریداری بود امروزه هزینه‌ای بیش از این‌ها را شامل می‌شود. در روند نوسانات قیمت پراید گاهی شاهد کاهش نرخ آن بوده‌ایم.اما افزایش قیمت به حدی بود که کاهش قیمت‌ آن به چشم نیاید. قیمت ماشین پراید ۱۳۱ صفر در بازار خودرو مشخص است. اما اگر قصد خرید خودروی کارکرده داشته باشید با مجهولات بیشتری مواجه خواهید شد.

بررسی قیمت پراید ۱۳۱ در بازار خودرو

عوامل مؤثر در تعیین قیمت خودرو پراید

فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت خودرو پراید دخیل هستند. این خودرو به دلیل کیفیت ساخت و ایمنی پایین، مستلزم دقت زیاد در هنگام رانندگی است. به خصوص در سرعت‌های بالا و جاده‌های بین شهری باید توجه بسیار به ایمنی و رانندگی اصولی کرد.با این حال، مصرف پایین و مشتری‌پسند بودن آن باعث استقبال دائمی خریداران از آن می‌شود. اگر قصد خرید خودرو پراید دست دوم دارید لازم است به موارد مختلفی توجه داشته باشید. قطعات تعویض شده، میزان خسارت وارده به خودرو، مقدار کارکرد، سلامت موتور و تمیز بودن بدنه در قیمت خودرو پراید ۱۳۱ دخالت دارند. در ادامه به بررسی برخی مشخصات این خودرو پرداخته‌ایم.

 مشخصات فنی و نقد پراید ۱۳۱

در حال حاضر امتیاز تولید خودرو پراید در انحصار شرکت خودروسازی سایپاست. مدل‌های مختلفی از پراید در این شرکت تولید می‌شوند. پراید ۱۳۱ از مدل‌های کره‌ای این خودروست که در ابتدا در پنج تیپ SX، SL، LX، ST و EX تولید می‌شد. اما پس از اجبار به رعایت استانداردهایی نظیر ترمز ABS و کیسۀ هوا، برخی از تیپ‌های آن حذف شدند. در حال حاضر تیپ‌های SE و TL از آن تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.

بررسی قیمت پراید ۱۳۱ در بازار خودرو

تمام محصولات خودرو پراید روی پلتفرم X۱۰۰ طراحی و ساخته می‌شوند. این خودروها ماهیت یکسان داشته و تنها در برخی از جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند. در نمای جلوی این خودرو شاهد چراغ‌هایی کشیده هستیم که حالتی کریستالی دارند. سپر جلوی آن نیز مقداری تغییر کرده و چراغ‌های راهنما نیز به داخل چراغ‌های جلو انتقال یافته‌اند. داخل کابین آن نیز همان حالت ساده را دارد که اغلب از پلاستیک بی‌کیفیت استفاده شده است. با این حال تغییراتی نیز در مقایسه با مدل صبا در آن لحاظ شده‌اند. مثلاً شکل داشبورد، دریچه‌های هوا و غربیلک فرمان تغییر کرده‌اند.

پیشرانه، قدرت موتور و تجهیزات جانبی

محصولات خودرو پراید از پیشرانه‌های مشترک استفاده می‌کنند. پراید ۱۳۱ نیز همچون دیگر مدل‌ها مجهز به موتور ۴ سیلندر با ۱۳۲۳ سی‌سی حجم است. این پیشرانه قادر به تولید ۷۱ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه است که گشتاوری معادل با ۱۰۸ نیوتون‌متر در ۲۸۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. نیروی مولد خودرو از طریق گیربکس ۵ دنده به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شوند.

بررسی قیمت پراید ۱۳۱ در بازار خودرو

پراید ۱۳۱ با وزن ۹۱۵ کیلوگرم، شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۵ ثانیه دارد. رقمی که علی‌رغم رضایت بخش نبودن، انتظار بیشتری را نیز ایجاد نمی‌کند. پراید ۱۳۱ برای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر به ۶.۴ لیتر بنزین نیاز دارد. این میزان ممکن است تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز افزایش یابد. پراید ۱۳۱ را باید یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای تولید داخل دانست. با این حال افزایش قیمت آن در سال‌های اخیر باور نکردنی بوده است.

برنامۀ دولت در کنترل قیمت خودروهای داخلی

نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر و تورم شدید در کشور، تأثیرات قابل توجهی در قیمت روز پراید ۱۳۱ داشته‌اند. ارزش خرید بالایی را نمی‌توان برای این خودرو در نظر داشت. به گونه‌ای می‌توان گفت که پراید، خودرویی از رده خارج است. ایمنی پایین و کیفیت ساخت نامطلوب آن باید عاملی برای ایجاد اصلاحات در این زمینه باشد.

به نظر می‌رسد که دولت، برنامه‌هایی برای کنترل قیمت خودروهایی داخلی در سال جاری در نظر دارد. اما تا کنون شاهد کاهش و تعدیل قیمت پراید ۱۳۱ نبوده‌ایم. در هر حال با در نظر داشتن فاکتورهای دخیل در قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی، احتمالاً امسال شاهد کاهش قیمت این خودرو خواهیم بود. قیمت ماشین پراید ۱۳۱ صفر در اردیبهشت ۱۴۰۱ معادل با ۱۸۲ میلیون تومان است.

کد خبر 681684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بینام IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    12 1
    والا اگه تواین جامعه کسی بخوادبگه که نمیدونم دلیل گرونی افسارگسیخنه پراید درطی دوسال گذشته چیه یاواقعا احمقه یااینکه کوچکترین درکی نسبت به مسائل درون جامعه نداره...چونکه ازخورشیدروشن تره که دولت بانی این گرونیه باعاملین بورسیها و......درضمن دولتی که برای گرون شدن پنیر وخیاروسبزیرخوردن شماره 124اعلام میکنه نمیتونه پرایدروقیمت واقعی بزاره که به نظرمن بیست ملیونم زیاده.و......خودتون بهترمیدونین......مردم بیشترازین که فکرمیکنین میفهمند...افسوسسسس
  • رحمان IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    12 1
    این یعنی برنامه های دولت برای کنترل قیمت کارشناسی شده واز روی اصول نیست در نتیجه بی اثر هست