گروه اقتصادی – علی ابراهیمی: سازمان بنادر و کشتیرانی با ابلاغ سیاست‌های بند «الف» اصل 44 قانون اساسی و براساس تکالیف قانون برنامه سوم و چهارم توسعه، خصوصی‌سازی‌را‌آغاز کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی،با اعلام این مطلب افزود: گرچه براساس دستور اخیر مقام معظم رهبری سازمان بنادر و کشتیرانی به عنوان سازمان حاکمیتی از واگذاری‌های بند «ج» استثناء شده است اما معتقدیم در راستای این سیاست‌ها می‌توان فعالیت‌های بسیاری را به بخش غیردولتی واگذار کرد.
علی طاهری مطلق افزود: این سازمان طی 5 سال گذشته روند سریعی را برای واگذاری کارها به بخش خصوصی داشته است؛ به نحوی که در آن زمان بیشتر ترمینال‌ها در بنادر شمال و جنوب کشور توسط سازمان راهبری می‌شد اما اکنون همه بنادر بدون استثناء توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.وی افزود: واگذاری امور به بخش خصوصی با آهنگ سریعی در سازمان بنادر آغاز شده و کمیته‌ای برای بررسی وظایف و اموری که  قابل‌واگذاری به بخش‌های غیردولتی بر مبنای برنامه‌ای تدریجی است و تشکیل شده‌ است. معتقدیم به عنوان یک سازمان حاکمیتی باید امور تصدی‌گری را از مجموعه جدا و به بخش خصوصی واگذار کنیم.مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی، افزود: با ابلاغ سیاست‌های بند «ج» کمیته تشکیل شده نتایج بررسی‌های خود را برای واگذاری‌ها اعلام خواهد کرد گر چه این سازمان شرکت‌های تابعه‌ای نداشته و تنها 43 درصد سهام شرکت تاید واتر که متعلق به سازمان است را موظف هستیم طبق برنامه چهارم تا پایان برنامه واگذار کنیم.
وی افزود: واگذاری سهام این شرکت را به شکل تدریجی و در شرایطی منطقی دنبال می‌کنیم گرچه با توجه به هزینه‌بر ‌بودن امور دریایی، شرکت‌های داخلی توان مالی لازم برای بر عهده گرفتن این کارها را ندارند بنابراین باید در واگذاری سهام و وظایف سازمان به بخش خصوصی هوشمندانه عمل نموده و پس از فراهم بودن توان مالی و عملیاتی مناسب در این بخش نسبت به این کار اقدام کرد.
طاهری مطلق گفت: با این روند، واگذاری سهام شرکت تاید واتر درازمدت و تدریجی خواهد بود و اگر چه هنوز قیمت سهام تاید واتر مشخص نشده اما وظیفه داریم سهام این سازمان را تا پایان برنامه چهارم از طریق بورس واگذار کنیم که در این روند شرایط بازار را در نظر می‌گیریم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که ضمن حفظ توان مالی تاید واتر، وابستگی سازمانی این شرکت را نیز در قالب واگذاری در بورس کاهش دهیم.
وی افزود: اراضی بسیاری در بنادر شمال و جنوب کشور برای واگذاری به بخش غیردولتی برای هر گونه سرمایه‌گذاری در قالب قراردادهای میان یا درازمدت آماده شده و بخش غیردولتی می‌تواند در زمینه امور  بندری تأسیسات مورد نیاز را ایجاد کند.
کد خبر 6828

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز