مجموع نظرات: ۱۱
یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
۵ نفر

از فرحزاد به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری یاد شده و با توجه به وجود رستوران‌ها و باغ‌ها افراد زیادی به این محل تردد دارند. شهرداری منطقه ۲ هم برای حفظ هویت محله، خیابان فرحزادی را یکی از محورهای گردشگری انتخاب و طرح‌هایی را اجرا کرده است اما وجود مشکلاتی صدای اعتراض اهالی و گردشگران را درآورده است.

فرحزاد

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: مسیر کوهنوردی، جاده امامزاده داوود(ع)، رستوران‌ها، باغ‌ها و میدان فرحزاد از مکان‌های دیدنی محله فرحزاد به شمار می‌آید و باعث شده‌ این محل به پاتوق گردشگران تبدیل شود. شهرداری هم از آن به عنوان محور گردشگری غرب پایتخت نام برده وحتی در بازدید «زهرا شمس احسان»، عضو کمیسیون فرهنگی هنری شورای شهر تهران مطرح شده که فرحزاد و رود دره آن یکی از بهترین فرصت‌های گردشگری تهران به ویژه برای خانواده‌هاست. اما برای تبدیل این مکان باید امکاناتی فراهم شود و در نخستین گام شهرداری منطقه پیاده‌راه‌سازی و اصلاح معابر را در مسیرهای منتهی به فرحزاد شروع کرده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

پیاده‌راه میلیاردی زیر چرخ خودروها!
نمایی از اجرای عملیات پیاده‌روسازی 

محور گردشگری در فرحزاد

طرح اصلاح معابر اواخر سال گذشته شروع و پیش‌بینی شد برای استقبال از نوروز معبری به طول ۱۵۰ متر در محدوده بزرگراه یادگار امام(ره) نرسیده به مهدی فرحزادی ایجاد شود. همچنین با توجه به نبود پیاده‌رو برای تردد عابران پیاده در خیابان فرحزادی عملیات پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی خیابان از محدوده بزرگراه تا خیابان آبشار به طول هزارو ۵۰۰ مترمربع انجام شد. «علی فرحزادی» از ساکنان محله می‌گوید: «یادم هست همزمان با اجرای عملیات بهسازی مسیر، بنرهای در محله نصب شد و از کسبه خواستند به نماسازی محل کسب و کارشان توجه داشته باشند و از بعضی تعمیرگاه‌ها و فروشندگان لوازم خودرو خواستند که تغییر کاربری بدهند و برای این موضوع به شهرداری مراجعه کنند چون می‌خواستند هویت محله‌مان را برگردانند و مانند گذشته فرحزاد در زمنه گردشگری رونق بگیرد.»

هزینه یک و نیم میلیارد تومانی

اواخر اسفند ماه عملیات‌های ایجاد مسیر و پیاده‌راه در محدوده فرحزاد به پایان رسید تا ساکنان شاهد نونوار شدن محله‌شان باشند. «حمیدرضا رنجیر» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «برای زیباسازی مسیر گردشگری فرحزاد تنها در خیابان مهدی فرحزادی، ۱۵۰ تن آسفالت برای روکش و هزار و ۲۹۰ متر پیاده‌راه‌سازی انجام شد. البته برای پیاده روسازی از کفپوش بتنی استفاده شد تا در گذر زمان تخریب نشده و جلوده زیبایی در محل داشته باشد.»
او هزینه اجرای این عملیات را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان می‌کند که از ابتدای بزرگراه یادگار امام(ره) تا خیابان گلبهار اجرا شد و می‌افزاید: «بقیه مسیر یعنی تا میدان فرحزاد در ردیف اعتباری سال گذشته نبود و در صورت پیش‌بینی اجرا می‌شود.»

