سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
۶ نفر

سنگدال‌های بزرگ مقابل رستوران‌ها و مغازه‌های فرحزاد چه می‌کنند؟ چند روزی است این سؤال برای شهروندانی که این روزها به محدوده گردشگری فرحزاد می‌روند، ایجاد می‌شود. چراکه معمولاً قرارگرفتن این موانع بتنی مقابل هرجا، به معنی تخلف واحد است، درحالیکه این سنگدال‌ها اکنون جلوی برخی از اصناف با قدمت محدوده که سال‌ها از فعالیت‌شان می‌گذرد، به چشم می‌آید.

نیوجرسی

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: فرحزاد، محدوده‌ای در ضلع شمال منطقه ۲، به یکی از خوش‌آب‌ و هواترین مناطق پایتخت شهرت دارد و موقعیت جغرافیایی‌اش باعث شده تا در آن رستوران‌ها و باغچه‌های خانوادگی زیادی ایجاد شود. به همین دلیل روزهای تعطیل و پایان هفته‌ها این محدوده شلوغ است و به‌سختی می‌توان جای برای پارک خودرو پیدا کرد. اما این روزها آن دسته از شهروندانی که به این محدوده می‌آیند در مقابل برخی از مغازه‌ها و رستوران‌های حتی شناخته شده با سنگدال‌هایی مواجه می‌شوند که نتیجه‌اش درهای بسته محل کسب یا رفت و آمد افراد با سختی فراوان همراه است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید.

پشت دیوارهای بتنی فرحزاد چه خبر است؟

بلوک‌های سیمانی که جا خوش می‌کنند

«رضا فرحزادی» از اعضای مجمع نمایندگان فرحزاد است و اطلاعات خوبی درباره وضعیت اینجا دارد. او می‌گوید: «فرحزاد قدمت ۸۰۰ ساله دارد و تا ۲۵ سال پیش روستا بود و پس از آن در تقسیمات کشوری جزو شهر شد. اما مدت‌ها اعلام طرح تفصیلی‌اش طول کشید و در این فاصله زمانی، امکان ساخت‌وساز در آن وجود نداشت تا اینکه در نهایت طرح تفصیلی‌اش به تصویب رسید. حالا هم برای حدود ۸۰۰ ملک رأی ماده ۱۰۰ شهرداری صادر شده در حالیکه فرحزاد روستا بوده و ماده صد به املاک آن تعلق نمی‌گیرد. چون مردم با دریافت نامه از شورای محلی، اجازه ساخت و ساز دریافت می‌کردند که این شامل املاک مسکونی، رستوران‌ها و مغازه‌ها نیز می‌شود.»

به گفته او در چند وقت اخیر به مرور زمان جلوی املاک و به‌ویژه رستوران‌ها و مغازه‌ها بلوک‌های سیمانی بزرگ گذاشته می‌شود و پس از مراجعه مالکان و رفع تخلف سنگدال‌ها برداشته می‌شود. فرحزادی می‌افزاید: «حالا که بعد از مدت‌ها تعطیلی و کسادی بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا این محله مانند گذشته دارد رونق می‌گیرد، کاسبان متهم به تخلف هستند درحالی‌که برخی از این ملک‌ها بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و حتی ۳ نسل در آن سکونت داشته یا محل کسب‌شان بوده است.»

فعالیت براساس ضوابط 

قرار گرفتن سنگدال‌ها مقابل اصناف، گله‌ افراد بسیاری را در پی داشته است تا جایی که نیمه خرداد ماه امسال در یکی از دیدارهای مردمی شهردار منطقه و عضو شورای اسلامی شهر تهران در مسجد الزهرا(س) برخی از شهروندان فرحزاد به این موضوع اعتراض کردند. «ابراهیم رضایی مقدم» معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۲ در پاسخ به این موارد می‌گوید: «با تصویب طرح تفصیلی محله فرحزاد و ابلاغ آن در تیر ماه سال ۱۴۰۰، فرایند اجرای طرح در این محدوده گردشگری توسط معاونت شهرسازی و معماری منطقه ۲ شروع شد. همچنین بر مبنای ضوابط حاکم بر طرح، کارگروه تخصصی صدور پروانه تخریب و نوسازی در مهر ماه سال ۱۴۰۰ فعال شد که کارگروه تاکنون ۸ جلسه رسمی با حضور اعضا برای بررسی موارد مرتبط با طرح تفصیلی برگزار کرده است.»

پشت دیوارهای بتنی فرحزاد چه خبر است؟

تخریب و نوسازی برای قبل ۷۰

معاون شهردار منطقه ۲، بررسی پرونده‌های متقاضیان تخریب و نوسازی در محله فرحزاد را از فعالیت‌های کارگروه می‌داند و می‌افزاید: «با توجه به اینکه تعداد زیادی از متقاضیان نوسازی محله فرحزاد سند ندارند، کارگروه ۲ روش را برای ارائه پروانه به تصویب رساند. یعنی برای املاک فاقد سند (قولنامه‌ای) پیش‌بینی شد که اگر مالک بتواند اثبات کند که ملک برای قبل از سال ۱۳۷۰ است، می‌تواند براساس بخشنامه، پروانه تخریب و نوسازی دریافت کند. برای املاک دارای سند هم مطابق اصول شهرسازی مجوز صادر می‌شود.»

پشت دیوارهای بتنی فرحزاد چه خبر است؟

۷۰ ملک رای گرفتند

یکی دیگر از فعالیت‌های آن کار گروه، هویت‌بخشی به پهنه گردشگری فرحزاد مطابق با طرح تفصیلی است. موضوعی که باعث شده این روزها در جلوی برخی از املاک تجاری سنگدال‌ها قرار بگیرند. معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۲ دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «محدوده خیابان مهدی فرحزادی تا میدان فرحزاد و محور آبشار به‌ عنوان پهنه گردشگری معرفی شده است. به همین دلیل دریافت عوارض برای املاک فاقد سند و تثبیت سند برای املاک سنددار انجام می‌شود. البته این فعالیت تنها شامل واحدهایی است که کاربری‌شان در طرح گردشگری شناخته شده‌اند. به همین دلیل پرونده‌های مرتبط با درخواست تخریب و نوسازی و تثیبیت عوارض بهره‌برداری تجاری به شکل دوره‌ای در کارگروه فرحزاد بررسی می‌شود و اقدام‌هایی هم متناسب با آن به اجرا در می‌آید. نتیجه‌اش هم صدور ۷۰ رأی ماده ۱۰۰ در محله فرحزاد بوده که نیمی از آنها متعلق به املاک تجاری با کاربری غیرمجاز یا ساخت‌وسازهای غیرمجاز است که در راستای اجرای طرح تفصیلی به کیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده‌شده‌اند.»

پشت دیوارهای بتنی فرحزاد چه خبر است؟

کد خبر 681946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    2 0
    کاش به فرحزاد توجه بیشتری شود. کوچه های این محله وضعیت نامناسبی دارند. کاش همزمان با طرح تفصیلی بهسازی این محله فراموش نشود
  • افسانه IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    2 0
    باسلام رستورانهای خوبی داشت تازه بنده خداها کسب وکارشان بعد دوسال رونق گرفته بود لطفا روزی مردم رو قطع نکنید تنها جای تفریح مردم همان جاست
  • ثنا IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    2 0
    سلام فرحزاد جای گردشگری و قشنگی است لطفا ان را تخریب نکنید با تشکر