پیاده‌راه میلیاردی زیر چرخ خودروها!
توقف خودروها در پیاده‌راه مسیر گردشگری

پیاده‌راه پارکینگ شد

حالا ۶ ماهی از ایجاد مسیر پیاده‌راه می‌گذرد، اما اهالی و گردشگران به راحتی نتواسته‌اند از پیاده‌روی میلیاردی عبور کنند. چون بیشتر ساعت‌ها به محل پارک خودروها تبدیل می‌شود. «علی محمدزاده» یکی از شهروندان محله با گله از این وضعیت ادامه می‌دهد: «شهرداری کلی هزینه کرد تا این مسیر برای ما درست شود و بتوانیم با خیالی راحت در خیابان فرحزادی حرکت کنیم اما ماشین‌ها جایی بری عبور نمی‌گذارند.»
او وجود رستوران‌ها را دلیل عمده مشکل می‌داند و می‌گوید: «اوج ازدحام خودروها در روزهای تعطیل و از غروب آفتاب است. رستوران‌ها پارکینگ ندارند و خودروها در پیاده‌روها پارک می‌کنند. در اصل اینجا پیاده‌رو خودروهاست تا مردم.»

پلیس هم شاکی است

نبود پارکینگ و توقف خودروها در پیاده‌روهای این محدوده، موجب اعتراض پلیس راهور منطقه هم شده است. سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «وجود رستوران‌ها، تعمیرگاه‌ها و اصناف مختلف باعث شده تا حجم خودروهای ورودی به خیابان فرحزادی بالا باشد و علاوه بر ترافیک، با تعداد زیادی ماشین مواجه شویم که در هر مکانی پارک کرده‌اند.»
او ادامه می‌دهد: «گرچه ما اعمال قانون می‌کنیم اما تا زمانی که مسیر پیاده‌راه از خودرو جدا نشود و رستوران‌ها هم به فکر تأمین پارکینگ نباشند، فایده‌ای ندارد.»

پیاده‌راه میلیاردی زیر چرخ خودروها!
خودروهایی که در پیاده‌راه توقف کرده‌اند

جانمایی گلدان در مسیر گردشگری

حالا اهالی و بسیاری از گردشگران درمانده‌اند. مسیری که با هزینه بالایی ساخته و قرار بود برای عبور آنها باشد زیر چرخ‌های خودروها قرار گرفته‌اند و مردم باید مانند گذشته از میان خودروها و مسیر خودرویی بگذرند. یکی از اهالی که چند عکس از نماهای مختلف گرفته است، می‌گوید: «تنها راهکار گذاشتن گلدان یا نرده میان مسیر عابر پیاده و تردد خودروهاست. شاید دیگر پیاده‌راه به پارکینگ تبدیل نشود.»

کد خبر 704856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شیما IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    این که موصوع تازه ای نیست، همه خیابان ها را ماشنی ها قرق کرده اند
  • محمد لالی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    حیف نیست فرحزاد با آن همه قدمت و پیشینه اینطور تخریب شود. کاش هویت ثبلی فرحزاد برگردد
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    باید خیابان و پارکینگ تولید کنیم
  • هدیه IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    قرار نیست شهداری همیشه هزینه کند کاش مردم هم خودشان توجه داشته باشند
  • کامرانی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    رستوران های فرحزاد کلی پول از هر نفر میگیرند.یعنی نمیتوانند یه پارکینگ تامین کنند؟
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    واقعا یک معضل بزرگی برای تهران هستش
  • هانیه مراد خانی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    فقط فرحزاد نیستش درخیابانها معازه دارها پیاده روها که سهل هستش خیابانهارو هم گرفته کاش کمی جدی تر بگیرن
  • پروانه IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    پلیس اگر جریمه های سنگین در نزر بگیرد کسی جرعت نمی کند که خلافی را انجام دهد
  • علی ملایی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    اگر نیروی انتظامی جریمه هایی خیلی سخت اعمال کنند مطمئن باشید دیگر هیچ کس این کار روانجام نمی دهند
  • بهروز CH ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 0
    با عرض سلام و احترام ، به نظر این حقیر برای حل این مشگل ، با در نظر گرفتن این موضوع که در این مسیر پیاده رو افرادی به کسب و کار مشغولند ، از جمله سرویس خدماتی از قبیل رستورانها ، که نهایتاً باید برای دادن سرویس به مردم ، و برای حمل و نقل مایحتاج روزانه احتیاج به وسیله نقلیه دارند ، در اینجاست که شهرداری باید با نصب کارت خوان و یا نمره خوان برای وانت بارهای با مجوز برای بارگیری و یا تخلیه بار در ساعت های مشخص در روز یا شب که رفت و آمد مردم به محل کمتد است اقدام کند .